Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Flyfisherman

Projekt buan: Lämpligt batteri till solpanel + div annat

Rekommendera Poster

Flyfisherman

Håller på att spåna lite inför nästa vår som vissa andra också brukar göra... :)

Ett projekt som varit vilande i en 3-4 år nu, men som jag skall ta tag i.

Har en fäbodvall med sommarvatten, stuga, utedass, vedbod, gammal timrad sommarlagård, kokhus (dom kokade vassle där förr i världen), lada etc.

I stugan finns öppen spis samt en kamin i ett annat rum, en fotogenlampa över köksbordet och denna blir kvar (hög mysfaktor).

Gasolspis med 2 plattor.

Det finns en diskbänk med trasig handpump och en slang till brunnen.

Nu har jag tyvärr inte specifikationerna på solpanelen och regulatorn. Kanske skall upp till buan en sväng till innan vintern så skall jag ta ett kort på märkplåtarna.

Men solpanelen är c:a 80x140cm och runt 4cm tjock (tror jag!) så den ger på rätt bra.

Separat Regulator som jag monterar inne har 6 uttag: 2 till solpanelen, 2 till batteriet (12V) och 2 till förbrukare.

Och det är ju mest på kvällarna batteriet kommer till användning och bara på sommarhalvåret, dom gånger man är där, så inga problem att hämta igen sig på laddning.

Följande hade jag tänkt skaffa och ser gärna lite tips och synpunkter:

1). Vilket batteri är bäst när det gäller solpaneler? Jag hade först bara funderat på ett vanligt 60Ah fritidsbatteri, men det är kanske inte optimalt med blybatteri till detta?

2). Jag hade tänkt montera in ledlampor bla. sänglampor 4st, ledlampor vid arbetsytan/diskbänken (under köksskåpen), ett par taklampor etc.

3.) En laddstation med USB-laddning för mobila enheter, kanske bara ett enkelt 12V cigguttag?

4). En 12V eldriven vattenpump och där vet jag inte om man skall köra på en dränkbar i brunnen (jobbigare kabeldragning) eller en som sitter vid diskbänken.
Fallhöjden från diskbänk till brunnen når inte 9.81 m och den tidigare handpumpen vid diskbänken har ju fungerat att suga upp vatten.

5). Lämplig kopplingspanel att sätta på väggen för att ha som typ elcentral och jag vill ju ha uppsäkrat också.

6). Huvudbrytare och denna funderar jag på om den skall vara två-stegs:

Ett läge som bryter bort alla förbrukare men låter laddning till batteriet vara på och ett läge som bryter allting inkl. inkommande från solpanel under vinterhalvåret.

Ps. Selma Lagerlöf har varit där och skrivit i gästboken när min morfar hade buan i bruk, tyvärr inget datum.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Mikael63
Postad (redigerade)

Bara egna erfarenheter från vår stuga + några kommentarer:

1. Har fritidsbatteri i stugan och gammalt startbatteri på dasset men jag har å andra sidan ingen laddning.

2. Jag har monterat dessa i stugan https://www.biltema.se/bat/elutrustning/belysning/interiorbelysning/interiorbelysning-led-2000035567 två i allrummet, två i "pentryt" en i allrum övervåning, en i skrubben på övervåningen samt två i utedasset. Ger bra lyse och drar inte så mycket ström. Behöver inte ta hem och ladda batterier på hela säsongen. (beror ju på hur ofta man är där)

3. Har typ https://www.biltema.se/bil---mc/bilinterior/mobiltillbehor/grenuttag-2000041646 och i den ett par liknande https://www.biltema.se/bil---mc/bilinterior/mobiltillbehor/billaddare-med-tva-usb-uttag-1224-v-2000041935

Man får se till att ta ur den senare och inte bara koppla loss laddkabeln när man laddat klart.

4. Man brukar ju säga att sju meter är gränsen för att suga upp vatten. Bra om pumpen har inbyggd tryckbrytare. Brukar kunna kräva ganska mycket vad gäller strömförbrukning.

5. Finge jag välja fritt skulle jag nog välja https://www.phoenixcontact.com/online/portal/se/?uri=pxc-oc-itemdetail:pid=0712217&library=sesv&pcck=P-17-01-06-01&tab=1&selectedCategory=ALL  i sockel https://www.phoenixcontact.com/online/portal/se/?uri=pxc-oc-itemdetail:pid=3036372&library=sesv&pcck=P&tab=1&selectedCategory=ALL

6. Det går ju att lösa med två av (ex.) ovanstående säkringar.

Redigerad av Mikael63
en länk blev felaktig

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Flyfisherman

1. Jag har hört om detta och tydligen är AGM (absorbed Glass mat) dom batterier som bäst lämpar sig för detta?

Fast jag vet inte, samtidigt så är priset nästan dubbelt så högt. Över 2200:- för ett 80Ah (det finns inte mindre heller vad jag kunnat hitta)

Nån som kan bekräfta att ett AGM batteri är bättre än ett vanligt blybatteri i detta fall?

Tycker inte det verkar värt det, men tar tacksamt emot synpunkter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Mikael63

1. Bra batterier kanske men inte specifikt som fritidsbatteri om man får tro det som står här (den första sökträffen) https://www.interstatebatteries.com/blog/what-is-an-agm-battery-and-whats-the-big-deal

Citat

AGM car batteries have unbeatable advantages over standard, flooded batteries:

More starts per battery
Faster recharging
More durable construction
Safer to handle
Special valves protecting the battery's lifespan
Over the course of their lifespan, AGM batteries can start an engine more than 60,000 times. That’s more than three times the starts you’ll get out of a conventional battery.

And AGMs recharge faster than typical batteries. Starting your engine depletes your battery only a small amount before the alternator takes over. When it does, the alternator recharges the battery — and keeps all the electrical components running in the car.

Ja möjligen "safer to handle" då om man ska frakta det i framsätet på bilen, typ.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Flyfisherman

1. Ja och att frakta det är väl det minsta bekymret.

På golvet bakanför förarstolen - kofferten är i prinicip jämt full av godsaker inför grillningen som alltid skall ske, i tid och otid... :)

Tror det får bli ett vanligt fritidsbatteri på 60Ah i allafall.

Jag menar ett sådant klarar väl sig åtminstone en tre-fyra år och då köper man ett nytt. Livslängden på ett AGM lär ju knappast vara längre än så, att det motsvarar kostnadsökningen (dubbla priset minst), eller?

Och detta handlar heller inte om att starta bilmotorer, utan om att tidvis driva låg-effekt förbrukare i huvudsak.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...