Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Favoriter i nya Edge (Chromium)


Gigabyte
 Share

Go to solution Solved by vertpre,

Rekommendera Poster

Ofta lägger jag samma länk som favorit på två olika ställen. Nu när jag tittade så visar det sig att om jag lagt en favorit på ett ställe och sedan lägger samma länk som favorit på ett annat ställe så försvinner den första favoriten av samma länk. Mycket irriterande. Finns det någon inställning som gör att jag kan lägga en länk som favorit på två olika ställen? (Som det fungerar i Internet Explorer.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är inte säker på vilka ställen du menar. I Edge har jag själv två favoritplatser till höger om adressfältet:

1682338147_EdgeFavoriter.png.3fe9863cb0bef8fa898ea364572e9f66.png

I den blåpilmarkerade treuddsstjärnan och den gula mappen Other favorites som jag fick när jag importerade Favoriter från Internet Explorer. Är det de två platserna du menar?

 

Senare

Jag försökte nyss lägga till Eforum, som jag redan har som favorit i treuddsstjärnan, i Other favorites också och det fungerade inte för mig. Det blev inget bokmärke för Eforum där också.

273848090_EdgeFavoritesOtherfavorites.thumb.png.bcad6235063a9f7e5c8dfb4b91e4dcab.png

Däremot gick det förstås bra att lägga in ett bokmärke för en ny, tidigare inte bokmärkt, sida i Other favorites. 

Redigerad av mbgtmari
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

För mig finns fältet favoriter och Andra favoriter (som jag fick när jag importerade från Internet Explorer). Om jag lägger en länk i en mapp i andra favoriter och sedan skapar en ny mapp i andra favoriter där jag lägger samma länk så förvinner länken från den första mappen. Även om jag skapar en ny mapp i fältet favoriter och lägger en länk där och sedan lägger samma länk i en mapp i Andra favoriter så försvinner länken från den nya mappen i fältet favoriter. Det är till och med så illa att om jag har en länk i andra favoriter och vill ha samma länk lätt tillgänglig i fältet favoriter så försvinner länken från andra favoriter. 

 

Tillägg: Fältet favoriter = Favorites bar och Andra favoriter = Other favorites

(I treuddsstjärnan kan jag se länkar i fältet favoriter och mappar i fältet favoriter.)

 

Tillägg 2: I .../Inställningar/Utseende (edge://settings/appearance) så har jag ställt in att fältet favoriter alltid ska visas. 

Redigerad av Gigabyte
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Solution

Gör så här. Klicka på Favoriter. Klicka på Hantera Favoriter. Med Fältet Favoriter markerat, högerklicka på en länk och välj Kopiera länken.

 

Öppna nu den mapp där du vill lägga länken. Klicka sedan på Lägg till Favorit. I rutan som kommer upp högerklicka i URL och klistra in. Ge sedan länken ett namn om du vill. Spara. Nu finns länken både i Fältet Favoriter och i Andra Favoriter.

 

Du kan givetvis göra samma sak om länken finns i Andra Favoriter.

  • Tack 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det fungerar - tackar. Om man vill ha samma namn på länken kan man högerklicka på länksidan och välja "Visa sidkälla". Efter <title> står länkens namn som man kan kopiera och klistra in i namnfältet. Denna metod är dock aningen bökig om det gäller många länksidor. Synd att det inte fungerar som i Internet explorer. I edge får man inte ens någon varning att det tas bort en länk om man lägger samma länk på annan plats.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag även testat Firefox. Favoriter ser ut att fungera på samma sätt som i Edge. Eller finns det någon enklare metod att lägga samma favorit på två olika ställen i Firefox än i Edge? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu vet jag inte hur Edge fungerar men det finns många sätt att lägga till bokmärken i Firefox.

  • Klicka på ... i slutet av adressfältet och välj Bokmärk denna sida
  • I menyraden (om den är synlig) välj Bokmärken - Bokmärk denna sida
  • I Firefox-menyn (hamburgermenyn i verktygsfältet) välj Bibliotek - Bokmärken - Bokmärk denna sida
  • Tryck Ctrl+D-tangenten
  • Håll musen över vänstra delen av adressfältet, klicka och håll nere vänster musknapp, dra till Bokmärken i menyn, vänta på att den fälls ut, placera bokmärket där man vill ha det
  • Ta fram sidofältet med bokmärken genom att trycka Ctrl+B och sen dra vänstra delen av adressfältet dit man vill ha bokmärket.

Finns antagligen fler sätt.

 

I antingen sidofältet Bokmärken (Ctrl+B) eller i Bibliotek - Bokmärken (Ctrl+Skift+B) kan man jobba med att ordna sina bokmärken i mappar, dra dem dit man vill, kopiera bokmärken och klistra in kopior någon annanstans osv.

 

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Cecilia:

hamburgermenyn i verktygsfältet

hamburgarmenyn eftersom de tre strecken ser ut som en hamburgare ;)

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
9 timmar sedan, skrev Cecilia:

Nu vet jag inte hur Edge fungerar men det finns många sätt att lägga till bokmärken i Firefox.

  • Klicka på ... i slutet av adressfältet och välj Bokmärk denna sida
  • I menyraden (om den är synlig) välj Bokmärken - Bokmärk denna sida
  • I Firefox-menyn (hamburgermenyn i verktygsfältet) välj Bibliotek - Bokmärken - Bokmärk denna sida
  • Tryck Ctrl+D-tangenten
  • Håll musen över vänstra delen av adressfältet, klicka och håll nere vänster musknapp, dra till Bokmärken i menyn, vänta på att den fälls ut, placera bokmärket där man vill ha det
  • Ta fram sidofältet med bokmärken genom att trycka Ctrl+B och sen dra vänstra delen av adressfältet dit man vill ha bokmärket.

Finns antagligen fler sätt.

 

I antingen sidofältet Bokmärken (Ctrl+B) eller i Bibliotek - Bokmärken (Ctrl+Skift+B) kan man jobba med att ordna sina bokmärken i mappar, dra dem dit man vill, kopiera bokmärken och klistra in kopior någon annanstans osv.

 

Tack för en utförlig genomgång. Jag har samlat på mig bokmärken i ett mapp-system under flera år. Ofta så passar samma länk i två olika mappar. Därför vill jag att det fungera enkelt även när samma bokmärke ska placeras i två olika mappar. De alternativ av ovanstående som fungerade vid samma länk på två olika platser var att peka och dra samt att kopiera ett bokmärke och klistra in i Bibliotek (Ctrl+Skift+B) eller i Bokmärken (Ctrl+B). Peka och dra fungerar även i Edge. Både i Firefox och Edge fungerar det med dubbla bokmärken genom att kopiera ett bokmärke, högerklicka direkt på önskad mapp och välja klistra in. I Edge fungerar det dock inte i menyn för att hantera favoriter utan endast i menyn för att hämta sparade bokmärken. Det enklaste är kanske att peka och dra för att lägga in dubbla bokmärken. (Jag har inte lyckats kopiera både namn och webbadress samtidigt direkt från länksidan utan det krävs att det sparade bokmärket kopieras i bokmärkesmenyn. Det ger ett extra moment vid kopiera och klistra in som annars hade varit en logiskt och enkel metod vid dubbla bokmärken.) Peka och dra ser ut att vara enklast så här långt efter ett första test.

 

 

 

 

Redigerad av Gigabyte
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...