Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Hakinger

LÖST WARN: / is world writable

Rekommendera Poster

Hakinger
Postad (redigerade)

Jag kom på att jag hade inte aktiverat brandväggen i Linux (debianbaserade MXKDE) så jag gjorde det. Jag bara startade upp programmet och accepterade standardinställningen och stängde ner programmet.
Nån vecka senare så startade jag GUFW igen och noterade att brandväggen inte alls var igång. provade flera gånger och kunde konstatera med "sudo ufw status" att den bara var aktiverad så länge själva programmet var öppen.
Noterade att jag fick en varning när jag körde statuskommandot:

Citat

WARN: / is world writable

Sökte på det och såg rådet att köra " sudo chmod 755 /  " och efter det så fortsatte brandväggen som sig bör vara aktiv även när programmet stängts och statusförfrågan hade inte varningen längre.

Nu är frågan hur / (som jag tolkar som roten?) kunnat bli skrivbar? Är den det automatiskt eller har jag på något omedvetet sätt gjort den skrivbar?
Ärligt talat så vet jag inte vilket kommando i terminalen man ska köra för att göra den skrivbar.

Redigerad av Hakinger

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
fagerja

sudo chmod 777 / eller  sudo chmod 757 / gör roten skrivbar för alla.  Antagligen har du avsett ändra rättigheterna på en fil och i misstag fått in ett mellanslag efter /. Exempelvis sudo chmod 777 / home/filnamn istället för sudo chmod 777 /home/filnamnfilnamn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Hakinger
Postad (redigerade)
6 minuter sedan, skrev fagerja:

sudo chmod 777 / eller  sudo chmod 757 / gör roten skrivbar för alla.  Antagligen har du avsett ändra rättigheterna på en fil och i misstag fått in ett mellanslag efter /. Exempelvis sudo chmod 777 / home/filnamn istället för sudo chmod 777 /home/filnamnfilnamn.

Tack för informationen. Det är nog inte omöjligt att jag gjort något av det där. Jag har testat många kommandon för att få igång eller testa olika saker. Har då sökt och klippt och klistrat in kommandon som det ges tips om, oftast utan att veta vad de gör mer förutom försöka lösa det aktuella problemet :huh:.
Och det har nog hänt mer än än gång att jag inte fått med hela raden, särskilt när de är i sån där "kodruta" på olika forum..

Redigerad av Hakinger

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...