Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ta bort dll-filer


bjogi
 Share

Go to solution Solved by Mikael63,

Rekommendera Poster

Jag bytte min gamla skrivare (HP 6520) mot en ny (HP6230) för en vecka sedan  Den fungerar helt bra. Jag avinstallerade all programvara ang. 6520 i kontrollpanelen. Likväl dyker det upp 3 meddelanden varje gång jag loggar in i datorn: "Det uppstod ett problem med starten av C:\Program Files\HP\HP Photosmart 6520 series\bin\HPStatusBL.dll. Det går inte att hitta den angivna modulen".  Rutorna försvinner när jag klickat bort dem eller öppnar ett program, men lite störande är det ändå. Jag har försökt att leta på nätet efter hur man skall göra men inte klarat av det. Finns det något sätt som en inte alltför datakunnig eller engelskspråkig kan använda sig av?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I Aktivitetshanteraren hittar jag 4 Appar och 62 bakgrundsprocesser. Apparna är Aktivitetshanteraren och de 3 dll-filerna. De betecknas "Windows-värdprocess (Rundll32)". Öppnar jag dem står det "RunDLL".

 

i Autostart har jag18 program, varav 3 med HP-anknytning, HP Message Service, hpwuSchd Application och ScanToPCapp.

 

I Informationsfliken i Aktivitetshanteraren finns bland mycket annat de 3 dll-filerna. Högerklickar jag på dem får jag många alternativ, vad man kan göra med dem. Det som för mig är intressant är att de 3 är de enda som är förbockade för UAC-virtualisering, vilket jag inte vet vad det betyder och således inte bockat av. Allt annat Tillåts inte eller är Inaktiverat!

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, skrev bjogi:

i Autostart har jag18 program, varav 3 med HP-anknytning, HP Message Service, hpwuSchd Application och ScanToPCapp

Inaktivera dessa tre och starta om för att se om felmeddelandet försvinner eller ej.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om inte Mikaels tips hjälper så undrar jag i vilken ordning som du installerade den nya skrivaren och avinstallerade den gamla. Om man först installerar och sen avinstallerar så kan det vara så att avinstallationen tar bort någon fil som behövs eftersom det är möjligt att HP har återanvänt filer.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gjorde så  och startade om men då kom det upp ett meddelande om att något var fel men jag hann inte läsa vad där stod men datorn starade själv om, men dll-filerna dök upp igen. Beträffande Cecilias svar så minns jag inte säkert. Jag tror jag installerade den nya skrivaren innan jag tog bort den gamla. Det sköttes ju nästan helt automatisk med HPs Smartapp                                                                                                                                                                                                                                        

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Går det att göra en systemåterställning till ett datum innan skrivarinstallationen?

Det ger dig i så fall en chans att göra om allt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vill minnas att HP lade in en ¨återställningspunkt innan den nya installerades. Jag kan ju se om jag hittar den..

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den enda återställningspunkten jag  hittade  var från den 27.9., dvs  efter det att skrivaren installerats den 21.9. Jag har inte tagit bort tidigare återställningspunkter men de måste väl finnas men jag kan inte få fram dem. jag kanske får acceptera felmeddelande så som de är. De ställer ju inte till med något annat än att jag blir på dåligt humör av dem!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Valde du "Välj en annan återställningspunkt" först och sen bockade i rutan "Visa fler återställningspunkter"?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

J, så gjorde jag men jag fick inga fler alternativ trots att jag vet att den haft fler återställningpunkter. Jag har inte tagit bort några själv. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns ju visserligen en maxstorlek för återställningspunkternas utrymme men mer än brukar ju få plats med standardvalet.

 

Kolla inställningar - Appar - Autostart

 

Kolla om det finns något från HP i dessa två mappar:

%appdata%\Roaming\Microsoft\Windows\Start Menu\Programs\Startup

%programdata%\Microsoft\Windows\Start Menu\Programs\Startup

De ser konstiga ut men det bör fungera om du kopierar en av dem i taget i adressfältet i Utforskaren.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med Ditt första förslag hamnade jag i en backupmapp från 2019  där det fanns en HP mapp med setupfiler. Det andra förslaget gav inget napp.

6230 är uppdaterad.

Jag ringde faktiskt till HP-supporten i eftermiddags och  man fjärrstyrde min dator och kollade allt som hade med HP att göra (påstod de!) De ansåg att det måste ligga något program i Windows son vi inte blir av med. I morse kunde jag ser rundll-filerna i aktivitetshanteraren men inte nu. De finns dock i  autostart men med n annan beteckning Windows-värdprocess Rundll32. Nu är jag ganska utmattad så jag får se om jag ringer Microsoftsupporten senare och ser vad de kan hitta på. Tack i alla fall för all hjälp så här långt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Backupmapp?

 

Vilken version av drivrutin har din skrivare idag då?

 

Den senaste uppdateringen jag länkade till är 2021B_2027B, och släpptes i augusti 2020.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gjorde så att jag inaktiverade programmen Windows-värdprocess Rundll32 i Autostart i går kväll och minsann, idag dök inte felmeddelandena upp! Hoppas de håller sig borta. Tacksam och nöjd för tillfället!

  • Gilla 1
  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...