Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Inga inställningar efter uppgradering till 2004


Hans  Peter
 Share

Rekommendera Poster

Jag har i det längsta väntat med att uppgradera från 1909 till 2004. Men när jag nu gjorde det gick det också åt h-e.

Symptom:

1) Search-knappen reagerar inte.

2) Inställningarna fungerar inte. Det trodde jag först, men det visade sig att det tar 1 min 8 s innan datorn behagar reagera på att jag har klickat på t.ex. Appar & Funktioner > Standardappar. Andra val tar lika lång tid.

3) Genvägarna på skrivbordet visas vid start helvita. Dom behagar dock under den närmaste halvtimmen en efter en att klä sig i sina program resp. webbläsarikoner.

Det är något som inte stämmer. Har någon en idé om vad felet kan vara och vad jag skall göra åt det?

/hans peter

Processor Intel® Pentium® CPU 2127U @, 1,90 GHZ

Installerat RAM-minne 12,0 GB (11,9 GB går att använda)

Systemtyp 64-bitars operativsystem, x64-baserad processor

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Högerklicka nere på aktivitetsfältet och starta aktivitetshanteraren.

Klicka fliken Processer > och sedan på kolumnen CPU => så listas processerna efter hur mycket cpu-kraft dom drar i % och då kanske du kan se vilken process det är som spökar.

 

Har du startat om datorn?

Efter omstart försök och se om du kan köra Windows update, installera ev. uppdateringar och sedan omstart igen på begäran.

Repetera tills det inte finns fler uppdateringar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen, Flyfisherman. De hjälpte dock inte. Ingen process som såg skum ut och enligt Windows Update var allt frid och fröjd. Omstarter hade jag gjort en uppsjö av. Bättre fly än illa fäkta tyckte jag till slut och återgick till min förra (1909) version. Och nu är jag glad igen (dock inte helt nöjd eftersom uppgraderingen inte fungerade). Men tack i alla fall!

/hans peter

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då kan du ju fundera lite på vad som kan ha gjort att uppdateringen gick fel, ett exempel på det kan vara att man har ett antivirusprogram installerat när uppdateringen sätter igång och ett annat att man har t ex en drivrutin som inte är kompatibel med nyare Windows-versioner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det gör jag hela tiden må du tro, Cecilia. Windows defender borde det inte vara och hur hittar man en nål i en höstack?

/hans peter

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:unsure: Jag är inte säker på vad du menar. Är det bara Defender som du har som säkerhetsprogram?

I så fall borde du inte få problem på grund av det i alla fall.

 

Kolla på datortillverkarens webbplats om där finns nyare drivrutiner och/eller BIOS till din datormodell. Många tillverkare har ju särskilda program för det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Mitt tips innan man installerar dom stora Windowsuppgraderingarna om man har en dator med mycket jox på och inkopplade externa enheter är följande som jag själv alltid brukar följa och kommit på att det ger minst problem.
I.of. på min laptop är det bara att åka, men på min rätta stationära har jag ofantligt mycket i och anslutet.

 

1. Körde Windows update

2. Gick igenom alla program och avinstallerade en del som jag aldrig använder, samt avinstallerade också några som var väldigt gamla. Rensade bort lite skrivbordsgenvägar också.

2. Kontrollerade om det fanns uppdateringar till resterande program inkl.nån gammal drivrutin uppdaterade jag också.

3. Körde inbyggda Diskrensning

4. Startade om datorn

5. Tog backup med Acronis True Image

6. Avinstallerade antivirusprogrammen: Norton Internet Security (där valde jag att spara alla inställningar, karantäner etc.).  Kör man enbart Windows Defender så behöver man inte avinstallera antivirusprogrammet. Samt avinstallerade Acronis (det ligger i bakgrunden med flera tjänster och har ställt till det tidigare) eller om man har nåt annat backupprogram.

Och stängde av Wi-Fi Sense (har jag tidigare haft bekymmer med).

7. Omstart av Windows

8. Alla externa enheter avstängda tex.skrivare/skanner etc.

 

9. Körde Windows uppgraderingen och omstart.

10. Installerade Norton Internet Security och då fanns redan gamla inställningarna kvar, licens och mina specialinställningar.

11. Omstart och kör Windows update igen - repetera tills det inte finns fler Windows uppdateringar.

12. Installerade ny Windows 10 grafikdrivrutin från AMD (alt. för dom som har nVidia eller Intel grafik) annars ser man till att ta den senaste för det senaste operativsystemet om inte Windows 10 drivrutin finns för just ens dator.

13. Omstart.

14. Hämtade och installerade nya Windows 10 drivrutiner till mitt moderkort från tillverkarens supportsida, med otaliga omstarter och detta tog tid. Chipset drivers först.
Har man redan uppdaterade drivrutiner behövs inte detta.

15. Skapade återställningspunkt

16. Till slut när jag provat nästan allting: program, (slå på/koppla in externa enheter) skrivare/skanner etc.

Tror det var endast Adobe Photoshop, Premiere etc. CS6 som jag behövde reparera installation från kontrollpanelen > Program och aktivera igen av nån anledning, men alla mina inställningar fanns kvar.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, Flyfisherma, det skall jag ta mig an i nästa vecka. Måste dock följa upp Cecilias tips först. Dell har ju något som dom kallar SupportAssist och den vill uppdatera några drivrutiner. Men tyvärr så funkar inte det så jag måste ta ett snack med dom på måndag.

By the way: Min uppgradering till 2004 inklusive den avslutande omstarten tog 4 tim 41 min. Är det rimligt?

/hans peter 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Beror på vad du har för dator: processor, hårddisk eller ssd, minne, internethastighet.
Det låter inte orimligt.

För mig senast tog det med 250Mbit/s fiber, 16-kärning överklockad AMD Ryzen 9 3950X och SSD, 16GB DDR4 minnen på 3200MHz c:a 45min.
Och då var det helt klart allting.

 

Ps. Se till att du har fritt utrymme på disken minst 30GB eller kanske mer.
Just under installationen behövs det rätt mycket för att den gamla Windowsinstallationen sparas undan och nya filer skall packas upp etc.

Redigerad av Flyfisherman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Hans Peter:

Min uppgradering till 2004 inklusive den avslutande omstarten tog 4 tim 41 min. Är det rimligt?

Ja, det är rimligt. Den uppgraderingen tog över 4 timmar för mig med. Jag blev väldigt förvånad över att det tog så lång tid. Uppgraderingen från Windows 7 till Windows 10 och alla andra uppdateringar av min stationära HP-dator har gått snabbt. Några förberedelser behövde jag inte göra inför 2004 eftersom jag väntade ända tills jag blev erbjuden den i Windows Update. Det dröjde ända till den 27 augusti innan Windows ansåg att min dator var mogen för den. Då körde Windows igång uppgraderingen med flera omstarter och långa pauser. Du har nog rätt i att det är Dells SupportAssist som är boven i ditt fall. HPs Support Assistant bråkade inte med mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...