Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ulyssa


Mikael63
 Share

Rekommendera Poster

10 minuter sedan, skrev Mikael63:

Mint 20.1 Cinnamon

Det är dessa inställningar nu och bara för din skull ett annat tema för ikoner:

 

image.thumb.png.af77d7b3616817ed34c622ec72e2eb6c.png

 

Men det ikon-temat blir nog f-n jobbig i längden..

Ser inte kul ut...jag kör detta..

Skärmbild från 2021-01-28 22-17-00.png

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjusigt. Ska testa det med men jag har blivit lite "mätt" på mörka tema till höger & vänster.

 

Tillägg:

Blir inte bra om man väljer Kontroller från samma tema:

image.png.feec366d2e40805c2252b33505f19a56.png

Redigerad av Mikael63
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan ju välja "halvmörk" (:-)) ändra Button, BTW har du tydligen valt "modern" under Panelens utseende i välkomstskärmen, jag valde "Traditionellt"

Skärmbild från 2021-01-28 22-43-37.png

Redigerad av vohubbe
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Fick tillbaka Mintboxen idag och den var fabriksåterställd, men med Mint 20.

Uppgraderade till 20.1 och installerade bara "det nödvändigaste" *).

Det är annars lätt att det blir som det brukar bli med mobilen - man får nys om värsta superbraiga appen, typ Vattenpass! (vem kan vara utan?) Installerar. Använder den aldrig någonsin. Men den är bra, visst!?

 

*) Mina anteckningar som eget kom-i-håg:

Uppdateringar
Timeshift - alltså ta en backup.
Uppgradering till 20.1 - via Uppdateringshanteraren
Installera fullt språkstöd
Peka om Hämtningar till SD-kortet - info finns på Mintforumet
thunderbird (.config) - .config = återställa filer som backats upp tidigare
vivaldi (.config)
(uBlock ingår i .config ovan)
autoKey (.config)
gscan2pdf - funkar med min skanner
flameshot, anpassad genväg för tangent PrintScreen = flameshot gui - bästa skärmklippsverktyget, synd att det inte finns till Windows.
anydesk (.config)
tema; vimix+shadow icon - tja, alltid retar det någon ;)

snabbfilter i Synaptic

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hejfil

Bra lista där...men byt ut Thunderbird mot Mailspring, har kört Mailspring ett tag nu och tycker den är klart bättre än Thunderbird, bl a gemensam inkorg,skräpfils mapp och Papperskorg , om man har flera mailkonton...

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

33 minuter sedan, skrev vohubbe:

men byt ut Thunderbird mot Mailspring

Mja, Tb var ju redan förinstallerat och fungerar.

 

34 minuter sedan, skrev vohubbe:

bl a gemensam inkorg,skräpfils mapp och Papperskorg , om man har flera mailkonton...

Det är enkelt fixat i Tb:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, skrev Mikael63:

Mja, Tb var ju redan förinstallerat och fungerar.

 

Det är enkelt fixat i Tb:

Smaksak tycker jag, Mailspring har som defaut alla inkorgar i samma mapp, och det gillar jag

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2021-02-11 19:37, skrev vohubbe:

Bra lista där...men byt ut Thunderbird mot Mailspring, har kört Mailspring ett tag nu och tycker den är klart bättre än Thunderbird, bl a gemensam inkorg,skräpfils mapp och Papperskorg , om man har flera mailkonton...

 

2021-02-11 20:16, skrev vohubbe:

Mailspring har som defaut alla inkorgar i samma mapp, och det gillar jag

 

En gemensam Inkorg (Unified inbox) handlar om hur man väljer att visa sin e-post, som jag förstår det. Finns även i Thunderbird och är det inte förvalt vid installationen så väljer man det enkelt med några få klick. 


Hämtar man e-posten med POP kan man välja att hämta till en gemensam Inkorg. Hanterar man e-posten med IMAP så hanteras den direkt på servern, vanligtvis med synkronisering till e-postprogrammet. Tror inte hanteringen med IMAP skiljer sig beroende på om man vill visa e-posten i en gemensam Inkorg eller inte. Det handlar om hur den visas i klienten, e-posten finns fortfarande i olika Inkorgar (skickat-mappar osv.) för att kunna hanteras (och synkroniseras) i förhållande till de olika servrar/e-postleverantörer som man använder.


I en artikel, se länkarna, beskrivs Thunderbird och man delar där upp begreppet "Unified inbox" i "Unified view" och "Global inbox". Det senare avser hämtning med POP och att man hämtar till samma Inkorg. "Unified view" är en form av filter och visar även e-post hämtad med POP till olika Inkorgar (om jag förstår rätt). Kanske har det kommit till i senare versioner, Mikael skrev för några år sedan om en sökmapp.


https://www.teamoutpost.com/blog/does-thunderbird-have-a-unified-inbox-for-teams/

https://www.lifewire.com/read-emails-unified-inbox-thunderbird-1173101


(Lite OT här tråden, men fortsätter på redan postade inlägg. Inläggen kan ju flyttas till en ny tråd om så önskas, Mikael som är TS är ju också moderator.)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Trött på Firefox i Mint

Idag kom det en uppdatering för FF (ihop med Kernel uppdate) körde båda och det tog nästan 20 minuter...WTF händer tänkte jag, nästa dator körde jag först Kernel uppdate, klart efter ca 2 minuter, sen Firefox, tog typ 18 minuter !!!!

Jag undrar var nån stans FF har sina servrar ??? På Antarktis eller ??? Nej nu åkte FF ut , använder den ändå inte , men den fanns ju förinstallerat....men inte nu längre.....

Redigerad av vohubbe
  • Ledsen 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här gick uppdateringen väldigt snabbt, även den Timeshift som jag gjorde strax före.

Ja, här ligger FF kvar bara för att den fanns förinstallerad men har nog inte ens startat den än.

Kanske hiva ut den jag med...

(visst, det kan vara bra att ha mer än en webbläsare om den ena lägger av men då är det bara att installera någon via Programhanteraren) 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Hej, nån som vet när nästa Mint version kommer, ( efter 20.1) och vad den kommer att heta ??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...