Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
at1981at1981

Excelhjälp!

Rekommendera Poster

at1981at1981

Hej!

Jag undrar om det finns något sätt så att Excel kan skriva ut orden "Pågående" eller "Avslutade" automatiskt i kolumn H (Status) där den gemensamma nämnaren är att det finns ett identiskt "Diarienummer" i kolumn A?

- - -
T.ex. ser ni ordet "Pågående" där diarienumret är "TRN 2018-0045" och det ordet ska automatiskt skrivas ut på samtliga rader där diarienumret är "TRN 2018-0045".

- - -
Varför jag vill ha denna processen automatiserad är för att detta behöver tillämpas på runt 12 000 rader i ett Excel-blad! :)

- - -
Stort tack på förhand för er hjälp! :)

MVH at1981 !!

Excelhjälp.png

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
MH_
Postad (redigerade)

Det ser ut som om du har tabellformat. då kan du använda "strukturerad referens"

För att kolla hur många gånger radens diarienummer finns så kan du använda ANTAL.OM

=ANTAL.OM([Diarienummer];[@Diarienummer])

Och då kan du använda det i en OM-sats och skriva "Avslutad" om radens Diarienummer finns mer än en gång, eller en tom sträng "" om den bara finns på den aktuella raden:

=OM(ANTAL.OM([Diarienummer];[@Diarienummer])>1;"avslutad";"")

Om du inte har en tabell så får du köra med "exceladresser"

=OM(ANTAL.OM(A:A;A2)>1;"avslutad";"")

och kopiera ner formeln manuellt

**ED**

Du kan även utöka din formel så att den kollar om det finns ett avslutningsdatum:

=OM(ANTAL.OMF([Diarienummer];[@Diarienummer];[avslutsdatum];">0");"Avslutad";OM(ANTAL.OM([Diarienummer];[@Diarienummer])>1;"avslutad, datum saknas";""))

Redigerad av MH_
utökad formel

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
at1981at1981
Hejsan!

Jag presenterade ett tidigare exempel men jag insåg hur dåligt det var för att kunna tillämpas i praktiken! Därför fick jag skapa en extra kolumn för att göra detta mer praktiskt användbart helt enkelt! (y)

- - -
-> Det jag behöver hjälp med är att hitta en formel för kolumn D i detta fiktiva exempel! Det skulle underlätta för mig att hitta denna formel som i praktiken ska omsättas på ca: 12000 Excel-rader! :)

- - -
Mer information finns presenterad i själva bilden! :)
Stort tack på förhand för er hjälp! :D

Excelhjälp.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
MH_

Om data alltid är sorterat som i dina bilder

=OM(A1<>A2;C2;D1) och kopiera ner.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
at1981at1981

Hejsan!

Jag tackar dig så enormt mycket för hjälpen som verkligen är guld värd! :)

Formeln ser till synes mycket enkel ut men om du vill kan du gärna förklara teorin bakom formeln
så att jag förhoppningsvis lär mig någonting också! :)

MVH at1981 !!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
MH_

Den förutsätter som sagt var att data är sorterat.  När du klistrar in den här formeln i cell D2

=OM(A1<>A2;C2;D1)

Så kollar den om diarienumret på raden (A2) är annorlunda än det som står en rad upp (A2<>A1)

=OM(A1<>A2

Om svaret är ja så betyder det att det är den första förekomsten av Diarienumret. Då skall värdet från C2 användas.

Om svaret är nej (dvs diarienumret är samma som  raden ovanför) så kopieras istället föregående värde i D-kolumnen (D1).

Här förklarar Microsoft hur OM funkar

https://support.microsoft.com/sv-se/office/om-funktionen-om-69aed7c9-4e8a-4755-a9bc-aa8bbff73be2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...