Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ta bort färg på RF utan dyr kemi (Löst)


DePhaz
 Share

Go to solution Solved by DePhaz,

Rekommendera Poster

OK, god morgon. 

 

Håller på att kika lite på ett set med saltkar och pepparkvarn jag har stående hemma. En gång i tiden var de fina, gummi aktigt grepp och rostfritt. Men som vi alla vet åldras en sådan gummerad yta inte med värdighet. Den blir smutsig, ömtålig och ful. 

 

Med hjälp av WypAll (se länk: https://www.kontorsgiganten.se/rengoringsdukar-wypall-gron-90fp-p-100576.html?from=gpla&gclid=CjwKCAjw2dD7BRASEiwAWCtCb1mxt5ak-eRB4VPkHk0dxe_pPfeBq4uY0UMvT4Vyw97uCLVnGa73ChoCeDAQAvD_BwE ) lyckades jag få bort gummiytan. Kvar är svart färg vilken delvis sitter bra. Att skrapa/slipa bort den känns inte aktuellt då jag inte vill ha några repor. Finns det något bra, billigt sätt att ta bort färgen utan att förstöra ytan (rostfritt kan missfärgas)? 

Redigerad av DePhaz
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har använt https://www.biltema.se/bygg/farg/rengoringsmedel/fargborttagningsmedel-2000019328 på hårt sittande färg målad på bl.a. ett klinkergolv och även på färg på ett betonggolv.

Medlet är effektivt men går inte så djupt som man hade önskat på ett golv där man ju kan lägga på rikliga mängder.

 

Lite "kuriosa":

Jag kommer för egen del att köpa en sådan flaska idag då jag har ett "projekt" med att ta bort färg på en trädetalj.

(Sprayfärg som inte blev ett lyckat val)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Jag glömde svara igår...

 

OK, tackar för tipset. 1 liter är lite mycket men det kanske finns i mindre förpackning. Dka kika på det. Men tack i alla fall. :)

Redigerad av DePhaz
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, det är mycket och jag skulle nog inte heller ha tipsat om detta medel om det inte vore för att det slumpade sig så att jag hade planerat att köpa det samma dag. (Nä, det var givetvis slutsålt..)

 

För >10 år sedan fanns ett slags pyramidspel som hette Natures. Kanske finns än idag? (jo, Natures own kanske?)

De sålde diverse produkter som var helt okej, riktigt bra faktiskt. De hade två handrengöringsmedel, nån för olja & sot, nån för färg & lack. Tror dock att det enda som skiljde var etiketten. Nåväl de fungerar otroligt bra även för torkad färg. Kanske har du någon i bekantskapskretsen som var/är med och har detta medel?

 

Mer kuriosa då, det är ju fredag:

I jobbet hade jag och en kollega köp in ett enkelt, billigt campingbord för att ha när vi så att säga var ute i fält och jobbade.

På detta skrevs en text med tuschpenna/märkpenna. När vi bytte arbetsgivare och etablerade ett nytt kontor tyckte vi att detta bord skulle bli bra att ha "inomhus" och vi försökte med alla tänkbara medel. Ex. sådant man gör rent bromsskivor med (Också ett tips!), lacknafta, förtunning, t-röd osv. utan framgång och vi gav upp. När vi torkade av bordet med Ajax kökrengöringsspray så försvann även texten!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan ju vara bra att kombinera de olika tipsen med värme för färg blir ju oftare mjukare och släpper bättre om man värmer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, det är sant. Ska testa. ☺️

 

Michael: T-röd är bra på vissa saker men inte till allt. Här på jobbet hade vi tusch på en plåt. T-röd tog det inte men helt vanlig WD40 funkade kalas. 

 

Ska kika på detta i nästa vecka. I helgen ska jag försöka få ordning på internet/tv via fiber...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Solution

Hur gick det med projektet Mikael? Jag var inne på ditt spår men fick ett tips av en annan kollega och lyckades lösa mitt problem på annat sätt. Färgen satt ju inte så hårt och var inte av så bra kvalitet heller. Med hjälp av "slipnylonduk" (typ: https://verktygsboden.se/torr-vatslipark/mirlon-total-gra ) lyckades jag på bara 20 minuter gno bort färgen från båda sakerna. Ska ge de övriga rostfria detaljerna en omgång i morgon. Bilder följer när jag monterat ihop det hela. ? 

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

49 minuter sedan, skrev DePhaz:

Hur gick det med projektet Mikael?

Jag har inte skaffat färgborttagningsmedlet än.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

God kväll.

 

Jaha, och hur gick det nu då? Jo tack, det gick bra. Rasande stiligt om jag får säga det själv. De svarta "mellanbitarna" är plast. Den enda nackdelen är att tolleranserna (helt naturligt) ändrade sig när jag gnodde lite på insidan. På peppar kvarnen hålls delarna ihop men på salt ströaren går jag finna en lösning. Det är ju inte så muntert att krydda med hela saltkaret ?. Nå, det löser dig väl, det också. ☺️

 

 

IMG_20201009_141104.jpg

IMG_20201009_141112.jpg

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...