Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Platta ut metallhejsanhoppsan


.M
 Share

Rekommendera Poster

Detta kanske egentligen hänger ihop med min tidigare tråd om att få bort rost, men denna bit är inte rostig trots allt.

 

Detta är en enkel grej för att noll-ställa den räkneapparat jag håller på att renovera. Och en av armarna är väldigt bucklig. Någon som har lite tips om hur jag kan piffa till den så den blir rak och användbar igen? Med de kurvor den har så resulterar det i att den fastnar och eller bryter sig ur chassit. En fundering jag har är att hyra ett skruvstäd och se om det skulle lösa problemet.

 

handtag.thumb.jpg.ee74f4513e93260bcc29e9d7c5e01843.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att bara pressa ihop den i ett skruvstäd medför nog att den fortfarande kommer att vara lite böjd (beror på vad det är för material och kanske den vill fjädra tillbaks lite grann).
Och använder du skruvstäd bör du nog helst ha 2 jämna klossar mellan käftarna som är räfflade för att slippa märken efter dessa.

 

Har du inte ett städ och en hammare och försiktigt banka ut den, så lägg den på ett plant hårt underlag vad-som-helst (tex. ett betonggolv i garaget/förrådet) och banka till den och räta ut.

Tänk på att ju mer och hårdare du slår på ett ställe, så tunnas materialet ut lite grann just där och den kommer då att böja sig lite åt andra hållet i stället.

 

Så man "bankar på" lite försiktigt och ev. får man vända på biten och slå från andra sidan tills den är helt plan. Det gäller också att träffa så parallellt som möjligt så man slipper märken av hammarhuvudet just där man träffar.

Man kan förstås lägga en tjock träkloss eller en stadig och tjock, plan metallbit ovanpå och sedan banka till på denna istället.

Redigerad av Flyfisherman
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har just nu inga verktyg egentligen annat än några enstaka skruvmejslar och en tång. Det var väldigt komplicerat att försöka platta ut med tången :D

 

En sån här kanske? Verkar inte räfflad av vad jag kan se på bild. Men det kanske är för mjukt material?

https://www.clasohlson.com/se/Bordsskruvstycke-med-kulled-Stanley/p/Pr407835000

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för att du påminde mig om den! Jag har fått en sådan av en kollega men har just nu ingen aning om var jag har den..

Jo, det kan vara FÖR mjuka backar men lägg en glasspinne på vardera sidan så kanske det räcker.

Problemet att räta ut detta är att dels inte böja plåten på "andra ledden", dels att få den att sitta så att den inte bara sprätter loss.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Fast kommer du bara att använda detta en gång så känns väl 300:- i överkant och dessutom skall du fästa det på ett stadigt bord eller liknande.

Varför inte ta och knalla iväg till närmsta verkstad/plåtverkstad och be dom fixa det?

Tar dom 5 min.

Givetvis har du med en påse fikabröd till hela gänget som du bjuder på....

:)

 

Ps. Här i Östersund funkar det oftast bra med fikabröd för småfix/snabbjobb.

Redigerad av Flyfisherman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, skrev Mikael63:

har just nu ingen aning om var jag har den..

Nu vet jag. Hade den i ett skåp på kontoret..

Har två bilder som inte tycks gå att ladda upp här men backarna ser ut av vara av plast/gummi även på mitt skruvstycke och det finns det, som löstagbara skydd. Backarna är av metall och där finns en skåra som skulle vara till väldig bra hjälp i aktuellt fall. kanske det även ser ut så på skruvstycket från Clas?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

45 minuter sedan, skrev Flyfisherman:

Fast kommer du bara att använda detta en gång så känns väl 300:- i överkant och dessutom skall du fästa det på ett stadigt bord eller liknande.

Varför inte ta och knalla iväg till närmsta verkstad/plåtverkstad och be dom fixa det?

Tar dom 5 min.

Givetvis har du med en påse fikabröd till hela gänget som du bjuder på....

:)

 

Ps. Här i Östersund funkar det oftast bra med fikabröd för småfix/snabbjobb.

Men Clas hyr väl ut saker och ting nu för tiden, så jag kan nog hyra den en kort stund. Räcker kanske med att knata förbi på en lunch, ta med till kontoret och fixa till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eller ta med plåtbiten till Clas och testa på demoexemplaret?

Köp en rulle silvertejp som tack..

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...