Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Formatering ominstallation


behruz84
 Share

Go to solution Solved by Ove Söderlund,

Rekommendera Poster

Hej

 

jag försöker hjälpa en person med hans dator. 

 

Om jag nu formaterar datorn kommer då det installeras windows automatiskt? Hur kan jag veta det? Det finns inga cd skivor att köra windows på datorn. 

 

I övrigt är datorn extremt långsam med konstiga program som win zip malware- tror att den är för att ta bort skadlig kod

Redigerad av behruz84
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När man formaterar en hårddisk så tas allt bort från hårddisken och det finns alltså inget Windows.

 

Vad är det för Windows-version?

Det kan gå att hämta rätt Windows-version från Microsoft.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här kan du hämta Windows 8: https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows8

Det gör du på en väl fungerande dator och skapar då ett USB-minne eller DVD-skiva med Windows 8 på. USB-minnet resp DVD-skivan flyttas över till datorn som ska installeras om. Datorn ställs in för att starta från USB-minnet resp DVD-skivan.

 

Produktnyckel ska inte anges någonstans eftersom det är en bärbar dator som kom med förinstallerad Windows 8 och då finns produktnyckeln inlagd på moderkortet och kommer att läsas automatiskt under installationen.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Går det inte att ominstallera datorn utan att behöva gå in på microsoft? För att i min dator brukar jag installera om min dator utan extern hjälp. Windows börjar installeras på nytt själv. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Solution
Ove Söderlund

Det du då använder är förmodligen datorns inbyggda återställningspartition. Beroende på vad för dator du ska ominstallera så brukar man trycka ner t.ex. F12 när datorn startas upp och då komma till den datorns återställningsverktyg.

Du kan få ett bättre svar om du kan meddela oss vad det är för datorn, fabrikat och modell.

 

 

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis, datornsinbyggda återställningspartition. Undrar om man kan göra samma sak i denna dator också?

 

Datorn är från Lenovo, windows 8, 64 bitars os. Info om hur mycket minne den har är kanske inte relevant. Säg till om du vill veta nåt mer

Redigerad av behruz84
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte säkert att det går att uppgradera från Windows 8 till Windows 10. Däremot går det att installera Windows 10 på en disk utan operativsystem med den licensnyckel som gäller för Windows 8.

 

Jag har hjälpt flera med detta och det har gått bra. Windows 10 har aktiverats automatisk vid anslutning till internet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...