Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Puk pin mobiler

Martassen
 Share

Rekommendera Poster

Jag har några kort hemma  där det står pin och puk på men jag vet ju inte vilken /vilka telefoner de tillhör.  Man byter ju även koder. Hur tar jag reda på vilken/vilka telefoner som är kopplade till korten?
Jag tänkte om jag ska klippa sönder korten av säkerhetsskäl?  Puken går väl få tag på internet ändå? 

Redigerad av Martassen
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, skrev Martassen:

Jag har några kort hemma  där det står pin och puk på men jag vet ju inte vilken /vilka telefoner de tillhör.

Ett SIM kort hör inte till någon specifik mobil. Undantag är förståss som SIM kortet rent fysiskt inte passar i mobilen, men själva PIN och PUK koden har inget med mobilen att göra utan ligger lagrat i kortet.

7 minuter sedan, skrev Martassen:

Hur tar jag reda på vilken/vilka telefoner som är kopplade till korten?

Ingen telefon är kopplad till något specifikt kort. Möjligen kan telefonen vara operatörslåst vilket gör att det kommer inte fungera med ett SIM kort som hör till en annan operatör.

• Gilla 2
Länk till kommentar

Men vad ska jag göra med dessa korten? 
Det är ett fyrkantigt kort och i mitten har det varit/är ett simkort. På ett av korten är det ett kort i. Ska jag kasta alla korten? 

Redigerad av Martassen
Länk till kommentar

49 minuter sedan, skrev Martassen:

Jag har några kort hemma  där det står pin och puk på men jag vet ju inte vilken /vilka telefoner de tillhör.  Man byter ju även koder. Hur tar jag reda på vilken/vilka telefoner som är kopplade till korten?
Jag tänkte om jag ska klippa sönder korten av säkerhetsskäl?  Puken går väl få tag på internet ändå? 

Är det kontantkort eller abonnemang för dina kort, är det abonnemang, kan ett kort vara låst till en telefon, kontantkort är alltid fria att stoppa i vilken olåst mobil som helst, men gäller bara en viss tid om det inte sitter aktiverad i en telefon.

Är det abonnemang bör du via abonnemanget kunna ta reda vilken telefon som kortet sist satt i.

• Tack 1
Länk till kommentar

Jag och min son har våra mobiler med abonnemang. Känner inte igen pinkoden på nån av korten eller så har jag glömt för jag bytt kod. Är mest nyfiken om jag ska behålla dessa. Ett av korten har ett kort i sig. Vet min grabb körde kontantkort tidigare. 

Redigerad av Martassen
Länk till kommentar

Jag var inne och kollade på min sons abonnemang och hans pukkod finns inget av de på korten.  Inte min företagstelefon heller. Ett av korten verkar vara kontantkort till min sons gamla extramobil. 

Kan ju vara kontantkort alla 3 korten !? 
Går det ta reda på? 

Länk till kommentar

Nu är väl det viktiga att ha PUK till befintliga SIM-kort nedskrivna. När du har det kan du förstås slänga korten.

• Tack 1
Länk till kommentar

Är det kontantkort, är det nog ganska svårt, då finns dom inte normalt registrerade någonstans.

Kontantkort gäller ju också normalt bara en viss tid, normalt 1 år om dom inte är aktiverade/påfyllda i en mobil, så du kan ju kolla om dom faktiskt fungerar fortfarande, du har ju tillhörande koder, har dom legat länge på en hylla och det inte finns något abonnemang knutet till dom, och du upptäcker att det är kontantkort som kanske då inte fungerar...Spar dom som isskrapor :D.

• Haha 1
Länk till kommentar

13 minuter sedan, skrev Cecilia:

Nu är väl det viktiga att ha PUK till befintliga SIM-kort nedskrivna. När du har det kan du förstås slänga korten.

Fast puk går ju få tag på via länken exempelvis. Eller vad menar du? Antar att de telefonerna vi  använder så går de ändå få tag på puk via nätet och onödigt ha korten eller klippa sönder. 

Länk till kommentar

PUK kanske behövs en dag när internetanslutningen eller webbplatsen ligger nere eller om operatören får för sig att ta bort PUK från Mina sidor.

Varför skulle korten klippas?

• Tack 1
Länk till kommentar

1 timme sedan, skrev Cecilia:

PUK kanske behövs en dag när internetanslutningen eller webbplatsen ligger nere eller om operatören får för sig att ta bort PUK från Mina sidor.

Varför skulle korten klippas?

Jo sant. Jag tänkte att om nån försöker ta sig in i ens telefon och missar pin och kan använda puk.

Redigerad av Martassen
Länk till kommentar

1 timme sedan, skrev Cecilia:

Den enda gången jag haft behov av PUK koden är om jag slagit fel PIN kod 3 ggr och med det låst SIM kortet. Då har PUK koden räddat mig. Har för mig att dessa koder ska stå på plastkortet som SIM kortet sitter i. Dvs. man trycker ut SIM kortet från det större kortet där PIN och PUK finns angiven.

Även företagsabbonemang borde ha både PIN och PUK kod för det aktuella SIM kortet. Själva kortet är detsamma, sedan kan det vara uppsatt som ett kontantkort, abbonemang eller företagskort. 

Det kanske går att komma åt dessa uppgifter via operatörens webbplats, men det är inget jag har testat själv.

• Tack 1
Länk till kommentar

Hm. Jag kan inte hitta ett sånt kort hemma till min aktuella mobil där pin och pukkod finns. Är det för att det är företagstelefon? Numret till företagstelefon var tidigare privatabonemang. Hitta kort till sonens nya tel och ett av korten verkar vara kontantkortet till hans gamla.   Tredje kortet vet jag ej vad det är. Fattar ingenting. 

Har en annan mobil också som jag bara surfar med och kan ej ringa med för den inte har något abonnemang. Den har ju lösen och bör väl också ha nån puk nånstans? Också ett sånt kort där pin och puk står?

kort till pin och puk som man inte vet vad de är till och jag verkar inte hitta kortet där puk står  till min företagstelefon. Min surftelefon som ej går ringa på hur tar jag reda på dennes puk?  

Redigerad av Martassen
Länk till kommentar

35 minuter sedan, skrev Martassen:

Jag tänkte att om nån försöker ta sig in i ens telefon och missar pin och kan använda puk

SIM-kortens PIN och PUK skyddar inte telefonen. De skyddar endast SIM-korten. 
I telefonen kan du ha en egen PIN-kod som skyddar telefonen men inte SIM-korten. 
Kanske har du blandat ihop telefonPIN med SIM-PIN. 

• Tack 1
Länk till kommentar

1 timme sedan, skrev polken:

SIM-kortens PIN och PUK skyddar inte telefonen. De skyddar endast SIM-korten. 
I telefonen kan du ha en egen PIN-kod som skyddar telefonen men inte SIM-korten. 
Kanske har du blandat ihop telefonPIN med SIM-PIN. 

Ja jag har rört till det rejält ?.
Begriper inte skillnaden. Vad händer då om man slår fel pinkod som skyddar telefonen? Vad gör skyddet som skyddar sim-kortet och vad gör skyddet som skyddar telefonen? 

Jag köpte en första iphone runt 2013 tror jag. Kan kalla den iphone3

Några år efter köpte jag ny iPhone man kan kalla iphone6 och numret behölls. 

Några år efter köpte jag en ny iPhone man kan kalla iPhone7.    Behöll numret

Min son fick under nån period en iphone5 med kontantkort som han fortfarande har.

Brukar alltid teckna abonnemang  

För par årsedan köpte jag en iPhone xs med företagsabonemang. Privata numret behölls till företagsabonemanget.  Min son fick en likadan xs med ett privatabbonemang med nytt nummer. 

i skåpet finns kort som jag inte vet alla vad de är. Ett av korten verkar tillhöra kontantkort i pojkens iPhone5. 
Ett av korten tillhör pojkens nya xs. De andra vet jag inte vilken telefon de tillhör. Alla korten har ett hål i sig utan ett där det sitter ett kort inuti. Vad det nu är för kort.  Jag hittar inget kort till min nuvarande mobil och var finns korten till mina gamla mobiler ovan? 

Jag brukar använda min förra mobil ibland till musik, surf och den har en kod för att komma in. Kan ej ringa på den. Använde även telefonen innan till surf ett tag men den är för gammal å seg nu tror jag. Den Tror jag också har  en kod för komna in i telefon. 

Behöver jag agera på nåt vis ur säkerhetssynpunkt? behöver jag kolla upp korten vad de tillhör och behöver jag kolla upp var kortet är som är till min nuvarande?  Och vad korten är till mina tidigare mobiler?  

Jag tänkte att om en tjuv slår koden fel 3 ggr och sedan kollar i skåpet och använder puk ?

Redigerad av Martassen
Länk till kommentar

10 timmar sedan, skrev Martassen:

Begriper inte skillnaden.

Jag har en gammal iPad och när den har fått ny version av iOS brukar jag först få slå in PIN-koden för själva plattan, som alltså är till för att logga in på plattan, och sen låsa upp SIM-kortet med dess PIN-kod.

Plattans lösenord finns här:

Inställningar - Lösenkod (till vänster)

Vad gör skyddet som skyddar sim-kortet och vad gör skyddet som skyddar telefonen? 

PIN-koden för SIM-kortet låser upp användningen av SIM-kortet, alltså ger möjlighet att komma åt mobilnätet.

PIN-kod eller liknande loggar in på telefonen och låser upp menyer, appar, data etc.

Alla korten har ett hål i sig utan ett där det sitter ett kort inuti. Vad det nu är för kort.  Jag hittar inget kort till min nuvarande mobil och var finns korten till mina gamla mobiler ovan? 

Det lilla kortet är SIM-kortet.

Om du inte har bytt nummer utan behållit det gamla har du väl bara flyttat över SIM-kortet från den gamla mobilen till den nya och har därför inte fått några nya kort.

Kortet som har SIM-kortet kvar är troligen ett kort som kom med en mobil men som du inte har brytt dig om att använda eftersom du flyttade över SIM-kortet från den gamla mobilen i stället för att ha kvar samma nummer.

• Tack 1
Länk till kommentar

Jag har för mig det är simkoden man matar in först och sedan pin till telefon fast jag har kanske fel. Min nuvarande nya telefon xs är det två koder när den varit avstängd iaf. 

Det där kortet som det sitter ett kort i känns rätt plastigt utan guldfärg på har jag för mig. Vet inte vad det är för kort, 

Kortet som mitt sim satt i en gång i tiden behöver jag hitta det? (Det kortet som sitter i min xs). Om det står puk på det är det väl inte så bra? Eller är korten helt oviktiga eftersom en obehörig ändå måste kunna pinkoden till telefon för att kunna komma åt något? Tänkte om måste byta pin och puk. Grabbens 2 kort kan ju behållas och de andra för att skapa isiga rutor? 

Redigerad av Martassen
Länk till kommentar

44 minuter sedan, skrev Martassen:

Jag har för mig det är simkoden man matar in först och sedan pin till telefon fast jag har kanske fel. Min nuvarande nya telefon xs är det två koder när den varit avstängd iaf. 

Du får läsa noga vad det står på telefonen när du ska slå in koderna.

45 minuter sedan, skrev Martassen:

Kortet som mitt sim satt i en gång i tiden behöver jag hitta det?

Nej, men det är ju som sagt bra att ha tillgång till PUK utan att behöva internet.

45 minuter sedan, skrev Martassen:

Eller är korten helt oviktiga eftersom en obehörig ändå måste kunna pinkoden till telefon för att kunna komma åt något?

Det tycker jag nog.

46 minuter sedan, skrev Martassen:

Tänkte om måste byta pin och puk.

Tveksam till om man kan byta PUK på något annat sätt än att byta SIM-kort.

• Tack 1
Länk till kommentar

Share

• Skapa nytt...