Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Köpa renoverad hårddisk?


dosman
 Share

Rekommendera Poster

Internetjakt -> IDE-hårddisk. Ett mailsvar:

 

"Vi kan få hem någon renoverad med tre månaders garanti.
IDE 3,5" 160GB 7200rpm
Pris 495kr inkl moms"

 

Är detta prisvärt? Ordet 'renoverad' får mig att rysa. Från annat håll kan jag få en ny IDE hårddisk för 640 bagis och med förmodad betydligt längre garantitid. Kanske bör jag 'ta skeden i vacker hand' och satsa på SATA-gränssnittet, som alla andra? En 4-TB SATA för 1250 kr kanske. Nu talar jag hela tiden om interna hårddiskar. Orsaken till fokus på IDE hårddisk är att jag har en 40 GB sådan monterad i datorn och vill byta ut den mot något större. (I samma dator sitter det även två SATA hårddiskar, om vardera ½ TB.)

IDE-HDD.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej inte en renoverad gammal hårddisk. Troligen är det bara delar av elektroniken som bytts ut.

En hårddisk kommer att gå sönder det är inte frågan om Om, utan När.

Det kan ske i morgon eller om flera år, men går sönder gör den förr eller senare och en gammal sådan löper avsevärt större risk.

 

Har du möjlighet att använda en SATA-disk så gör det istället för en gammal och i princip utdöd teknik som IDE som dessutom är väldigt långsam.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

19 minuter sedan, skrev dosman:

Orsaken till fokus på IDE hårddisk är att jag har en 40 GB sådan monterad i datorn och vill byta ut den mot något större. (I samma dator sitter det även två SATA hårddiskar, om vardera ½ TB.)

Då din dator har stöd för SATA diskar är det inte så mycket att fundera över. Håller helt med Flyfisherman att du bör satsa på SATA-disk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Instämmer också i Flyfisherman´s svar, en renoverad hårddisk oavsett märke och vem som har renoverat, är alltid i längden en risk, kan gå sönder i morgon, nästa vecka eller hålla något/några år till. Oavsett garanti eller inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, skrev Flyfisherman:

 

Har du möjlighet att använda en SATA-disk så gör det istället för en gammal och i princip utdöd teknik som IDE som dessutom är väldigt långsam.

IDE är inte en utdöd teknik. Alla moderna diskar är IDE-diskar. IDE står för Integrated Drive Electronic och betyder att diskkontrollern finns monterad på disken och inte som på antika hårddiskar på ett instickskort. Den rätta benämningen för gamla diskar är PATA (parallell-ATA) där P:et anger anslutningen och ATA protokollet. SATA är seriell-ATA. Dagens hårddiskar använder antingen ATA-protokollet (konsumentdiskar) eller SCSI-protokollet (SAS)eller fibrechannel.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...