Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Intervallgränser i EXcel


bertiljo
 Share

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har letat och läst olika tips på svenska och engelska och försökt komma vidare, men ger nu upp.

Jag har, som många andra, problem med LETARAD i ett matematiskt problem. Jag har en talserie i stigande ordning (kolumn--nedåt) som jag inte kan göra så mycket åt. I den ska jag söka ett intervall och då fungerar ju LETARAD utmärkt, ända tills man kommer till randvillkoren. Sökvärdet måste uppfylla kravet S <= övre intervallgräns, men endast >= undre intervallgräns erhålls.

Detta anges vara enda möjligheten med LETARAD och man rekommenderas att använda INDEX med en nästlad PASSA-sats för själva matchningen. Det verkar bra, eftersom PASSA har valet mellan >= och <=.

Men här skiter det sig! Jag får det inte att fungera...  Jag kan inte tänka mig att Excel som används så mycket i matematiska tillämpningar (bl.a. inom forskning) inte har en lösning på mitt problem. Snälla, led mig på rätt spår! 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det är en sorterad serie är det ju en enkel sak att räkna fram positioner givet att du vet första talet i serien? Behöver det vara svårare än så? Eller använda PASSA för att hitta gränsvärdena.

Passa med < och >?  Det är jag aldrig sett.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...