Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bytt grafikkort ingen bild


Dodgen
 Share

Rekommendera Poster

Jag har en Dell 0YJPT1 med intel i7 3770 processor socket 1155cpu 3,40 Ghz, DDR 3 minnen på 16 gb med grafikkort Nvidia geforce GTX 660, när jag byter till ett geforce 1660 får jag ingen bild, nät aggregat 550 watt.

Tacksam för hjälp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen till Eforum.

1. Exakt vilket grafikkort är det, du skriver bara geforce 1660

Men det finns flera tillverkare och även med olika modeller av Geforce 1660.

 

2. Har du säkerställt att grafikkortet är korrekt intryckt i moderkortets PCIE kortplats nr.1 (den som sitter närmast processorn), samt kontrollerat att det sitter helt parallellt mot kontakten?

 

3. Har du anslutit strömförsörjnings PCIE-kontakten (1x8pin eller 2x6pin) från nätaggregat till grafikkortet och sett till så det är riktigt istoppat på grafikkortet?

 

4. Det är viktigt att det är rätt PCIE-strömkontakt 1 eller 2 st beroende på modell av grafikkort, samt om det skall vara 6pin eller 8pins kontakt/er och har du inte rätt kontakt måste du använda en adapter som finns att köpa på tex. Kjell o Company.

 

5. Har du provat att byta grafikport till en annan port?

6. Kontrollerat att grafikkabelns kontakter i båda ändar från grafikport till bildskärm är riktigt istoppad?

 

7. Bildskärmens strömkontakt sitter som den skall?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, det är Nvidias Geforce GTX 1660 6 Gb GDDR5 192 bit grafikkort, jag har kollat så kortet är korrekt intryckt och strömförsörjningen är riktigt intryckt. Jag har ingen annan port att prova i, allt är rätt i datorn, jag har en 32 tums tv som skärm och det fungerar med det gamla kortet, Nvidias geforce GTX 660 2Gb.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du ingen annan port? Vad har kortet för portar och hur många utav varje typ?

Är det HDMI du ansluter med?

 

Har du möjligtvis någon vanlig bildskärm eller nån kamrat som du kan låna en tillfälligt för att testa mot?

I så fall bra om du provar både HDMI och Displayport alt. DVI men en sådan finns väl knappast på ett modernt grafikkort?

 

Och du har gått igenom varenda punkt jag skrev ovan?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det någon skillnad på grafikkortens krav på nätaggregat?

Så att nätaggregatet inte längre orkar med, om det är gammalt behöver det ju inte längre klara av märkeffekten.

 

Startar datorn för övrigt, fläktar går, lysdioder tänds?

Redigerad av Cecilia
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Har du valt rätt ingång på din TV (monitor)? Är det en TV finns det säkert flera hdmi-ingångar (portar). /bgjo

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, kortet har 1 display port och 1 HDMI och 1 DVI-D port, tv;n har 4 HDMI portar och 2 usb portar, jag använder HDMI porten. Det gamla kortet NVIDIA GTX 660 vet jag inte vad det kräver för nätaggregat, det nya NVIDIA GTX 1660

kräver 450 w eller större, jag har 550 w nätaggregat. Jag har inte tillgång till någon annan skärm.

Allt startar i datorn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är samtliga grafikportar på grafikkortet eller finns det sådana portar även på moderkortet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, jag har provat alla portar på tv;n och bytt HDMI kabel, såg nu att det finns 1 HDMI port på moderkortet, den har jag inte provat, skall prova den och återkommer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Menar du att det inte kommer någon bild där?

Blir det bild där om du tar bort grafikkortet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Kan det vara en inställning på teven som ändrats så att du behöver tala om vilken av tevens HDMI-portar som skall användas för extern bildkälla och att den skall aktiveras?

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Cecilia, när jag använder HDMI kontakten på moderkortet får jag bild men då  försvinner kontakten med internet.

Flyfisherman, jag har provat alla 4 kontakterna på tv, n och gått in på dem en och en för att se om jag får bild men det får jag inte. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Använd kontakten på moderkortet och gå in i BIOS/UEFI och se om det finns information om vilka grafikkort det finns och om det finns inställningar för vilket grafikkort som ska användas.

 

Det händer ju att t ex grafikkort är trasiga vid leverans.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 timmar sedan, skrev Dodgen:

Hej, kortet har 1 display port och 1 HDMI och 1 DVI-D port, tv;n har 4 HDMI portar och 2 usb portar, jag använder HDMI porten. Det gamla kortet NVIDIA GTX 660 vet jag inte vad det kräver för nätaggregat, det nya NVIDIA GTX 1660

kräver 450 w eller större, jag har 550 w nätaggregat. Jag har inte tillgång till någon annan skärm.

Allt startar i datorn

Vad jag kan se så har detta kort 1 HDMI port och 3 st Display portar, ingenting annat.

 

sshot-218.png.785a4ae871addf53aaec9c920417e200.png

 

Du har ingen möjlighet att låna en skärm eller så för får reda på att grafikkortet fungerar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

32 minuter sedan, skrev Dodgen:

kortet är ett KFA2 GeForce GTX 1660 6gb oc

 

 

Ändå skriver du i inlägget nedan här att det är ett Nvidia Geforce GTX 1660 6Gb!?

Du får bestämma dig, så går det kanske lättare att hjälpa dig.

 

På 2020-09-29 på 13:56, skrev Dodgen:

Hej, det är Nvidias Geforce GTX 1660 6 Gb GDDR5 192 bit grafikkort, jag har kollat så kortet är korrekt intryckt och strömförsörjningen är riktigt intryckt. Jag har ingen annan port att prova i, allt är rätt i datorn, jag har en 32 tums tv som skärm och det fungerar med det gamla kortet, Nvidias geforce GTX 660 2Gb.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 minuter sedan, skrev bgjo:

Laso, det finns många tillverkare av grafikkort med Nvidias grafikkrets GTX 1660 varav KFA är en. /bgjo

Visst finns det så, just därför som det är viktigt att det blir rätt, då går det inte att skriva olika benämningar i olika inlägg, blir svårt att veta vilket som menas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Laso, jag beklagar att det blev fel, det står NVIDIA på kartongen.

Cecilia, jag är inte så säker på datorer att jag vågar gå in i bios.

Mikael63, provade det du föreslog men det fungerade inte.

  • Ledsen 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det händer inget bara för att man går in i BIOS så du kan gå in i BIOS och ta foton på hur det ser ut i din BIOS och sen få vägledning om vad du ska göra mer exakt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och ursäkta sent svar, jag har försökt komma in i bios men får inte upp några val när jag startar datorn, den går direkt in på windows loggan och sedan lösenord. Jag har försökt med att trycka på Del, F1,F2,F6, F10 vid start men det fungerar inte.

Vad gör jag nu?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...