Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ska jag spärra kort?


Martassen
 Share

Rekommendera Poster

Jag har inte koden till bankkortet och bank-id nedskriven. De används tillräckligt ofta för att jag ska komma ihåg dem ändå. Men jag vet att det varierar hur bra man är på att komma ihåg siffersekvenser men innan mobilerna kom hade ju de flesta flera telefonnummer i huvudet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Cecilia:

innan mobilerna kom hade ju de flesta flera telefonnummer i huvudet

Ja, i princip alla andras men om man fick en oväntad fråga om sitt eget nummer blev man nästan lite ställd.

(typ när man ska betala i matvarubutiken)

 

Det finns ju olika sätt att notera en sällan använd kod utan att koden så att säga ska ligga synlig i klartext.

Jag brukar memorera koder som ex. "ett år före morsans födelseår, ett år före frugans födelseår"

eller om man skulle ha 1236 som 1+2=3, 3+3=6. Lättare att komma ihåg en sådan "ramsa".

 

Lite förvirrande blev det när jag efter flera år(?) insåg att jag har samma fyra siffror för ett bankkort som jag har för PIN-koden till mobilen. Men i en helt annan ordning då.

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Juridiska är man ansvar , över sina handlingar !

Försäkringsbolag,  bank ! Kommer troigen slå från sig , oaktsamma förvaring av handlingar!

 

 Hur kan man fortsätta , bearbeta det ämne,  olika sätt. 

 

Läs: bank papperna som du skrev på när kontot öppnat , 

Läs : försäkring papperna , företag och hemförsäkringar 

 

Bedriver förtag, så självklar har tillgång bankfack eller kassaskåp 

Där låser in viktiga papper . 

 

Har man kort och coder som folk komma åt något sätt,  så få står alla kostnaderna som blir med förlust 

 

Jag få någ stäng att följa den tråd. Den har spår  ut .. 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Martassen:

Japp. Men om man skriver koder å pin , lösen och gömmer papperet nånstans hemma vanligt utan kassaskåp och kort på annat ställe hemma är det då godkänt?

 

 

Det måste du ju kolla med din bank.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 minuter sedan, skrev Cecilia:

Det måste du ju kolla med din bank.

Det går ju ej hitta den infon och ringer man banken vet de ju knappt. De säger bara ha det i huvudet. 
 


 

Redigerad av Martassen
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ställer du frågan:

Kommer jag att få ersättning om jag har kortet och koden till det på olika ställen i lägenheten och någon tar kortet och tar ut pengar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det som brukar vara kritiskt med bankkort som kommer på avvägar är ofta inte koden, utan det är den 3-siffriga CVV/CVC2/CVV2 koden som finns på baksidan av kortet.

Och givetvis kan ju en bedragare/tjuv skriva av alla dessa kortuppgifter och lämna kvar kortet så att man inte märker att uppgifterna är på avvägar.

 

Jag läste en intervju för ett bra tag sedan med en polisman nånstans söderöver som utredde bedrägerier och enligt honom skall man memorera eller skriva av denna tresiffriga CVV-kod och ha på särskilt ställe (ej ihop med kortet) och sedan ta en skalpell/vass kniv och skrapa bort det numret. Koden är tryckt på baksidan och inte inpräntad.

CVV-koden är i princip allt som behövs tillsammans med kortnumret, utgångsdatum och namn för att en bedragare skall kunna utnyttja kortet eller sälja kortuppgifterna på Darknet.

Dom behöver alltså inte ens den personliga koden om kortuppgifterna används utomlands och om dom inte har för avsikt att göra uttag i bankomat men där blir dom ju fotade.

 

CVV-koden behövs då du skall handla med kortet online via webbutiker dock ej i vanlig butik där man stoppar in kortet i en kortläsare där man skall ange personlig kod.

  • Problemet med detta tips är att enligt flera banker/kortföretag så får man inte manipulera kortet vilket då gör att man bryter mot ingånget kortavtal samt att kortet blir ogiltigt, men personligen anser jag det är vansinne att CVV-koden finns förtryckt på kortet och underlättar bedrägerier.

Fast jag har iallafall skrapat bort CVV-koden på mina kort och skrivit upp dessa på säker plats. Förövrigt så slits den koden bort iallafall beroende på hur man förvarar kortet och det har skett på förra kortet så där behövde jag inte ens skrapa bort den, men skriva upp den gör jag alltid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

53 minuter sedan, skrev Cecilia:

Ställer du frågan:

Kommer jag att få ersättning om jag har kortet och koden till det på olika ställen i lägenheten och någon tar kortet och tar ut pengar?

Ringde banken precis. Frågade om får ha kod och kort gömda på separata ställen i lägenheten. Han visste ej å började läsa villkoren. Fick inget svar. Han kollade med kollega. Fick inget svar. Till slut kollade han med juridikavdelningen och då sa han att det ej går ge ett svar eftersom man går efter enskilda fallet. 

Hur ska man tolka detta? 

 

 

Redigerad av Martassen
  • Ledsen 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2020-09-27 på 21:51, skrev Martassen:

Hade en hantverkare  hemma som fixa en grej. ...

...

Hemma så  har man ju lite grejer å i ett av skåpen har jag ett Visakort kopplat till mitt företag och tror koden var  i samma skåp ... Bör jag typ spärra visakortet? Ser inget på utdragen och misstänker ingen. ?.

Jag har ett kredit-/betalkort som inte är kopplat till något av de konton på banken där det finns pengar. Får en efaktura en gång i månaden för gjorda köp, och det är räntefritt så länge man betalar varje faktura. Har kortet normalt spärrat för både internetköp och utlandsköp. I butiker fungerar det som vanligt. Vill jag någon gång köpa något som kostar mer än vad som finns kvar av månadens kredit för jag först över till kortet/kontot det belopp som behövs för det. Krediten väljs utifrån vad som brukar behövas för en månads köp.


Finns det motsvarande för företagare så löser det mycket av dina funderingar. Kommer någon över kortuppgifterna kan de inte användas (såvida ingen lyckas använda dem precis när du t ex öppnat för något köp över internet). Förloras kortet spärrar man det förstås. Hinner kortet användas så går det inte att använda för större belopp än vad som finns kvar av månadens kredit.


För privatkunder är man också mer skyddad mot bedrägerier, om man betalat med kreditkortet och t ex inte får en vara levererad, jämfört med att ha betalat med kort kopplat till t ex ett lönekonto (hoppas jag inte luras där). Det gäller kanske också för företagskort.

Redigerad av ChristerE
La till en mening till.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett förslag är man kan tillgång till flera konto , ett vanligt lönkonto , där lönen kommer in på (bankatomat kort) 

Så har man konto  för Internet, utland köp, som har spärr ,så flytta man över den summan behöver just vi köp.

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...