Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ska jag spärra kort?


Martassen
 Share

Rekommendera Poster

Hej!

 

En fråga. 
 

Hade en hantverkare  hemma som fixa en grej. Innan så var vi överens om att han kunde gå in i lägenheten å fixa när jag inte var hemma. Han gick in med huvudnyckel. 
 

Hemma så  har man ju lite grejer å i ett av skåpenet? Ser inget på utdragen och misstänker ingen. ?.

 

Redigerad av Martassen
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ringde banken precis. 
De sa jag inte behöver spärra.
De sa det är lugnt att man måste kunna lita på folk i detta fall. Att ser jag nåt uttag jag inte känner igen hör jag av mig och de undersöker isåfall. Vi prata och i praktiken skulle det innebära man skulle spärra kort varje gång man får hembesök eller lämnar kortet på en restaurang eller bar. 

 

Redigerad av Martassen
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För det första du göra . Är kolla bank ut tag , efter kort, lapp, körkort är kvar . Så ha det inte hänt något 

 

Sen ska aldrig ha betalning kort , cord , id handlig samma ställ . 

Oansvarigt .  Och revison skull avråda dig direkt , ha dessa i skåp.  

Kassaskåp är bättte ställe . Rent av bankfack är bättre ställe 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2020-09-27 23:04, skrev Thirteen:

Gillar svaret från banken. Men om nåt nu skulle hända så blir du ansvarig för oaktsamhet vid ett formellt handläggande.

Så om kort och eller annan grov oaktsamhet så får man stå för hela kalaset som tjuven tar ut?

 


 

 

 

Redigerad av Martassen
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter du prata bank redan . Så bank info dig .. något skulle  var fel på kontot 

 

Känner du osäker bytt ut kort och cord

Ell spärr du INTENET köp kort. Öppnar det behöver .  Det är lösning jag gör varje gång.  Kredit kort skull sänka till minsta möjlig .. typ 1000 kr 

 

 

Jag själv yrksman , har gjort hembesök.

Då varande arbetsgivare,  bad oss anstälda att skriva under herder och samvete,  vi bara ska utföra arbeta i bostad eller lokal . 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag spärra kort inväntar nytt. ?
 

Om ett företagskort ligger gömt hemma  och koden ligger gömd på separat ställe hemma är det då godkänt? Eller krävs lås eller kassaskåp?  

 

Redigerad av Martassen
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När du spärrar kort .  Sker direkt .  Från banken .  ..  

Där mot så kan det hända något Internet bolag god känt köp.  Som syns än på kontot .  Väldigt sällan händer .

Du kan lung 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 timmar sedan, skrev Martassen:

Om ett företagskort ligger gömt hemma framöver och koden ligger gömd på separat ställe hemma är det då godkänt?

Det bör räcka, men kolla just din banks villkor.

 

Lösenord i datorn har man lämpligen i en lösenordshanterare som kräver inloggning för att dekryptera filen med lösenorden. Då blir det bara ett lösenord (eller snarare hellre en mening som är lätt att komma ihåg) att lägga på minnet. Ett exempel är KeePass men det finns flera liknande.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känns ju helt absurt om en tjuv stjäl ett företagskort om kod råka ligga nära kortet och ett jätteuttag görs av en tjuv och den som äger Företagskortet får stå för hela beloppet. 

Redigerad av Martassen
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 minuter sedan, skrev Martassen:

Känns ju helt absurt om en tjuv stjäl ett företagskort om kod råka ligga nära kortet och ett jätteuttag görs av en tjuv och den som äger Företagskortet får stå för hela beloppet.

Hur vill du att det ska vara?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi borde ge råd och stöd , det har vi gjort i tråden. 

Troligen är säker någon  mer som  kom på sig själv. 

Var och en behöver tänka till , se över hur behandlar kort och coder.

 

Vi bör inte diskutera hur man vi ha det eller inte !

Vi bör låsa den tråd . Om gående.  För svar har kommit in ordentlig ! 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Thirteen:

Hur vill du att det ska vara?

Att man isåfall blir ersatt för det man blir av med naturligtvis. 

Redigerad av Martassen
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag antar att man kan få svårt angående ersättning om man lämnar bilen på stan med nyckeln i tändningslåset och den skulle bli stulen?

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2020-09-28 på 15:07, skrev Mikael63:

Jag antar att man kan få svårt angående ersättning om man lämnar bilen på stan med nyckeln i tändningslåset och den skulle bli stulen?

En rätt dålig jämförelse eftersom en lägenhet vanligtvis är låst. 
 

Det blir dock rätt klurigt att framöver tömma en lägenhet helt på möbler och värdesaker varje gång en hantverkare är hemma eller varje gång man får hembesök. 

 



 


 

 

Redigerad av Martassen
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

50 minuter sedan, skrev Martassen:

En rätt dålig jämförelse eftersom en lägenhet vanligtvis är låst. 

Många är vi som känt oss tvingade att ta ledigt då en hantverkare varit hemma.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 minuter sedan, skrev Thirteen:

Många är vi som känt oss tvingade att ta ledigt då en hantverkare varit hemma.

Nån kan ju stjäla även om man är hemma. Par sekunder utan uppsikt. 
 

 

 

 

Redigerad av Martassen
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, skrev Martassen:

Nån kan ju stjäla även om man är hemma. Par sekunder utan uppsikt. 
 

 

 

 

Det är här man får skilja på hypoteser och egen riskminimering.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känns ju bättre ni stöttar , ger mig råd istället än att vara motvalls. (Ni ger råd de flesta).
 



 

 

 

Redigerad av Martassen
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2020-09-28 på 16:37, skrev MH_:

Jag pryade (prao/pryo?) som fastighetsskötare i 9:an. Och gubbarna tyckte att det var riktigt obehagligt när folk hade lämnat öppna kuvert med kontanter (folk hade fortfarande kontanter i kuvert för att betala räkningar osv på den tiden).

De visste att de skulle bli misstänka om något hände -Även om det skulle visa sig att kuvertet blåst ner bakom en byrå.

 

Men för att återgå till Martassens situation så tycker jag att det är en stor skillnad att förvara kod och kort i samma plånbok/väska jämfört med att ha det i en låst lägenhet. Då tycker jag att man har uppfyllt sina skyldigheter.

Men det måste vara ditt försäkringsbolags uppgift att ersätta en sådan förlust, inte bankens.

 

Men lär sig och viktigt vara noggrann.  
 

 

 

 

 

Redigerad av Martassen
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, skrev Thirteen:

Det är här man får skilja på hypoteser och egen riskminimering.

Blir det en riskminimering man bjuder hem 10 personer på en fest, kalas , middag när man är hemma eller är det större chans ”en” hantverkare  tar dina ägodelar när du inte är hemma? än att Eller att ens barn bjuder hem kompisar och  man går på toaletten? 

Redigerad av Martassen
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hörde lite med banken idag igen och maxgränsen på bankkort som är kan man bara ta ut/handla för visst belopp per månad. Vill man ha mer får man begära det. 
 

 

Redigerad av Martassen
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rätt mkt ta sig igenom alla villkor banken har. 
 

Ska fundera lite på lösenordsprogrammet som du nämnde också Cecilia. 
 

 

 

Redigerad av Martassen
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...