Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Nätverkskortet känner inte av nätverkskabeln


Lighthouse2
 Share

Go to solution Solved by Lighthouse2,

Rekommendera Poster

Nu ska ni få något att bita i.   ?

 

Har ny internetleverantör men så klart fungerar det inte som det ska.

Nätverket i stationär dator hittar inte kabeln.

 

Nätkabel från fiberdosa i väggen ->    Router  ->  Kabel från router till stationär dator (eller laptop, spelar ingen roll samma problem).

 

Själva anslutningen Fiber fungerar (supporten har kollat) och kabeln fungerar för den ansluter utan problem till smart-teven.

Testat flera olika kablar samt fått ok från internetleverantören att tjänsten är igång som den ska.

Det är alltså inte fel på varken kabel eller på fibern eller på anslutningen från internetleverantören.

 

Däremot -

Nätverkskortet känner inte av kabeln efter bytet från gamla tidigare ISP.

Har avinstallerat och ominstallerat och felsökt nätverkskortet och gjort "alla rekommenderade förslag" på cmd för att göra reset och renew.

 

Det här är också konstigt -
När jag försöker gå in på en sida med nya WiFi så kommer jag direkt till Asus installationssida igen (fast jag redan är klar med den, har skapat nytt nätverksID och även kunnat vara ute på internet med Wifi). Det går alltså inte att surfa normalt ens med WiFI.

Det står "Ansluten" på wifi men samtidigt "du måste vara inloggad på nätverket innan du kan ansluta till internet".

Så datorn är ansluten men har ingen internetåtkomst.

 

Nätverkskortet är Intel Ethernet Connection I217-V.

Har Windows 10.

 

Hur löser jag det här?

 

 

1.JPG

2.JPG

3.JPG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Lighthouse2:

När jag försöker gå in på en sida med nya WiFi så kommer jag direkt till Asus installationssida igen (fast jag redan är klar med den, har skapat nytt nätverksID och även kunnat vara ute på internet med Wifi). Det går alltså inte att surfa normalt ens med WiFI.

Kan du ta en bild på hur det ser ut?

Det verkar ju lite som att routern inte är nöjd.

 

Hur gör du nu för att komma hit till Eforum?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blev det en ny router från nya ISP?

Vissa ISP kräver inloggning av ansluten enhet. Är du inloggad?

Fungerar internet med datorn ansluten direkt till fiberboxen, utan router mellan?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

39 minuter sedan, skrev Cecilia:

Kan du ta en bild på hur det ser ut?

Det verkar ju lite som att routern inte är nöjd.

 

Hur gör du nu för att komma hit till Eforum?

Har kvar routern och tjänsten från gamla ISP (uppsägningstid) och kör på den.
Det är helt separata system, den ena koax och den ena fiber så inget som tar ut varandra.
Med koax fungerar nätverketskortet utan problem med både WiFi och med kabel.

 

Hur det ser ut - låt säga att jag skriver in Expressens hemsida så istället för att hamna på Expressens sida så hamnar jag på som bilden visar nedan.

 

1.JPG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

42 minuter sedan, skrev polken:

Blev det en ny router från nya ISP?

Ja ny router men den är inte bunden till ISP, friköpt.

Citat

Vissa ISP kräver inloggning av ansluten enhet. Är du inloggad?

Behövs ingen inloggning från ISP men så klart har ny nätverksID och inlogg skapats för routern.

 

Citat

Fungerar internet med datorn ansluten direkt till fiberboxen, utan router mellan?

 

Får återkomma imorgon, kommer kunna få testa med ytterligare en annan laptop då. Hittills är svaret nej.

 

Men det är fullt fungerande internet från samma router till smart-TV, där fungerar det ju som det ska!  Smart-TV hittar kabeln, får internet och får internet från nya ISP och nya routern och med samma kabel som inte fungerar till datorn.

Redigerad av Lighthouse2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tänkte på vad du skrev när du försökte med WiFi:

1 timme sedan, skrev Lighthouse2:

När jag försöker gå in på en sida med nya WiFi så kommer jag direkt till Asus installationssida igen (fast jag redan är klar med den, har skapat nytt nätverksID och även kunnat vara ute på internet med Wifi).

 

Vad är det för router?

Vilka kontakter på routern används för internetanslutningen resp dator och teve?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mm ett problem jag tänk på " kan  man tänka sig raouten vill kontak usb adapter djong ! 

Jag fick gå in i raouten ställa om skull gå via wan kontakt i sället . 

 

Nu nämmder du... att du har kontakt smart tv via r45 kabel 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Solution

Problemet är löst.  ?   Konfigurerade om nätverskortet från Auto detect till Link Speed & Duplex till 1 Gbit/full duplex. Omstart och kabeln hittas direkt.  ?

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...