Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Microsoft jobbar på prenumerationsfri Office-version


Nyhetsroboten
 Share

Rekommendera Poster

Äntligen! Att "tvinga" folk till prenumeration är rent av fräckt. Hoppas verkligen att de andra mjukvarutillverkarna som endast erbjuder prenumeration hakar på. Det är mycket bättre - tycker i alla fall jag - att kunna köpa program till en engångskostnad och sen uppdatera när man tycker att man vill eller har råd. Så har det ju för övrigt varit tidigare, så väl vad gäller Office som andra.

 

I MS fall skulle det inte förvåna mig om program som t ex FreeOffice upplevs ta för många marknadsandelar i dagsläget.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, det borde finnas möjlighet att välja om man vill prenumerera eller köpa till en engångskostad. För den som inte har behov av att alltid ha den senaste versionen är det tämligen bortkastade pengar att betala en månadskostad som efter något år överskrider engångskostanden.

 

I artikeln som PC för alla länkar till står det följande:

Citat

At this time, Microsoft hasn't shared details regarding the price, exact availability, or name of the next perpetual version of Office.

Källa: https://www.windowscentral.com/new-microsoft-office-way-people-who-dont-want-subscription

 

Återstår att se vad MS sätter för pris på detta. För min egen del fortsätter jag att använda de fria alternativ av Office paket som finns att tillgå. 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här förstår jag inte.

Office har gått att köpa för en engångskostnad så länge jag minns. Även version 2019 går att köpa till en engångskostnad.

Vad är egentligen nyheten?

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MS har lobbat hårt för att få användarna att gå över till en prenumerationstjänst istället för att köpa en engångslicens. Jag uppfattar det som att det funnits en farhåga att MS helt skulle gå över till prenumerationstjänst och att Office 2019 skulle bli den sista versionen som gick att köpa som en engångslicens.

 

Det står även följande i artikeln som PC För Alla har hämtat nyheten från

Citat

While many have moved over to Microsoft 365, some prefer a perpetual license for Office that allows them to purchase a product once and to have it forever. Microsoft usually releases perpetual updates to Office every few years, though some were concerned that Office 2019 would be the last perpetual update. Luckily for those who prefer a perpetual license, a new version is on the way.

Så nyheten kan sägas vara att det fortfarande kommer vara möjligt att köpa en prenumerationsfri version av MS Office

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

23 timmar sedan, skrev X-Men:

Office har gått att köpa för en engångskostnad så länge jag minns. Även version 2019 går att köpa

 

23 timmar sedan, skrev Automan:

MS har lobbat hårt för att få användarna att gå över till en prenumerationstjänst

 

Att det fortfarande finns ett prenumerationsfritt alternativ är väl dolt av MS. När man köpt sin nya dator poppar det upp tips om Office 365, att man kan prova kostnadsfritt x antal dagar eller nåt liknande. Har bestämt för mig att jag har letat på deras sidor efter info om en engångslicens utan att hitta något innan jag bestämde mig för FreeOffice istället. Det sistnämnda täcker dock mina behov bra, så chansen att jag ska byta till MS är väldigt liten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

20 timmar sedan, skrev Thirteen:

En spännande fråga är om man får supporten på den nya Office-versionen. En av få anledningar att betala något.

Precis, man får ju "All in close" vid en prenumeration, köper du till engångspris, får du bara en mini support.

 

Eller om man har tur och kan få en special via sitt arbete.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...