Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Windows 10-laptop skärmsläcks och kan inte väckas


Mållgan
 Share

Rekommendera Poster

Råd beträffande att bildskärmen inte kunde väckas efter släckning?

Ja, det vore ju bra att veta vilka filer som hade spökat till det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

39 minuter sedan, skrev Mållgan:

Råd beträffande att bildskärmen inte kunde väckas efter släckning?

Ja, det vore ju bra att veta vilka filer som hade spökat till det.

Funderar på om det var några Prefetchfiler, men tror att det var något mer. 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här är en USB-inställning i Energialternativ-Inställning för valbar frånkoppling. Där är det valt Aktiverat. Kan något hund vara begraven här?

Energialternativ-USB-inställningar.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läst igenom tråden, har du testat att Återställa energischemat till standardvärden enligt din bild ovan här?

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

När jag har valt "Mitt anpassade schema"  enligt bilden är det inte möjligt att återställa till standardvärden. Den "rutan" är inte "öppen" vilket framgår av bilden. Om jag väljer Balanserat schema och där återställer till standardvärden börjar fläkten ånga på och CPU-temperaturen stiger snabbt till 75-80 grader..

Redigerad av Mållgan
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 timmar sedan, skrev Mållgan:

Här är en USB-inställning i Energialternativ-Inställning för valbar frånkoppling. Där är det valt Aktiverat. Kan något hund vara begraven här?

Bara att pröva om det har någon betydelse i din dator.

 

Går det att se i Aktivitetshanteraren, fliken Processer sorterad på CPU, om det är någon särskild process som drar mycket CPU (när temperaturen stiger)?

Kanske varit uppe tidigare men tråden är lång.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Se bilden. Där anges 13% för CPUn och 95% för minne. Men någon process som belastar CPUn uppseendeväckande mycket ser jag inte. Men att minnet är nyttjat till 95% begriper jag inte. Programmet Specy anger detsamma. När jag summerar alla processers minnesnyttjande i bilden kommer jag inte upp i närheten av 1 GB. Och storleken på minnet är 8 GB. Kan minnet vara skadat? Men i så fall borde väl inte t ex Specy ange att minnesstorleken är 8GB?

Aktivitetshanteraren.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Menar du att när CPU-lasten var 13 % så gick fläkten för fullt och temperaturen var väldigt hög?

Visa hur det ser ut genom att sortera på CPU-användningen genom att klicka på rubriken "CPU".

 

När det gäller minnesanvändningen får du sortera på den. Ta även fram fliken Prestanda och klicka på Minne till vänster för att se hur mycket RAM-minne som verkligen kan användas och hur mycket virtuellt minne det finns.

 

Prestanda-fliken med CPU valt kan vara bra för att utreda CPU-användningen också.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

CPU-och minnesanvändning

 

1. CPU-belastningen var 13% när Energialternativ- Anpassat var valt. Fläkten är tyst och CPU-tempen är ca 50%

 

2. När Energialternativ-Balanserat väljs är CPU-belastningen 28% och minnesbelastningen 59% och fläkten går hela tiden och CPU-tempen håller sig kring 65-80%.

 

3. CPU-användningen vid Energialternativ-Balanserat: totalt ca 35% varav Avast Service ca 25%. Minnesbelastningen ca 90%. Fläkten går hela tiden.

 

4. CPU-användningen vid Energialternativet-Anpassat: totalt ca 10% varav Avast Service ca 8%. Minnesbelastningen drygt 80%. Fläkten tyst.

 

5. Fliken Prestanda-Minne när Energialternativ-Anpassat är valt: Se bild 1-Minne-Anpassat energialternativ.

 

6. Fliken Prestanda-Minne när Energialternativ-Balanserat är valt: Se bild 2-Minne-Balanserat energialternativ.

 

När det gäller Avast Service kanske den går att inaktivera/avinstallera men då kanske inte Avast Antivirusprogrammet uppdateras automatiskt när en uppdatering finns tillgänglig? Men någon bov bör väl inte finnas där eftersom Avast Service var igång innan problemet med att väcka datorn efter skärmsläckning började.

 

Nämnas bör att datorn numera inte är lika blixtsnabb som det var före det här fenomenet med att väcka upp datorn efter skärmsläckning började. Det gäller vid öppning av internet, Mozilla Thunderbird och filer på C-disken.

 

Dedikerat virtuellt minne (bilderna 1 och 2) ser högt ut, eller?

 

Jag är tacksam för engagemanget in det här.

Bild 1-Minne-Anpassat engergialternativ.png

Bild 2-Minne-Balanserat energialternativ.png

Redigerad av Mållgan
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 minuter sedan, skrev Mållgan:

2. När Energialternativ-Balanserat väljs är CPU-belastningen 28% och minnesbelastningen 59% och fläkten går hela tiden och CPU-tempen håller sig kring 65-80%.

Vilka processer är det som använder mest minne?

Enligt dina bilder så används 95 % av minnet.

 

Kan du göra Aktivitetshanteraren större så att det går att se vad det står efter Maskinvarureserverat på Prestanda-fliken?

 

Avinstallera Avast och kör sen AvastClear: https://www.avast.com/sv-se/uninstall-utility

Det kan ju ha kommit någon uppdatering som har orsakat något problem. Defender kommer att startas automatiskt när Avast är borta så det är inget säkerhetsproblem.

 

De där Pool-värdena är mycket större än i min dator (och i tidigare datorer) och ligger på 400 - 500 MB. Hur ser det ut i andras datorer?

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag Googlade på Avast-CPU-problem och det finns en hel del inlägg om det och några handlar om att en uppdatering av programvaran kunde eliminera någon bugg som förorsakar hög CPU-temp. Mitt installerade Avastprogram saknade den senaste programuppdateringen varför jag åtgärdade detta. Undrens tid är ibland inte förbi men efter uppdatering och omstart ser det ut som om CPU-tempen blivit normal även vid användning av Energialternativet Balanserat.  Så här ser det ut därefter beträffande minnesanvändningen (53% enligt bilden) när Mozilla Firefox och Mozilla Thunderbird är öppnade. Malwarebytes ska jag avinstallera. Om jag summerar de olika programmens/processernas angivna minnesanvändning kommer jag dock inte alls upp till 53% av ca 8 GB.

Men storleken på växlingsfilen?

Minnesanvänding-Balanserat efter Avastuppdatering.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Jag förstår inte riktigt hur det kan bedömas om växlingsfilen är lämplig eller ej.

 

Men nu blir det att avvakta och se om skärmsläckningsbekymret är borta. Kriget är ju inte vunnet för att ett slag är vunnet.

 

Och till det dolda för mig hör hur det här har kunnat uppkomma. Har Avast plötsligt medfört den här effekten på grund av att programmet inte var uppdaterat?

 

Men en helt annan fart på datorn har det blivit.

 

TACK!!!!!!!

Redigerad av Mållgan
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trivs du med Avast så ska du naturligtvis fortsätta med det. Kaspersky Free är i annat fall en lättare last.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kul!

 

50 minuter sedan, skrev Mållgan:

Jag förstår inte riktigt hur det kan bedömas om växlingsfilen är lämplig eller ej.

Den såg ut att räcka till med god marginal enligt Prestanda-fliken.

Har de två värdena med "pool" gått ner nu till mer normala under 1 GB på den fliken?

 

51 minuter sedan, skrev Mållgan:

Och till det dolda för mig hör hur det här har kunnat uppkomma. Har Avast plötsligt medfört den här effekten på grund av att programmet inte var uppdaterat?

Det var troligen en uppdatering som inte fungerade så bra i alla datorer som orsakade det. Sen kom det ut en uppdatering som åtgärdade problemet.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

”Har de två värdena med "pool" gått ner nu till mer normala under 1 GB på den fliken?”. 
 

Jag kollar det imorgon.


Avast är nu avinstallerat och Kaspersky installerat. Det sistnämnda ser smidigt ut.

 

Tack igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...