Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Mikael63

Atopisk dermatit

Rekommendera Poster

Mikael63

Jag vet att eforum kanske inte är den optimala plattformen men eftersom jag känner mig trygg i ert sällskap testar jag ändå.

Vi har en hund (som man kan säga att @mbgtmari faktiskt har döpt!).

Väldigt go men väldigt dyr i drift.

(Hunden alltså, Mari är nog go hon med men jag har ingen koll på ekonomin där. Det är hunden som gäller även fortsättningsvis. Eller hund - det är en tik.)

Hon har alltså "atopisk dermatit".

Hon är allergisk mot nästan allt förutom fodret. Gräs, ogräs, pollen, kvalster mm.

Detta yttrar sig som klåda.

Förutom åtgärder som extra dammsugning, dusch m.fl. "yttre" åtgärder äter hon medicin.

Givetvis har hon känslig mage och måste ta en ganska dyrare medicin samt att hon måste ta magsårsmedicin eftersom allergimedicinen påverkar magen.

Det här fungerar men är dyrt och besvärligt eftersom medicinen måste beställas och magsårsmedicinen bara har en tillverkare.

En längre tid har jag funderat på om det skulle kunna finnas något naturläkemedel som skulle kunna fungera lika bra.

Vi talar då fortfarande om invärtes medicin. Diverse medel och schampo utvärtes kan vi lämna därhän i denna frågeställning.

Nu finns det kanske inte så mycket naturläkemedel för hund men för människor finns det ju.

Tiken har ätit, och äter, "folkmedicin" redan.

Så - vad skulle man kunna pröva?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Monshi

Oh, svår fråga som jag bara kan se medicinskt på.

En allergisk reaktion är immunförsvaret som hitta en fiende bland ofarliga partiklar. Jag tvivlar starkt på att det finns annat än läkemedel som faktiskt kan hjälpa.

En sorglig sanning att de sjukdomar vi har dragit på oss genom vårt levende nu även drabbar våra djur.

Orsaken kan vara samma som för oss, för sterila miljöer, för lite stimulans av immunförsvaret,  i främst unga år. I hundens/katten fall att de äter i praktiken sterilt torrfoder och inte får tugga på, (och gräva ned, upp, tugga lite mer) på ben exempelvis. Exempelvis.

Nu ska sägas att det finns idag ingen 100% fastlagd teori men det jag skrivit ovan är på god väg att bli det.

Bota allergi kan ske via immunterapi men undrar vad det skulle kosta på en hund.

Övriga åkommor, magproblem, där kanske kanske annan kost kan hjälpa men vet inte.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Mikael63
2 timmar sedan, skrev Monshi:

Bota allergi kan ske via immunterapi men undrar vad det skulle kosta på en hund.

Om du menar när man "vaccinerar" i flera omgångar så ja, det är ännu dyrare. Tyvärr utan effekt i vårt fall, vi har avslutat detta.

2 timmar sedan, skrev Monshi:

Övriga åkommor, magproblem, där kanske kanske annan kost kan hjälpa men vet inte.

Magproblemen uppstår pga. medicinen mot klådan, ett känt faktum.

Tänkte om det fanns exempel där låt säga selen (hittepå bara) skulle fungera. Typ som nyponpulver fungerar mot "reumatism". Nåt som skulle vara enkelt och ofarligt att pröva.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Monshi

ja, med immunterapi "vaccinerar" mot allergi kan man säga.

Tråkigt, jobbigt och dyrt men tyvärr inga sådana råd från mig. Kanske andra här vet annat.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Mikael63
30 minuter sedan, skrev Monshi:

Kanske andra här vet annat.

Ja, jag hoppas det. Ställer jag samma fråga i något hundforum lär jag bli dränkt av allehanda svar utan att jag har möjlighet att bedöma dem. Här känns det som att jag känner, och litar på, väldigt många.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Lighthouse2
Postad (redigerade)

Nu är det länge sedan, men hade en vän med en amerikansk cockerspaniel som var löjligt allergisk, klåda och pälsmjäll, klåda mellan tassarna och i öronen, den nös och kliade sig oavbrutet. Minns inte vilka mediciner han fick (alltså hunden) men dom bytte till nåt slags helvegetariskt foder och kompletterade med kokt ris, kokt potatis, kokta ärtor och kokt fisk och kokt kött (finns ju hyfsat billigt i storpack att köpa, grishjärta osv) som proteinkälla. Min poäng är att det kan vara som med oss människor, att vägen till svaret ibland börjar med att få tarmfloran i ordning och att ändra kosten?! 

Redigerad av Lighthouse2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Mikael63

Enligt "vetenskapen" beror allergin på hudkontakt med dessa ämnen. Hon kliar ex. inte mer om hon käkat gräs.

Fast det där med gräs är vi tveksamma till egentligen, även om tester övertydligt visade att så var fallet.

Hon kliar lika mycket/lite när det är snö

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Lighthouse2
18 minuter sedan, skrev Mikael63:

Enligt "vetenskapen" beror allergin på hudkontakt med dessa ämnen. Hon kliar ex. inte mer om hon käkat gräs.

Fast det där med gräs är vi tveksamma till egentligen, även om tester övertydligt visade att så var fallet.

Hon kliar lika mycket/lite när det är snö

Precis, som när vi inte tål ett visst schampo eller tvättmedel och får svår klåda som blossar upp sen för minsta lilla parfymerade tvål etc.

Antar ni ändå har testat att utesluta vissa födoämnen?
https://www.slu.se/fakulteter/vh/forskning/forskningsprojekt/hund/atopisk-dermatit/

Har labb-tester gjorts på parasitära sjukdomar eller hormonrubbningar?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Mikael63

Man har kollat allt som går att kolla.

Vi har bytt foder ett otal gånger, egentligen mest för att hitta ett som hon del äter (kräsen) dels inte blir risig i kistan av.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...