Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Konvertering!


riga
 Share

Rekommendera Poster

Hej!

Datorn  med (Office) har krånglat så att jag var tvungen att omvandla Word-dokumenten till WordPad.

Nu har jag installerat ett nytt Office ( ett äldre) med Word men hur omvandlar jag WordPad-dokumenten till Word??

 

Hoppas på hjälp

 

Hasse

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Öppna filen i Word, men välj RTF-format:

 

rtf.png

 

Och sen spara som .docx eller .doc

 

Men jag undrar, borde du inte ha kvar original-word-filerna?

 

 

Redigerad av Mr Andersson
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, skrev X-Men:

Om du inte lyckas med att konvertera Wordpad i Office kan du, om du vill, testa att göra det på nätet. Här är en sida som konverterar dokument till olika format.

 

https://document.online-convert.com/convert-to-docx

 

Man ska också tänka på att RTF-formatet inte kan spara allt som Word klarar. RTF klarar grundläggande formatering som fetstil, typsnitt, men inte tex tabeller och kolumner. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det är sant. Jag öppnade din wordpadfil i LibreOffice, riga. Och texten på skärmbilden var onekligen pytteliten.

1924602580_rigaswordpadfil.thumb.png.6757dec9c4ed3790249cd337c664b529.png

Så här såg din bild ut när jag fördubblat storleken.

Du har inte skrivit vad som krånglade i originaldokumentet och om det var ett .doc eller .docx. Och vilken årgång är det äldre Word du senast öppnade? Är det före 2007 är det ett doc. som inte klarar alla finesser hos docx.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Mr Andersson:

 

Man ska också tänka på att RTF-formatet inte kan spara allt som Word klarar. RTF klarar grundläggande formatering som fetstil, typsnitt, men inte tex tabeller och kolumner. 

Då spelar det ingen roll om dokumentet öppnas i Office som RTF eller konverteras på nätet om konverteringen sker till RTF. 
Länken jag gav anger att de stöder konvertering från Wordpad till docx. 
Misslyckas TS med konverteringen i Office är det bara att köra på nätet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson frågade dig @riga om du inte hade kvar original-word-filerna. Har du det?  (Jag hoppas du har det.)

 

Ovanför X-Mens senaste inlägg påpekade jag att du inte skrivit exakt vad det var som krånglade med dina worddokument. Gick de inte att öppna? Det problemet har jag nämligen själv haft för några år sen. Då mejlade jag dessa dokument som bilagor till ett meddelande till mitt hotmailkonto och mig själv. Därefter kunde jag öppna och läsa dessa bilagor på webben i hotmail utan problem. Kanske är detta något för dig att prova.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej alla!

 

 Min dator kraschade så att mitt tidigare Office paket  2010 slutade att fungera så för att rädda dokumenten så var jag tvungen att använda WordPad.

Gjorde en nyinstallation på en ny SSD HD och la in  mitt gamla Ms Office XP Pro. Den har ett antal år på nacken.

Kanske är det så att den är så gammal att den inte klarar av att konvertera tillbaka WordPad till Word?

Jag får nog kolla om det finns att få tag i ett Office 2010 ( duger till mig) med nyckel så att problemet löser sig på ett enkelt sätt.

Eller vad tycker ni?

Men fram till dags datum så skall ni alla ha ett stort tack för att ni vill hjälpa mig/Hasse

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Filer i formatet RTF kan läsas av gratis LibreOffice. Jag antar att de sen kan sparas i något annat format t ex Word-format.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det kan de. Dokumenten kan sparas i doc eller docx och LibreOffice talar om vilket som passar när man ska spara dokumentet. Det har jag beskrivit i en tidigare tråd.

https://eforum.idg.se/topic/360210-textdokument/

https://sv.libreoffice.org/ladda-ner-libreoffice/

Som du ser står det att version 7 inte är stabil än så det är bättre att använda en tidigare version. Jag använder själv version 6.3.6.

 

Du ska absolut inte köpa MS Office 2010. LibreOffice klarar allt gratis. Nu vet jag inte vad du har för finesser i dina originaldokument men MS Office Pro XP fungerar fortfarande utmärkt för doc.

 

(Att det gick så bra att öppna mina krånglande dokument i hotmail kan för övrigt bero på att Microsofts gratis online-variant, som polken rekommenderar, användes av sig självt.)

Redigerad av mbgtmari
missat ordet "är"
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...