Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Köpråd för router önskas!


AK-61
 Share

Rekommendera Poster

Hej!

 

Nu när jag skaffat ny dator tänkte jag att det vore nog bra att skaffa ny router också. Den gamla routern är nog över t0 år gammal och jag tror tekniken har förändrats sen jag sist använde den.

Det första jag tänkt på är vad jag ska koppla in till routern och hur jag ska använda den. Det är endast 2 stationära datorer varav den ena inte kan köra trådlöst internet och sedan en laptop.

Laptopen och nya datorn kan köra trådlöst och har Windows 10 den gamla stationära har Win 7. Sedan finns en HP skrivare som tydligen kan köra via nätverk. De är inget mer som ska kopplas in.

Jag tror nog inte att jag behöver en router som är väldigt avancerad med en massa extra finesser. Jag har läst lite recensioner och försökt lära mig lite mer om hur routrar fungerar idag och tekniken som sagts har utvecklats.   De jag  har tittat lite närmare på är dessa två. Ubiquiti rotern har fått lite dåliga recensioner för att den ska tydligen vara svår att installera och komma igång. En del andra  skriver att när man fått den att fungera är den riktigt bra. Den från TP link vet jag inte om den är svår att komma igång med eller om den är bra eller dålig.

Mvh!

 

Alf

 

TP-Link TL-R470T

https://www.dustinhome.se/product/5010968198/tl-r470t?ssel=false&LGWCODE=5010968198;89813;5443&gclid=EAIaIQobChMIodGby8n56wIVBRd7Ch0B1g7CEAQYByABEgKUF_D_BwE

 

Ubiquiti Edgerouter X

https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/tradburet-natverk/routrar/ubiquiti-edgerouter-x-tradbunden-router-p61432

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra att byter ut gamla  teknink ! I mella åt . 

Efter följer dina tidigare tråd, ang nätverk problem med mer .! 

 

Det första jag tänker på är skrivaren

Modelbetekning och foto utagen sitter på skrivaren . 

 

Hp( budget skrivare ) kör i regel trådfri nerverk ! 

Då behöver trådfri raouten. 

Jag ge även råd för koppla upp mobilen via trådfri nätvärk .

Fördelar är med mobiler är 

Sänker kostnader via raouten . 

Gå i regel snabbare tank hem app. 

Vis säkerhets  gå att ordna vi raoutens brandvägg .  Raouten stänger visss portar osv 

 

Vi på forum kommer hjälpa dig 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev AK-61:

Ubiquiti rotern har fått lite dåliga recensioner för att den ska tydligen vara svår att installera och komma igång. En del andra  skriver att när man fått den att fungera är den riktigt bra.

Det har jag också hört och det beror på att Ubiquiti riktar sig mot företagsmarknaden där de som ska konfigurera apparaterna har mycket kunskap om nätverksprylar.

 

Vi behöver veta vilka krav som behöver uppfyllas.

Vilken hastighet har du på din internetanslutning?

Vilken hastighet vill du att varje dator, mobil etc ska få med kabel resp trådlöst?

Finns det många andra trådlösa nätverk i närheten?

 

Den TP-link du länkade till är avsedd för kontor och internetkaféer, inte en vanlig lägenhet eller hus. Den klarar t.ex. inte av mer än 100 Mbit/s till en dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och tack!

 

Jag har bredband fån A3 och det står så här på fakturan. Gruppanslutning Bredband Privat.  100/100 Mbit/s

Mobil telefonen jag har är ingen smart variant. Inga appar eller surfning på den. Används bara för att ringa och skicka sms. En Doro med stora knappar.  De stationära datorerna står bredvid varandra så det är inga avstånd.

Jag har inga andra trådlösa nätverk hemma utan de som finns kan nog finnas i huset hos mina grannar.

Vilken hastighet jag behöver för båda datorerna vet jag inte. Är okunnig.

Tanken är att på min nya dator ska jag köra min Flygsimulator på och sedan ska vissa tilläggs program vara på gamla datorn som ska anslutas till F.simulatorn på den nya. De programmen hämtar information från F.simulatorn som sedan kan visas som moving map mm på en annan skärm kopplad till gamla datorn. Sedan är det väl att kunna flytta filer och mappar mellan datorerna via nätverket.  Tanken är inte att streama musik eller videor på båda datorerna samtidigt.

Jag är med i ett Nätverk ( Några gamla gubbar) där vi kopplar ihop oss via nätet tillsammans och flyger tillsammans och jag har server programmen de kopplar upp sig mot. De kommer att vara på gamla datorn.

Det är väl lite svar jag kan komma på mm.

 

Min skrivare jag har är en HP Officejet Pro 8100 ePrinter.

https://support.hp.com/se-sv/product/hp-officejet-pro-8100-eprinter-series-n811/4322917/model/4323213/document/c02999040

 

Så här ser det ut på baksidan enligt manualen.  den är nog några år gammal nu för det står Win 7 som nyaste OS för den.

 

Alf

Skrivare.thumb.jpg.25cb97a052deab9d2341b0a76532e40c.jpg

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej alf 

Nu blir riktigt nyfiken av mig 

3 minuter sedan, skrev AK-61:

Flygsimulator

När corona ha klinga av . När möjlighet omgås normal . Vill gärna besöka dig 

 

Tack info skrivaren  , skrivare har både fast nätvärk , och trådfri Nätvärk! Det väldigt positivt för dig 

Tack info om mobilen 

6 minuter sedan, skrev AK-61:

Doro

Vad är model nr ( Doro)

Har  du vänner eller släktingar på besök med mobiler ! 

 

Jag råder dig till se till rauoten har wi-fi ( obs du stänga av (wi-fi ) 

Efter ska använda nätvärk till Flygsimulator, skull se till raoten har 1 G i nätvärk , dels föra surven och klint pratar på hösta anslutning . 

Båda dator bör har tillgång 1 G mellan  netvärkort, 

 

Nu titta ska jag efter förslag från Kjell och Company 

På Raouter bör pasaa dig 

 

Åter kommer 

 

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

21 minuter sedan, skrev AK-61:

Gruppanslutning Bredband Privat.  100/100 Mbit/s

Vill du ha en billig router nu som du behöver byta ut när internethastigheten ökar (eller annat krav tillkommer) eller en router som kostar lite mer men troligen klarar av framtiden på ett bättre sätt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, skrev Stafstaf:

Nu titta ska jag efter förslag från Kjell och Company 

På Raouter bör pasaa dig 

Varför begränsa sig till vad Kjell har?

Filtrera på Prisjakt är väl bättre?

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var väl bra att jag fråga här först istället för att rusa iväg och köpa router hur som helst.

Det där var en svår fråga Cecilia om billig eller dyr router! Tekniken och utvecklingen går väldigt fort och vem vet vad som komma skall. Det kan ju hända att den dyra routern slutar fungerar i framtiden pga ny teknik den inte klarar av. Då måste man köpa ny router ändå.

 

Alf

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 minuter sedan, skrev Cecilia:

Varför begränsa sig till vad Kjell har?

Filtrera på Prisjakt är väl bättre?

Cecilia ( alf ) skrev längst upp i tråden , hänvisning till produkt via kjel 

Prisjakten är väldigt bra hitta produkter om vi hur ska ställa in filter 

 

Sen kan  det vara alf när till kjel butiker.

 

Därför börjar kolla där !

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alf .. rätt på en pungt . 

Tekniken för ändras 

Kan man hantera ny in köpt Raouter 

Så bör den  klara av tekniken i några år 

Kostnad bör ligga mellan 500 kr till 2300 kr 

Jag kan lite om nervärk,  och kan se lite av dinna behov . 

Och försöker se lite fram i tiden 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Tack jag försökte nämna lite av mina behov och vad jag sysslar med för att hitta något lämpligt som passar mina behov!

 

Alf

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här är en filtrering på Prisjakt som jag tror kan passa: https://classic.prisjakt.nu/kategori.php?m=s453344127&o=produkt_pris_inkmoms#prodlista

I kolumnen Throughput kan du se vilken internet-hastighet som routern kan ge till en kabelansluten dator.

Dataöverföringshastighet är en teoretisk maxgräns för ett trådlöst nätverk, den verkliga kanske ligger på hälften.

 

Asus tycker jag verkar ha gott rykte sen länge när det gäller hemma-routrar och jag har själv en RT-AC66U sen många år men den är nog lite onödigt snabb för dig.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en dovado raouter  pro1200, tyvärr lite svåra  få tag på ..

Support i Sverige  har upphört . 

Jag har rekommenderar  den till 5 personer .

4 minuter sedan, skrev Cecilia:

Asus

Håller med dom gott ryckt om sig 

 

Redigerad av Stafstaf
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack och hej!

 

Jag kanske var otydlig i början. Jag ska bara köra trådbundet och det är mindre än 1.5m mellan väggen och datorerna så det bör helst vara en trådbunden router eller en knapp som går att stänga av wifi samt antenner ska kunna plockas bort.

 

Mvh!

 

Alf

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett råd om  kunskap är bland annat: 

Kjel och Company! Bok ( Hur funger det ) eller deras Web sid

Köp råd ! 

När gäller tekink och tillverkare inom dator, skrivare , nätvärk osv 

Finns säker flera hundra st att välja på :

https://www.prisjakt.nu/

 

Här på forum har folk kan nästan ingen ting , till folk jobbar teknink varje dag 

 

Pris bild : varjer hos varje person

Varje person har sin önskan 

 

Jag försöker ge lätt och goda råd dom inte kan så myck. 

Efter själv har spel olika spel över lokala nätverk och över intenet ! Så bör ha nog lunda kunska vad försöker rekommendera!

Av  dom butiker du ha givit oss här på tråden. Är min erfarenhet och den bästa kundkap att ge råd är kjel och Company 

 

Asus är väldigt bra märk att börja som ny användre , 

 

Raouter säkerten inom nätvärk system!

Jag vill ha möjligheten komma in i raouten via webbsida eller vi mobil app. 

 

 

 

 

 

 

Redigerad av Stafstaf
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, skrev AK-61:

Tack och hej!

 

Jag kanske var otydlig i början. Jag ska bara köra trådbundet och det är mindre än 1.5m mellan väggen och datorerna så det bör helst vara en trådbunden router eller en knapp som går att stänga av wifi samt antenner ska kunna plockas bort.

 

Mvh!

 

Alf

Jag försökte ställa in filtret på Prisjakt så att det endast skulle ta med routrar med minst 4 LAN-portar, alltså går det att ansluta 4 enheter (datorer, skrivare, NAS etc) med nätverkskabel. Även om routrarna även har trådlöst nätverk så går det normalt att stänga av i inställningarna, som på min Asus-router.

 

Idag är det så få som inte vill ha trådlöst nätverk så att begränsa sig till routrar utan nog gör att det knappt blir några kvar utom gamla modeller med låg hastighet. Sen tänkte jag att det var lite framtidssäkert att faktiskt köpa en router med trådlöst nät eftersom det kostar så lite extra och för eller senare går nog din mobil sönder och då kan det vara bra att kunna ansluta den nya till ett trådlöst nät för uppdateringar mm eller nästa dator kanske inte har anslutning för nätverkskabel (blir allt vanligare).

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev Stafstaf:

Ett råd om  kunskap är bland annat: 

Kjel och Company! Bok ( Hur funger det ) eller deras Web sid

Köp råd ! 

När gäller tekink och tillverkare inom dator, skrivare , nätvärk osv 

Finns säker flera hundra st att välja på :

https://www.prisjakt.nu/

 

Här på forum har folk kan nästan ingen ting , till folk jobbar teknink varje dag 

 

Pris bild : varjer hos varje person

Varje person har sin önskan 

 

Jag försöker ge lätt och goda råd dom inte kan så myck. 

Efter själv har spel olika spel över lokala nätverk och över intenet ! Så bör ha nog lunda kunska vad försöker rekommendera!

Av  dom butiker du ha givit oss här på tråden. Är min erfarenhet och den bästa kundkap att ge råd är kjel och Company 

 

Asus är väldigt bra märk att börja som ny användre , 

 

Raouter säkerten inom nätvärk system!

Jag vill ha möjligheten komma in i raouten via webbsida eller vi mobil app. 

 

Hej och Tack Stafstaf!

Jodå jag gillar också ASUS som märke. Det två tidigare datorerna som jag byggt har det varit moderkort från ASUS mm.

ASUS är bra att ha att göra med och snabb support när man skriver till dem. Kjell o Company är bra med " Hur fungerar det och också Inets video tutorials mm. jag hade lite svårt att hitta lämpliga trådbundna routrar som är användarvänliga, men de verkar börja gå ur tiden pga allt fler använder trådlöst idag och själv har jag väl inte riktigt hängt med i teknik utvecklingen.  Jag kanske hittar nåt som är enkel att stänga av det trådlösa samt plocka bort onödiga antenner som inte behövs. Tack för hjälpen och visad tålamod.

 

Alf

2 timmar sedan, skrev Stafstaf:

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om följer instation guiden  som i regel finns i raouten,  så behöver man inte göra mer så många inställningar, 

Raouten sköter allt ..

Vi ström av brott . Så brukar starta om sig själv 

 

 

 

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här har du två Asus-routrar: https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?j=4383558,2436935

för drygt 500 resp. 600 kr på t.ex. CDON.

Den billigare har synliga antenner (inte avtagbara) men på den dyrare syns de inte.

 

Att bara ta bort antennerna är nog inget pålitligt sätt att förhindra att trådlöst nätverk skapas.

 

Även routrar utan trådlöst nätverk kostar över 500 kr om de ska ha en hastighet som är lämplig för fiber.

https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?j=4383558,2436935

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ha i minnet att de två routrar Cecilia kopplat ihop i en jämförelse klarar maximalt 100Mb/sek trådbundet.

Det är en låg hastighet idag för trådbundet nätverk. En fördel är om hastigheten genom routern stöder Gb-nät (1000Mb/sek). Då begränsar inte routern hastigheten om du har uppkoppling på 100Mb/sek eller mer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, skrev X-Men:

Ha i minnet att de två routrar Cecilia kopplat ihop i en jämförelse klarar maximalt 100Mb/sek trådbundet.

Det är en låg hastighet idag för trådbundet nätverk. En fördel är om hastigheten genom routern stöder Gb-nät (1000Mb/sek). Då begränsar inte routern hastigheten om du har uppkoppling på 100Mb/sek eller mer.

Enligt Prisjakt ska de två ha Gigabit Ethernet.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Cecilia!

 

Det blir den dyrare av de två som jag ska skaffa.

Tack för hjälpen och hoppas jag inte varit för besvärlig!

 

Alf

 
7
Asus RT-AC52U

Asus RT-AC52U

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...