Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

4k Redigerings dator


hammo35
 Share

Rekommendera Poster

Hej.

Jag har byggt en pc dator för redigering av 4k videor men den är något för långsam.

Här kommer innehållet.

CPU- Intel I7 8086K

moderkort Z370-p

Grafikkort GTX- 1070 med 8 GB

Samsung SSD EVO 70 256GB

Skärm Philips 276E 4K skärm med Windows 10 Pro på.

Jag tycker så att Moderkortet skulle vara flaskhalsen! Därför funderar jag på att bytta den till Z390-F!

Alla förslag är vällkomna

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, skrev hammo35:

Hej.

Jag har byggt en pc dator för redigering av 4k videor men den är något för långsam.

Här kommer innehållet.

CPU- Intel I7 8086K

moderkort Z370-p

Grafikkort GTX- 1070 med 8 GB

Samsung SSD EVO 70 256GB

Skärm Philips 276E 4K skärm med Windows 10 Pro på.

Jag tycker så att Moderkortet skulle vara flaskhalsen! Därför funderar jag på att bytta den till Z390-F!

Alla förslag är vällkomna

 

 

Hej,

 

Om du nyligen byggt denna dator har du använt dig av gamla komponenter.

i7-8086K är en jubileumsmodell av generation 8 av Intels Core i7 och den är okej men den nya generationen av Core i7 är betydligt bättre. Inte nog med det, AMDs senaste generation av Ryzen-processorer är mer lämpade för videojobb än Intels processorer.

 

Grafikkortet är för klent. Det får jobba häcken av sig för 4k. Om du skall ha ett spelkort som också jobbar med 4k måste du skaffa ett betydligt bättre kort. Är 4k det du kommer att ägna dig åt bör du gå över till dedikerade kort för videoredigering, t.ex. nVidias Quadrokort.

 

Du nämner inget om internminnet. 16GB minne kommer att funka men göra datorn långsam. Minst 32GB internminne är vad du behöver. Jobba med så högupplöst video och få en dator som jobbar på bra kräver mycket minne och 32GB i detta fallet är egentligen ett minimum. 
 

Flaskhalsen är således inte moderkortet utan CPU, grafikkort (GPU) och eventuellt minnesmängden i datorn (som inte anges).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...