Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Refraktometer


Mikael63
 Share

Rekommendera Poster

Som framgår av en annan av mina trådar är jag numera ägare av en salthaltsmätare. Ett instrument jag inte har någon nytta av.

Den rätta benämningen på denna mätare är refraktometer. Ett instrument som mäter en vätskas brytningsindex.

 

Jag funderar nu på om jag skulle kunna använda denna refraktometer för att mäta annan vätska?

Ex. syrahalten i ett bilbatteri, kylarvätskans fryspunkt (glykolhalten), alkoholhalt eller något annat.

Givetvis kommer inte skalan att stämma men om man kunde "konvertera" skalan för det man mäter.

Typ om kylarvätskans fryspunkt är okej så ska nivån ligga långt ner eller långt upp på mitt instrument, alltså vara synlig åtminstone.

Det viktiga är ju att den andra vätskan har ett brytningsindex som ligger så pass nära salthalt att visningen inte hamnar helt utanför skalan.

Bäst vore ju om man skulle kunna mäta klorhalt förstås.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

31 minuter sedan, skrev Mikael63:

Som framgår av en annan av mina trådar är jag numera ägare av en salthaltsmätare. Ett instrument jag inte har någon nytta av.

Den rätta benämningen på denna mätare är refraktometer. Ett instrument som mäter en vätskas brytningsindex.

 

Jag funderar nu på om jag skulle kunna använda denna refraktometer för att mäta annan vätska?

Ex. syrahalten i ett bilbatteri, kylarvätskans fryspunkt (glykolhalten), alkoholhalt eller något annat.

Givetvis kommer inte skalan att stämma men om man kunde "konvertera" skalan för det man mäter.

Typ om kylarvätskans fryspunkt är okej så ska nivån ligga långt ner eller långt upp på mitt instrument, alltså vara synlig åtminstone.

Det viktiga är ju att den andra vätskan har ett brytningsindex som ligger så pass nära salthalt att visningen inte hamnar helt utanför skalan.

Bäst vore ju om man skulle kunna mäta klorhalt förstås.

 

Kanske inte till någon praktisk nytta för dig, men om du skulle råka bli biodlare (eller känna någon som redan är) så är en refraktometer bra att ha om man är osäker på när det är dags att skörda honungen. Normalt kan man vänta tills man ser på andra sätt att honungen är färdig att skörda, men om man vill skörda ofta för att få olika sorts honung (t.ex direkt efter att äppelträden blommat ut  för att få apelhonung) så har man väldig nytta av en refraktometer. Om vattenhalten överstiger 20 procent när man slungar honungen finns stor risk att den börjar jäsa senare.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

21 minuter sedan, skrev Mikael63:

Okej, vad är det för brytningsindex på honung tro?

 

Om man klickar på bilden här http://www.yieryitools.com/sale-9617100-aluminum-atc-handheld-salinity-refractometer-brix-to-specific-gravity.html så ser man hur skalan ser ut.

Ska man vara noga så skiljer sig brytningsindex åt rejält mellan olika honungssorter, eftersom sammansättningen av sockerarter skiljer sig åt beroende på vilka växter nektarn kommer från. Jag kör med den verktygsfria metoden i stället: Om det råder minsta tveksamhet så skakar jag vaxkakan ganska hårt i horisontellt läge. Stänker det det minsta så är honungen i ramen inte mogen. Är säkert inte lika exakt som en bra refraktometer, men har funkat för mig i alla år.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Socker..

På sidan jag länkar till står det

atc salinity refractometer, brix scale refractometer

 

Google översätt översätter Brix scale till brix-skala men det står även 

Citat

a hydrometer scale for measuring the amount of sugar in a solution at a given temperature.

Så kanske skulle den kunna mäta sockerhalten då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

48 minuter sedan, skrev Mikael63:

Socker..

På sidan jag länkar till står det

atc salinity refractometer, brix scale refractometer

 

Google översätt översätter Brix scale till brix-skala men det står även 

Så kanske skulle den kunna mäta sockerhalten då?

Ja, om jag förstått det rätt är brix-skalan helt enkelt andel fast socker i procent räknat. I Sverige räknas brixvärde som optimalt till ca 82-83 för honung och vanliga honungsrefraktometrar mäter mellan 50-90 brix. Om man kollar en som mäter samma refraktionsindex som din (1,000-1,070) så verkar det motsvara 0-10 brix. Svaga sockerlösningar borde alltså funka - läsk, saft, juice kanske?

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

18 timmar sedan, skrev MuMu:

refraktionsindex som din (1,000-1,070)

Kollade lite mer..

Det verkar ju som att man måste beakta hur instrumentet är kalibrerat.

Om jag skulle kolla på vatten enligt ex. https://www.engineeringtoolbox.com/refractive-index-d_1264.html och https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_refractive_indices så skulle jag inte kunna se detta då index för vatten är 1.333 och min skala sträcker sig bara till 1.070

Dock ger rent vatten resultatet 1.000 på mitt instrument. (det är även så man skulle kalibrera det)

 

Om min visning på 1.000 egentligen är 1.333 så bör, om förhållandet nu är linjärt, en visning hos mig på 1.070 motsvara 1.403 "på riktigt"?

Då borde jag kunna "mäta", enl. länk ovan, detta:

 

Citat

 

Water

1.333

Propane

1.34

Ether

1.35

Milk

1.35

Acetone

1.36

Alcohol, ethyl (ethanol)

1.36

Propylene

1.36

Acetic Acid

1.37

Trichlorofluoromethane refrigerant R-11

1.37

Hexane

1.37

Alcohol, propyl

1.38

Heptane

1.38

Octane

1.40

Paraldehyde

1.405

 

 

 

Ett test med alkohol i form av 37.5 % vodka gör att nivån hamnar ovanför skalan, dock ändå synlig.

Smaksatt ljus rom på 32 % hamnar utanför skalan helt men där är det nog andra saker som ger detta resultat.

 

En skvätt glykol + en skvätt vatten (jag försökte få lika delar) hamnar i topp på skalan och här skulle man kanske kunna hitta ett användningsområde om man noggrant gör olika blandningar för olika fryspunkter och antecknar värde för olika blandningar. Det skulle då gälla just den typ av glykol man använt vid "testet". Det finns ju "etylenglykol" och "propylenglykol". Eller åtminstone fanns det dessa båda förr. Nu kanske man enats om den förra?

Men nu för tiden behöver jag tack och lov inte hålla på med detta själv då bilen servas regelbundet på märkesverkstad.

Men, ändå...

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...