Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Lenovo Ideapad - Tangentbordet har slutat fungera i Windows inmatningsfält


Knepigt
 Share

Rekommendera Poster

Hejsan,

 

Jag har en nästan oanvänd Lenovo Ideapad S130-14IGM laptop med Windows 10 Home - Version 1909.

 

Efter att inte ha använt datorn på ett tag startade jag den, och då verkar det som att tangentbordet slutat fungera i nästan samtliga inmatningfält som finns i Windows 10. Exempelvis kan jag inte skriva i något sökfält, eller i rutan där man skall skriva in lösenord för wifi etc. Musen funkar dock som vanligt som tur är.

 

Det konstiga är dock att om jag öppnar t ex en browser, t ex Crome, då kan jag skriva i adressfältet eller i googles sökfält. Det verkar således inte vara något fysiskt fel på tangentbordet. Alla knappar på hela tangentbordet verkar alltså funka. Provade precis att öppna Powershell och Notepad, och även där kan jag skriva utan problem, mycket knepigt!?

 

Har sökt efter felet och kollat diverse videos på YouTube. Har t ex installerat om drivrutinerna för skrivbordet, startat om, tagit bort drivrutinerna helt, laddat ner mängder av Windows updates (verkar inte finnas någon kvar att ladda hem), och provat diverese andra förslag utan framgång.

 

Finns det någon här som har haft liknande problem, eller som har förslag på något annat jag kan prova?

 

Tacksam för svar! ?

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för snabbt svar!

 

Jag hoppades också att det skulle vara så, men jag har laddat ner samtliga uppdateringar, inklusive den större funktionsuppdateringen för Windows 10, version 1909. När jag klickar på 'Sök efter uppdateringar' finns inget nytt och det står att jag har de senaste uppdateringarna.

 

Men fortfarande samma problem, det går inte att skriva med tangentbordet i något inmatningsfält i Windows, men det funkar i andra program. Upptäckte precis att det även funkar i Utforskaren (t ex adressfältet), men inte i sökrutor och liknande som man får fram genom Windows-knappen, eller i sökrutan i 'Inställningar'

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan det vara något strul med fonter? Som används i sådana sökrutor men inte på annan plats?

Om det är så borde du kunna söka något och slå enter för att då få fram sökträffar på det du skrev.

(OBS! Långskott!)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant förslag!

 

Gick in i 'Inställningar' och fick fram fonterna i 'Teckensnitt'. Såg i listan över tillgängliga fonter att de klassiska verkar finnas där, t ex Arial, Courier New, Impact, Verdana etc. Jag vet i och för sig inte hur jag skulle kunna se vilket teckensnitt som gäller just i sökrutorna, och inte heller hur jag skulle kunna ändra till t ex Arial?

 

Min 'Workaround' just nu är att gå in i t ex Notepad, eller Googles sökfält och skriva det jag behöver, t ex ordet 'font' och sedan kan jag med höger musknapp klistra in det i sökfältet och välja resultatet i drop-down-listan, 'Teckensnittsinställningar' i detta fall. Inte speciellt smidigt, men det går...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men om du skriver Teckensnittsinställningar fast du inte får någon text medan du skriver, och trycker enter - vad händer då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det händer dessvärre ingenting när jag skriver. Jag kan klicka i fältet och sätta markören synlig där, men inget händer när jag börjar skriva, det är som att tangentbordet är helt bortkopplat... Har en annan laptop att jämföra med, och om jag bara börjar skriva något, t e x 'Not' då kommer en lista upp med allt som börjar på 'Not', t ex Notepad, men alltså ingen respons i den andra laptopen...

Provar nu samtidigt diverse andra tips som jag hittar när jag skriver 'Can't type in Windows search bar'. Många föreslår åtgärder i stil med:
Copy or type the command "C:\Windows\system32\ctfmon.exe" in the Run box and then click Enter

 

Dessvärre kvarstår mitt problem... Letar vidare...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Provade ett förslag som fungerade en stund, tills jag startade om maskinen.

 

Jag följde instruktionerna på denna sida:
https://www.freesoftwaretips.tech/technology/cant-type-anything-in-windows-10-search-bar-solution/

 

Direkt efter att jag kört dessa två kommandon:
PowerShell -ExecutionPolicy Unrestricted

Get-AppXPackage -AllUsers |Where-Object {$_.InstallLocation -like "*SystemApps*"} | Foreach {Add-AppxPackage -DisableDevelopmentMode -Register "$($_.InstallLocation)\AppXManifest.xml"}

 

Då helt plötsligt funkade det att skriva i sökrutan!?

 

Men efter en omstart av datorn slutade det funka igen. Provade att upprepa proceduren, men då gick det funkade det inte...
 

Får fortsätta felsökningen imorgon. Tack för all hjälp så länge!


 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror jag har hittat en hyfsad lösning på problemet nu!

 

Beskriver den nedan ifall någon annan råkar ut för samma problem:

 

Jag provade att köra filen C:\Windows\system32\ctfmon.exe och då kunde jag skriva i samtliga inmatningsfält igen! Men efter omstart var jag tvungen att upprepa proceduren.

 

Det slutade med att jag lade till C:\Windows\system32\ctfmon.exe som en genväg i autostart foldern. Så nu funkar denna laptop även efter omstart. Finns det möjligen något elegantare sätt att lägga till ett kommando i autostart?

 

I princip följde jag det som rekommenderas i denna artikel, mer specifikt svaret från 'unnoted':
https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_10-win_cortana-winpc/cant-type-in-windows-10-search-bar/7dce8411-8671-4d3e-90d1-b9bdc0aa4734

 

 

  • Gilla 1
  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...