Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Uppgradera gammal dator?


Madame Mim
 Share

Go to solution Solved by Flyfisherman,

Rekommendera Poster

Jag har en stationär dator från 2008 som jag har börjat använda till videoredigering: 
HP Pavilion Elite m9263
Intel Core 2 Quad Q6600 2.40 GHz
4GB RAM 
1TB
GeForce 8600 GT
Win10 64-bitars

Men den är trött och seeeeeeg som sirap och jag undrar om det går att uppgradera en så gammal dator med nya delar, eller om jag blir tvungen att investera i en ny? I en gammal bärbar satte jag i mer RAM-minne men upplevde inte att det hjälpte särskilt mycket mot segheten.

Jag har alltså redan en stationär jobbdator, men den här gamla står i min "inspelningsstudio" i källaren där jag enbart ägnar mig åt film.

Tacksam för input.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

26 minuter sedan, skrev Madame Mim:

.../ men den här gamla står i min "inspelningsstudio" i källaren där jag enbart ägnar mig åt film./...

 

Låt oss titta på vad du använder för program när det gäller film, vad de kan ha för systemkrav. Det kanske avgör saken.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tusen tack! Jag tänkte inte på att man kunde kolla det. Då tillbaka till min fråga: Går det att uppgradera? RAM-minne har jag satt i förr, men processor...?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Solution

Nja det där är en så gammal dator så det är inte lönt att uppgradera den.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=297110

Det är en sk.märkes dator från HP och den har ett gammalt och trött nätaggregat som kanske heller inte hänger med så länge till. Gamla slöa DDR 2 minnen på bara 4GB. Hårddisken är inget att ha kvar heller den kommer att ge upp, det är bara en tidsfråga så se till att ta backup på allt viktigt.

Grafikkortet är också gammalt (2007) och trött och nya drivrutiner släpps heller inte längre.

 

Det brukar vara förenligt med en massa besvär att uppgradera gamla märkesdatorer.
Chassit är egentligen inte anpassat för sådant så det kan i vissa lägen bli bökigt.

I ditt fall behöver du byta moderkort, processor med tillhörande DDR 4 minnen på minst 8GB men helst 16GB, SSD ev. lägg på en ny hårddisk ja allting i den i princip och det bär sig inte.

 

Mvh

Ps. Jmfr med denna en relativt kraftfull dator för dina behov: https://www.alina.se/Produkt.aspx?r=defm&T2=AKE

Dock saknas DVD-spelare i den.

Redigerad av Flyfisherman
Lagt till text
  • Gilla 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte svar på frågan men kanske lite moraliskt stöd beroende på vad som beslutas i "ärendet":

 

Om man skaffar en ny dator så får man en gammal dator till ingen nytta och det kan kännas "fel" att den bara ska stå och samla damm. Kasta bort den känns också fel. Ge bort den? Mnja.. då blir man "ansvarig" för att ha gett bort en gammal dator, kanske får dåligt samvete för att den kraschar..

Vad ska man göra då?

Jag skulle i motsvarande läge använda den som en filserver, eller NAS om man så vill. 1 TB räcker väl till backup av en del filmer åtminstone? Kanske "lätt" att komplettera med en eller två diskar till. Internt+Externt

Det behöver då inte vara Windows om det är så att man vill (om det går) flytta licensen till annan dator.

Fast köper man ny dator, ex. den från Alina, så medföljer ju oftast OS.

  • Gilla 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stort tack allihop för värdefull input!
Det var ungefär som jag trodde; att om man byter några delar så kan andra delar lägga av strax efteråt eftersom datorn är så gammal, så det lönar sig alltså inte.
Filserver är ett bra alternativ, ska fundera på det.

Tack igen! ?

Redigerad av Madame Mim
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...