Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Liam Ekelund

Datorn hittar inget Wifi

Rekommendera Poster

Liam Ekelund

Hejsan.

Har köpt en dator på blocket som personen har byggt själv. Precis när jag startade upp den så hittar datorn inte något nätverk. Vet ej vad problemet är 😞 det måste finnas någon form av lösning antingen någon adapter eller något liknande som man kan sätta på datorn. Kom med hjälp på lösningar eller tips.

Mvh// Liam

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Globetrot

Det skulle vara bra med datorns specifikationer (kanske har du Blockets annons kvar ?!)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Mikael63

Ja, finns det något trådlöst nätverkskort?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Liknande Innehåll

• Edzer
      Av Edzer
      Hej
      Min dator gick precis sönder och jag och vet inte riktigt varför så undrar om någon av er vet.
      Det började med att jag spelade som vanligt som jag hade gjort felfritt i ca 2 år. Efter ett tag började min dator stänga av sig själv  och tänkte då att den blev överhettad så jag blåste  ur den och jag kunde försätta spela ett väldigt långt tag innan den började lägga av igen så jag blåste ur den igen och kunde fortsätta spela. 
      Fast på senare tiden har det blivit värre den har fryst helt och jag har fått ett antal bluescreens. En bluescreen med koden "Page_Fault_In_NONPAGED_Area"
      Misslyckades: BEDaisy.sys

Fast sista tiden när datorn kraschat så blir ena skärmen brun och andra grå med blågråa sträck och det brusar i hörlurarna. För att starta om datorn är jag då tvungen att trycka på strömbrytare och det har fungerat flera gånger och så har jag kunnat fortsätta spela någon dag till tills den kraschar igen. 
      En gång när jag klickade på strömbrytaren och skulle starta datorn igen så var skärmen bara svart och ingeting mer. Så jag klickade på strömbrytaren igen och samma sak hände igen. Fast sedan kom "automatisk reparation upp" och sedan "datorn diagnostiseras". 
      Och man kunde välja bland olika alternativ.

Jag har testat att återställa datorn helt och att behålla mina personliga filer och jag har även testat att återställa datorn till en tidigare tidpunkt. Fast inget av dessa har gett resultat skärmen är fortfarande bara helt svart när jag startar datorn. Jag har haft min dator i ca 4 år nu.

• Sinnesfrid
      Av Sinnesfrid
      Okej så jag vill skaffa wifi i hemmet men är inte exakt säker på hur jag ska koppla det, vad jag eventuellt behöver inhandla och är helt borta på alla termer så förklara gärna så grundligt som möjligt.
      Har tidigare haft comhem och har ett modem/trådlös router ifrån dem. Men har nu flyttat till Köping och i min nya byggnad så finns inte comhem utan måste ta internet ifrån Köping kabeltv.
      Hos comhem så hade jag ett modem/router kopplat direkt i väggen (dom kallar det fibercoax eller tre håll i väggen) Är det samma som DOCSIS?
      Hursomhelt så Köpingkabeltv erbjuder enbart basiska modem till sina kunder så behöver skaffa en egen router. Precis som med kom hem så är det tre håll i väggen, samma som fibercoax var hos comhem (återigen inte säker om det innebär DOCSIS eller inte)
      Jag har försökt att koppla in mitt modem ifrån comhem då den hade trådlös men den kopplar inte upp sig på internet och internet lampan bara blinkar men kopplar aldrig upp.
      Är modemet ifrån comhem bundet till comhems nät och kan inte användas för andra nät eller finns det någon inställning för att fixa det?
      Om det är bundet och jag måste skaffa en ny router vilken slags router behöver jag skaffa för att kunna få det trådlöst? Hur vet jag att jag handlar rätt router? Behöver jag en som man kopplar in i dom tre hållen eller en separat som kopplas samman med mitt nuvarande modem?
      Modemet som Köpingkabeltv ger ut har enbart tre hål, ett för en singuljär nätverkskabel, ett för ström och sen den utstickande metalliska som man måste skruva dit och som man sedan kopplar in i väggen i deras förutbestämda håll och skruvar åt där för att få internet (fibercoax, återigen osäker om detta även är vad som kallas DOCSIS eller inte)
    • DePhaz
      Av DePhaz
      Gokväll.

Jag har en nätverkskabel som jäklas med mig. Den vill inte sitta kvar på sin plats utan kryper ut hela tiden. Istället för att bråka med det så bestämde jag mig för att testa med WiFi. Fick det dock inte att fungera. Jag har använt denna Netgear Wifi dongel under Mint och det fungerar utan problem bara man skriver in lite siffror på rätt plats. I Ubuntu behöver man tydligen kämpa med det. Hittade ett par filmer på Youtube (det fanns många). Först såg jag den här:

Nope, fungerade inte. Hittade ingen ytterligare drivrutin. Så fann jag denna:
       Nope, fungerade inte. Det fanns inget ytterligare nätverk efter omstarten.  
      Så vad säger forumet? Går det här att fixa lite fort och lätt eller ska jag hämta superlim och montera nätverkskabeln? (Det sista var ett skämt men det begriper ni väl ).

Edit: "Dongeln" heter "Netgear N300 wifi usb mini adapter" så har vi varit petnoga.  
    • Mathias G
      Av Mathias G
      Har nyss köpt en D-link DAP-1330 N300 WiFi Range Extender

http://www.dlink.com/uk/en/products/dap-1330-n300-wi-fi-range-extender

Har följt följt instruktioners till punkt och pricka. Den enda manuella inställningen jag har gjort är att ställa in nätverksinställningarna statiskt då  den vid dhcp läge lägger sig som 192.168.0.50 t.ex. och mitt nät ligger i ip-range 192.168.1.50.

Så därför så fick jag alltså ange nätverksinställningarna manuellt

Har angivit den befintliga routerna gateway samt de dns-namne server adresser som den befintliga routern får.

Allt lyser grönt med full mottagning. Jag kommer åt det utökade trådlösa nät jag skapat men jag får däremot inte någon internet access när jag försöker ansluta till det nätet utan datorn står och försöker ansluta hela tiden.

SSID och lösenord är rätt så det är inte det som är fel heller.

Internet borde ju hittas när dns är samma som routen får från min internet leverantör?

Någon som varit med om samma problem någon gång?

/Mathias
    • Flash Gordon
      Av Flash Gordon
      Såja, nu ska vi se om detta går att lösa på ett eller annat sätt.
      Mitt dilemma är att jag vill ansluta en backkamera med wifi, köpt på Ebay till valfri mobil enhet med ett avstånd på ca 11 meter. Backkameran går bra att ansluta till telefonen och man tittar via en app. Problemet är räckvidden, ibland så försvinner bilden även vid ca 5 meter. Backkameran har sitt egna nätverk och jag undrar om det är möjligt att ansluta den till en gammal router istället (man kör den som accesspunkt/repeater om jag uppfattat det rätt), då routern kan befinna sig mittemellan och halvera avståndet?
      Kameran fungerar till Android, vilket utesluter att kunna koppla den till en repeater misstänker jag?

Självklart så kan jag säkert köpa en bättre backkamera, men nu är tiden knapp och kameran och routern har jag redan och det är ingen permanent lösning jag är ute efter,
      jag ska låna en husvagn ett par dagar och vill gärna ha bättre koll bakåt än vad sidospeglarna ger.

Jag kan även sätta en överflödig mobil i ett telefonfäste med sugkopp på insidan av bakrutan på husvagnen och strömma signalen via wifi eller 3/4G, jag har tillräcklig datamängd, men de livesändningsappar jag testat har minst 5 sekunder lagg samt att det kanske inte finns täckning hela tiden.
      Men det kanske finns kameraövervakningsappar som är lättinstallerade?

Men min föredragna lösning vore om det gick att förlänga wifi-räckvidden. Gör det någon nytta att förlänga antennsladden på kamerainterfacet? 

Enheter tillgängliga för experimentet:
      Telefoner:
      Sony xperia ZX
      Sony xperia Z2
      Apple iPhone 5S
      Apple iPhone 4S

Tablet:
      Sony Tablet Z2

Routrar:
      Huawei B593 upplåst (f.d Tele2)
      TPlink M7350

Kamera:
      Får man länka till Ebay?

• Senaste som Tittar

Inga registrerade medlemmar är inne på denna sida.

• Obesvarade ämnen

• Nya ämnen

• Aktuella jobb

Alla lediga jobb
  • Skapa nytt...