Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Är det Microsoft som bestämmer över min dator?


AK-61
 Share

Rekommendera Poster

Jag har köpt en ny dator med Windows 10 och när jag startade den första gången så var det en massa frågor om jag vill ha det ena eller det andra. Många saker tackade jag nej till bla test versionen av Office 365 eftersom jag inte ville lämna ut mina kreditkort uppgifter. Jag tackade också nej till tjänsten att filer och mappar kopieras till OneDrive molntjänsten. Döm om min förvåning att jag får mejl från Microsoft som tackar att jag valt den tjänsten som sparar mina filer och mappar i OneDrive!!!!!!!!!!! hur får jag stopp på det som jag redan en gång tackat nej till?

 

Är lite osäker på vilken plats på forumet som denna fråga passar bäst.

 

Alf K

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det stämmer. Inställningar > Appar > Microsoft OneDrive

https://pcforalla.idg.se/2.1054/1.685168/sa-gor-du-for-att-bli-av-med-onedrive

Redigerad av mbgtmari
Det vete fåglarna varför länken inte blev klickbar från början. Tredje gången jag loggade in och försökte gick det dock. Man ska aldrig ge upp;)
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Under inställningar/ Sekretess kan du stänga av flera funktioner som Microsoft slår på automatiskt,

det skall finnas en länk om tips som jag inte hittar just nu

 

HANS

 

 

 

Redigerad av Hanse
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och Tack alla!

 

Blev bara förvånad att det jag inte ville ha installerat och aktiverat från början när jag startade datorn första gången var det i alla fall.  Så varför skulle jag då i så fall välja nåt  som ignorerade mina svar i alla fall.  Apparna går att ta bort efter att man tryckt på avinstallera 2ggr. Första gången ignorerar datorn min knapptryckning men andra verkställs det.

 

Alf

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev AK-61:

Första gången ignorerar datorn min knapptryckning men andra verkställs det.

Problem med mus eller pekplatta (touch pad)?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eller så är det andra klicket ett bekräftelseklick även om du inte får frågan "Vill du verkligen avinstallera MS OneDrive?" 


"2. Rulla ned till Microsoft Onedrive och klicka. 3. Klicka på Avinstallera och bekräfta med ett klick till", som det står i pcföralla-artikeln. Det är ju bra med dessa bekräftelseklick om man skulle råka klicka på något av misstag. 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Allt jag avinstallerade fick jag trycka 2ggr innan nåt hände. Väntade en stund innan jag tryckte och knappen rörde på sig som den ska när jag klickade första gången. Programmen kom bort som jag ville efter andra trycket Och jag ville avinstallera MSOne Drive mm. Bekräftelse rutan kom inte upp första gången utan efter andra trycket.

 

Alf

Redigerad av AK-61
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2020-09-16 på 07:57, skrev AK-61:

Jag har köpt en ny dator med Windows 10 och när jag startade den första gången så var det en massa frågor om jag vill ha det ena eller det andra. ... Jag tackade också nej till tjänsten att filer och mappar kopieras till OneDrive molntjänsten. Döm om min förvåning att jag får mejl från Microsoft som tackar att jag valt den tjänsten som sparar mina filer och mappar i OneDrive!!!!!!!!!!! hur får jag stopp på det som jag redan en gång tackat nej till?

 

4 timmar sedan, skrev AK-61:

Blev bara förvånad att det jag inte ville ha installerat och aktiverat från början när jag startade datorn första gången var det i alla fall.  Så varför skulle jag då i så fall välja nåt  som ignorerade mina svar i alla fall.

Tror inte Microsoft ignorerat något, eller att du behöver få stopp på något, som du rimligtvis redan "stoppat". Att något är installerat behöver ju inte betyda att det också är aktiverat.


Jag avböjer allt (i alla fall det mesta) som har med analyser, spårning och taligenkänning, m m, att göra, inklusive OneDrive. Loggar också in med ett lokalt konto, i stället för ett Microsoftkonto. Övrigt man avböjer innebär rimligtvis inte heller att funktionerna inte blir installerade, bara att de inte blir aktiverade. För det som finns i t ex Inställningar och Sekretess, funktionerna finns i Windows, behöver inte installeras första gången de aktiveras.


Senast jag installerade Windows i en dator fick jag också mejl från Microsoft om OneDrive. De vill väl bara uppmärksamma möjligheten att spara i molnet, en tjänst som ingår i ditt Windows.
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...