Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Byte av antivirusprogram


Göran J
 Share

Rekommendera Poster

Hej!
Två samtidigt verksamma antivirusprogram förorsakar onödiga kollisioner. Detta känner jag till. Har tänkt byta det av-program jag har idag till det som ingår i Pfa-prenumerationen. Men, jag måste väl ta bort det gamla innan jag startar upp nedladdning och installation av, i detta fallet F-secure Total?
/GJ

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Välkommen till Eforum!

 

Det går ju bra att ladda ner F-secure innan du avinstallerar det gamla programmet.Om datorn har Windows 10 kommer antivirusprogrammet Defender, som ingår i Windows 10, att startas automatiskt så fort du har avinstallerat det gamla programmet och Defender kommer att inaktiveras automatiskt så fort som F-secure är installerat. Datorn kommer därför inte att vara utan antivirusprogram vid något tillfälle.

 

Förutom vanlig avinstallation av antivirusprogrammet bör du även köra ett särskilt rensningsprogram som antivirustillverkaren har på sin webbplats.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Innan du avinstallerar ditt nuvarande antivirusprogram, gå in i karantänen för programmet och radera permanent de eventuella hoten som programmet samlat på sig men inte tagit bort själv permanent.

 

Om du har virus i karantän och tar bort antivirusprogrammet finns det risk att du släpper viruset fritt. Windows Defender startas visserligen men det är inte säkert att det hinner stoppa ett eventuellt virus som släpps fritt innan det börjat göra skada.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...