Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Digitalisering av TVsändningar och HDMI för SVTPlay


Åsa
 Share

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har i många år kopplat upp min TV med en laptop och HDMI kabel för att kunna se SVTPlay, TV4Play osv. Det har fungerat utmärkt fram till den 12 september 2020. Vi bor i ett radhus så man borde inte bli påverkad av digitaliseringen kopplad till COMHEM. Den 13 september fungerar inte HDMI kopplingen, det kommer ett meddelande "Videoformatet kan inte användas". Jag har skrivit till SVTPlay, men de förstår inte när jag frågar om de har ändrat SVTPlay formatet på sändningen. Både TV och laptop är uppdaterade, men äldre modeller. Är det så att alla TV-användare måste anpassa sina apparater till digital sändning? 

Tacksam för svar.

Åsa

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

29 minuter sedan, skrev Åsa:

Hej!

 

Jag har i många år kopplat upp min TV med en laptop och HDMI kabel för att kunna se SVTPlay, TV4Play osv. Det har fungerat utmärkt fram till den 12 september 2020. Vi bor i ett radhus så man borde inte bli påverkad av digitaliseringen kopplad till COMHEM. Den 13 september fungerar inte HDMI kopplingen, det kommer ett meddelande "Videoformatet kan inte användas". Jag har skrivit till SVTPlay, men de förstår inte när jag frågar om de har ändrat SVTPlay formatet på sändningen. Både TV och laptop är uppdaterade, men äldre modeller. Är det så att alla TV-användare måste anpassa sina apparater till digital sändning? 

Tacksam för svar.

Åsa

Nedsläckningen av den analoga signalen i kabel-TV-nätet, som nu görs av Comhem påverkar inte Play-funktionerna.

Playfunktionerna har inget med kabel-nätet att göra.

 

Om du får felmeddelandet "Videoformatet stöds inte" är det något fel i kopplingen mellan din dator och TVn.

Kontrollera att HDMI-kabeln inte är skadad. Prova gärna med en ny eller en annan om du har möjlighet till det.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Cecilia!

Tack för svaret. Det fungerar utmärkt på de tre laptops jag har testat Playfunktionen på. Vi har även en SmartTV, och där försvann även alla program och kanaler i hubben. Jag ska även testa med en annan HDMI kabel för säkerhets skull.

Hälsningar

Åsa

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan det vara så att ditt bredband går via ett avtal som föreningen har med Comhem, om det så kan vara

detta som hela problemet även det med din hub beror på

 

HANS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 minuter sedan, skrev X-Men:

Playfunktioner på nätet är inte relaterade till vilken bredbandsleverantör man har.

Tror Hans tänkte på detta:

5 timmar sedan, skrev Åsa:

Vi har även en SmartTV, och där försvann även alla program och kanaler i hubben.

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kontrollera även i datorns inställningar att skärminställningarna för HDMI ändrats till ett format som din TV inte stöder. Där kan felet också ligga.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

22 timmar sedan, skrev X-Men:

Playfunktioner på nätet är inte relaterade till vilken bredbandsleverantör man har.

Det gällde bara smart-TV hubben

 

HANS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...