Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Få bort rost?


.M
 Share

Rekommendera Poster

Konstigt nog så har jag köpt en mekanisk fick-kalkylator från cirka 40-talet och kanske inte allt för överraskande så fungerar den inte. Bland annat så har den blivit lite böjd på sina ställen och den är lite rostig. Jag tror att jag kan böja tillbaka den rätt bra, men hur får man bort rost? Eller räcker det med att olja den och så kanske jag kan strunta i rostfläckarna? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev .M:

Konstigt nog så har jag köpt en mekanisk fick-kalkylator från cirka 40-talet och kanske inte allt för överraskande så fungerar den inte. Bland annat så har den blivit lite böjd på sina ställen och den är lite rostig. Jag tror att jag kan böja tillbaka den rätt bra, men hur får man bort rost? Eller räcker det med att olja den och så kanske jag kan strunta i rostfläckarna? 

Den roligaste och även effektivaste metoden (kanske dock inte den minst arbetskrävande) är ju med elektrolys. Kräver dock i detta fall att du kan ta isär apparaten och lägga de rostiga delarna i vätska.

https://www.youtube.com/watch?v=UX2_pqdhDBc

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rost = något man inte vill ska synas?

Rost = något som förhöjer retro-känslan?

 

För antika prylar blir ju en del tokig om patinan putsas bort medan andra anser att de ska putsas för att se ut som den var tänkt att se ut.

Men jag håller med, ett bildbevis måste vi ha för att vi ska tro på detta ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är en fick-kalkylator, baserat på ett patent från nån gång på 1800-talet av en fransman som hette Troncet. Men jag tror prylen är tillverkad någon gång på 1940-talet.

 

Detta är bilden som jag hittade på etsy. Handtaget högst upp skall sticka rakt upp och den lilla fliken till höger ska egentligen inte sticka ut. Och jag väljer att bifoga försäljarens bild för jag glömde att fota den innan jag plockade isär grejjen :D

281841638_addiator0.thumb.jpg.d7f057bb243b75a6b720b8d3f4e12273.jpg

 

Baksidan efter att jag fått bort fodralet. Fodralet var något slags skinnaktigt, uttorkat och ganska trist. Ska försöka övertala kollegan som gått en skinnslöjdskurs att göra ett nytt åt mig. Väldigt rostigt, vore väl lämpligt att få bort en del av rosten åtminstone.

2049361529_addiator1.thumb.jpg.927b2e438f259de364fa261ec63d7510.jpg

 

Efter att jag fått bort baksidan, där ser man att handtaget har av någon anledning genom åren blivit väldigt böjt. Ska antagligen vara betydligt mer T format än snirkel snirkel.

39569564_addiator2.thumb.jpg.45a55418181a806d44879093d1bc8718.jpg

 

Fått isär mekanismen, det som syns dåligt i bild är att en del av skenorna är lite böjda. Jag tror möjligtvis så ska själva sågtandade hejsanhoppsan som man skjuter upp och ned, ska vara lite böjda. Men skenorna, locket och baksidan bör nog vara så raka som möjligt för att det skall vara enkelt att skjuta de sågtandade hejsanhoppsan.

222802805_addiator3.thumb.jpg.5e660b25e7fed3267162499a0a1caec9.jpg

 

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En på samma princip hade jag i min ungdom, jag tror att det var något som pappa hittade i sina gömmor och gav mig. Men  tyvärr har jag ingen aning om vart den har tagit vägen under alla år sen dess. Det var ju inget jag använde och den var långsammare och/eller besvärligare än den lilla enkla kopian av en japansk abacus som min bror hade fått tidigare.

 

Addiator kallar WIkipedia det du har.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Poängen är kanske inte att göra grymt exakta uträkningar på den. För sådant så har jag både miniräknare och excel i min lur. Jag köpte den mest för att jag tycker att mekaniken verkar intressant, samt att en rejäl facit eller original odhener lär vara sjukt dyra.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...