Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hopp i Utforskaren


Kalle Dator1
 Share

Rekommendera Poster

Hej !

Jag är ofta inne i olika mappar och kataloger i Windows Utforskaren, ibland sökande efter sparade filer ibland bilder, eller program - egna eller inlagda från nätet.

 

Men varje gång som jag öppnar Utforskaren och ivrigt börjar bläddra bland huvudkatalogerna efter min sökta d:o så hoppar efter ett antal sekunder alltihop tillbaka till början igen, då utforskaren ställer in sig på en förutbestämd position med t ex "Snabbåtkomst" som markerad utgångspunkt.

Då har jag kanske precis funnit det som jag letade efter och skulle till att kopiera el. dyl.

 

Jag har mig veterligt aldrig bestämt att just den ska vara utgångspunkt och finner det mycket irriterande att behöva starta om bläddrandet  från början igen. Lyckligtvis sker detta bara en enda gång per start i Utforskaren, men det räcker för att vara ett litet irritations moment

 

Finns det då något sätt att stänga av denna funktion så att Utforskaren snällt fortsätter hänga med där jag är för stunden, alternativt bestämma någon annan startposition...

Detta är inte något som plötsligt börjat i o m Windows10, utan har funnits också i tidigare windows-versioner.

EDIT:

Konstaterade att det finns två alternativ för öppnandet av Utforskaren, där det ena är det redan nämnda "Snabbåtkomst", medan det andra är "Den här datorn". Finns inga andra alternativ i Inställningar.

Det enda är väl då att avvakta tills Utforskaren ha sprattlat färdigt innan man börjar söka !!

 

Hoppas att jag uttryckt mig klart vad jag menar !

 

/Kalle

Redigerad av Kalle Dator1
Rättelse
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, skrev Kalle Dator1:

Men varje gång som jag öppnar Utforskaren och ivrigt börjar bläddra bland huvudkatalogerna efter min sökta d:o så hoppar efter ett antal sekunder alltihop tillbaka till början igen, då utforskaren ställer in sig på en förutbestämd position med t ex "Snabbåtkomst" som markerad utgångspunkt.

Då har jag kanske precis funnit det som jag letade efter och skulle till att kopiera el. dyl.

 

Jag har mig veterligt aldrig bestämt att just den ska vara utgångspunkt och finner det mycket irriterande att behöva starta om bläddrandet  från början igen.

...

Finns det då något sätt att stänga av denna funktion så att Utforskaren snällt fortsätter hänga med där jag är för stunden, alternativt bestämma någon annan startposition...

Uppfattar det som att du beskriver två olika saker. Dels vad som är utgångspunkten när man öppnar Utforskaren, och sen det egentliga problemet - att Utforskaren spontant hoppar till det som är utgångspunkten efter en stunds navigerande bland mapparna. Det senare tror jag inte kan lösas med val av utgångspunkten för Utforskaren.


Hittade ett fenomen som lite påminner om ditt problem, fast där flyttas man bara tillbaka till toppen av den mapp man är i. Tar ändå med länkar ifall de ger dig, eller någon annan, någon idé till lösning.


https://www.askvg.com/fix-file-explorer-automatically-scrolls-jumps-to-top-of-folder-in-windows-10/

https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/all/win10-file-explorer-jumps-to-top-of-folder/5ade28a8-002e-4cf8-8a66-f082235b7260

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...