Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur mycket kan man överföra från sin gamla laptop då man köper ny


mariannes
 Share

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har en gammal laptop ca 10 år gammal. Har med er hjälp fått den att fungera med annan skärm då den gamla pajade.

Har då den gamla öppen och en stor annan bildskärm.

Det fungerar jättebra men tar plats och jag kommer inte åt mina saker bakom skärmen.

Så det stundar för att köpa en ny laptop.

Min make som har fungerat som den som har koll på det tekniska ska opereras och jag kan inte vänta mig så mycket hjälp av honom.

Hur är det idag (efter 10 år). Det som finns inlagt vid köpet är väl operativsystemet. sedan måste man sätta in allt annat.

Vad/hur mycket kan man överföra från sin gamla? Typ bilder? Går inte att överföra?

Jobba ´ganska mycket med bilder dock inte professionellt.

Frågan är om vi vågar köpa en nu, om jag klarar med mina kunskaper endast eller måste jag vänta....

Dum fråga kanske...

Mvh och tack för tidigare råd.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Ja allting egenproducerat, inlagt/kopierat från annan källa eller nedladdat som tex. dokument, bilder, filmer, musik etc. kan du börja med att överföra (kopiera) till extern enhet tex. USB-sticka.

E-post bör du också kunna exportera ut om du har en lokal epost mapp på datorn (behövs inte om du använder någon on-line epost klient liksom G-mail eller MS-outlook) samt bokmärken från webbläsaren.

 

Finns ju bra stora USB-stickor nu för tiden så du kan ju börja med att högerklicka > sedan egenskaper på mapparna där dessa filer ligger så så ser du storleken på mapparna/filerna och hur stort lagringsmedia du behöver.

Förslag USB 3.0 Sandisk 32GB eller 64GB https://www.prisjakt.nu/c/usb-minnen

Finns också på Kjell o Company https://www.kjell.com/se/produkter/dator/lagring/usb-minnen?sortBy=popularity&count=30&v_kapacitet_ad1967=32|64

Behövs större lagringsutrymme så föreslår jag en USB 3.0 extern hårddisk istället på minst 1TB eller mer så du kan ta fullständiga backuper i framtiden och ha på denna som bara skall vara inkopplad vid behov: https://www.prisjakt.nu/c/externa-harddiskar

Finns också på Kjell o Company.

 

Och säkerhetskopia skall man alltid ha på annan plats, för disken i en dator kommer att gå sönder det är bara en tidsfråga eller så kan man få andra problem med datorn som gör att man måste återställa systemet och då går ju allting förlorat.

 

Alla dina installerade program tex. bildbehandlingsprogram, ordbehandlingsprogram, antivirusprogram etc. måste du installera på nytt på din nya dator. Beroende på hur licensavtalen ser ut så kan du först behöva avinstallera dessa från den gamla, innan du ominstallerar på den nya datorn. Du får nog leta fram licensnycklarna/aktiveringskoderna som följde med vid köpet av programmen. Är det gratisprogram måste du ladda hem och installera dessa på nytt.
M.a.o. så går det inte att överföra installerade program eller operativsystemet direkt.

 

Operativsystemet följer med om du köper en laptop eller märkesdator.

Mvh

Redigerad av Flyfisherman
Lagt till text
  • Gilla 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo hej igen,

 

Har en del följdfrågor.

Vad är en TB som kan bli inkopplad och göra backup automatiskt?

Hur vet jag om jag måste avinstallera från gamla, t ex en Microsoft Student 2010?

Där hade jag inte aktiverat Outlook. Skulle det ännu fungera med w10? 

Virusprogrammet f-secure antar jag är självklart att måste avinstalleras?

Som Dropbox, måste jag göra om den eller funkar den i molnet? Hur med Facebook?

Sedan så har jag en USB som ser ut som jag bifogar. Räcker den tro?

Jag har där ledigt 179GB.

Bifogar bilder.

 

20200912_210207.jpg

20200912_195713.jpg

20200912_211726.jpg

Redigerad av mariannes
tillägg i texten
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

TB är storlek i TeraByte och i princip kan man säga att det går 1000GB på 1TB och jag tror att det räcker långt med den disk du har som är på c:a 180GB, om det bara är säkerhetskopiering av dina egna filer och inte en fullständig backup.

 

Dropbox funkar som tidigare i molnet, men troligen behöver du ladda hem klienten igen och installera på nya datorn, sedan är det bara inloggning som krävs: https://www.dropbox.com/install?trigger=business_landing-t61fl_footer

Finns förövrigt som mobilapp också att ladda hem.

 

MS Student 2010 måste du troligen avinstallera och sedan ominstallera på nya datorn.
Här ser du hur du aktiverar produkten igen: https://support.microsoft.com/sv-se/office/aktivera-office-2010-1fe7340c-50e2-458f-8677-f57f5a140f46?correlationid=517cdec1-3af7-48a0-b2a6-06881dbed6c8&ui=sv-se&rs=sv-se&ad=se&ocmsassetid=ha010354227

 

Mvh :)

Ps. Använder du Dropbox med klienten och synkar dina bilder med, så har du väl troligen redan dina bilder och annat sparat i deras moln?

Redigerad av Flyfisherman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, skrev Flyfisherman:

MS Student 2010 måste du troligen avinstallera och sedan ominstallera på nya datorn.
Här ser du hur du aktiverar produkten igen: https://support.microsoft.com/sv-se/office/aktivera-office-2010-1fe7340c-50e2-458f-8677-f57f5a140f46?correlationid=517cdec1-3af7-48a0-b2a6-06881dbed6c8&ui=sv-se&rs=sv-se&ad=se&ocmsassetid=ha010354227

 

Tack!

Det tar lite tid innan jag har rensat i bilder o kollat. Tack så himla mycket för dina råd.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, skrev Flyfisherman:

Vet ej men den är gammal, numera finns ju Microsoft Outlook Live på webben och har du ett Microsoft konto (Hotmail) sedan tidigare är det bara att logga in: https://outlook.live.com/owa/?ref=O365.Help

Okej.

Jag har nåt hotmail konto sedan år tillbaka. Jag behöver egentligen inte outlooken men det har bara känts som en nyfikenhet. Och ett alternativ. Ska kolla upp. Trodde hotmail var borta.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

18 minuter sedan, skrev mariannes:

Okej.

Jag har nåt hotmail konto sedan år tillbaka. Jag behöver egentligen inte outlooken men det har bara känts som en nyfikenhet. Och ett alternativ. Ska kolla upp. Trodde hotmail var borta.

 

 

Ja antingen @hotmail.com eller @outlook.com som också är Microsoft konto.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har installerat Office 2007 på en dator och det fungerar med W10 och Outlook där. Om du vill så går du in i Arkiv och inställningar och gör en kopia av Outlookfilen. Det ska vara exportera och välj pst-format. Då kan du sedan importera den i den nya datorn

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 timmar sedan, skrev Flyfisherman:

Ja antingen @hotmail.com eller @outlook.com som också är Microsoft konto.

Har laddat om det nu heter hotmail eller outlook....

Vad ska jag svara i annonsinställningar... bifogar skärmdump

 

 

Skärmklipp 2020-09-13 15.47.39.png

Skärmklipp 2020-09-13 15.47.56.png

Skärmklipp.JPG

Redigerad av mariannes
den sista dumpen var fel...
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dina Annonsinställningar avgör du själv. Själv har jag allt på "På" och jag har inget problem med det.

413180614_Hotmailannonsinstllningar2020.thumb.png.fc46a0557dd1eef2ed934bb486ac7ca7.png

Jag besväras aldrig av några oönskade reklamutskick till mitt Outlook.com-konto.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, skrev mbgtmari:

Dina Annonsinställningar avgör du själv. Själv har jag allt på "På" och jag har inget problem med det.

413180614_Hotmailannonsinstllningar2020.thumb.png.fc46a0557dd1eef2ed934bb486ac7ca7.png

Jag besväras aldrig av några oönskade reklamutskick till mitt Outlook.com-konto.

Så du menar att jag ska bocka för "aktivera alla"?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du får göra som du vill. Du behöver inte göra någonting alls utan kan låta det vara som det nu är. Jag kommer faktiskt inte ihåg om jag själv gjort någonting när det gäller Annonsinställningar. Kanske är de inställningar jag har bara de inställningar som redan var default (standard) från början. Jag har haft mitt konto i så många år att jag inte kommer ihåg allt jag ändrat i det. Mitt råd till dig är att låta inställningarna vara som de är nu hos dig. Om du sedan skulle få problem med något kan du alltid gå in i inställningarna och ändra. Jag har t ex tagit bort stavningskontrollen i de mejl jag själv skriver.

Redigerad av mbgtmari
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har samtliga på Av. Det är ju inte så att man får problem med den ena eller den andra inställningen utan det handlar om hur mycket privat information man vill dela med Microsoft och andra företag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 timmar sedan, skrev Pelle Penna:

Jag har installerat Office 2007 på en dator och det fungerar med W10 och Outlook där. Om du vill så går du in i Arkiv och inställningar och gör en kopia av Outlookfilen. Det ska vara exportera och välj pst-format. Då kan du sedan importera den i den nya datorn

Hanteras e-posten med IMAP behövs ingen export och import, då synkas originalen i e-postservern till den nya datorn när konto för aktuell e-postlåda skapats i Outlook.


Hämtar man e-posten med POP kan export och import fungera. Det går också att kopiera .pst-filen i den gamla datorn och ersätta den som skapades med nya kontot i Outlook, i nya datorn (hämtning med POP sparar e-posten i en .pst-fil). Det har i alla fall fungerat när jag bytt dator. Man får se upp så filnamnen är lika, ifall man gjort någon ändring av filnamnet, och se till att Outlook inte är igång under tiden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

55 minuter sedan, skrev Cecilia:

Jag har samtliga på Av. Det är ju inte så att man får problem med den ena eller den andra inställningen utan det handlar om hur mycket privat information man vill dela med Microsoft och andra företag.

Hej!

Då tar jag också inställningen av

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, skrev mariannes:

Hej!

Då tar jag också inställningen av

 

 

20 timmar sedan, skrev Flyfisherman:

Hej,

TB är storlek i TeraByte och i princip kan man säga att det går 1000GB på 1TB och jag tror att det räcker långt med den disk du har som är på c:a 180GB, om det bara är säkerhetskopiering av dina egna filer och inte en fullständig backup.

 

Dropbox funkar som tidigare i molnet, men troligen behöver du ladda hem klienten igen och installera på nya datorn, sedan är det bara inloggning som krävs: https://www.dropbox.com/install?trigger=business_landing-t61fl_footer

Finns förövrigt som mobilapp också att ladda hem.

 

MS Student 2010 måste du troligen avinstallera och sedan ominstallera på nya datorn.
Här ser du hur du aktiverar produkten igen: https://support.microsoft.com/sv-se/office/aktivera-office-2010-1fe7340c-50e2-458f-8677-f57f5a140f46?correlationid=517cdec1-3af7-48a0-b2a6-06881dbed6c8&ui=sv-se&rs=sv-se&ad=se&ocmsassetid=ha010354227

 

Mvh :)

Ps. Använder du Dropbox med klienten och synkar dina bilder med, så har du väl troligen redan dina bilder och annat sparat i deras moln?

Måste kolla detta.

Har använt programmet enbart för överföring från android till PC. Det finns säkert massor nytt som man kunde ha nytta av men har inte undersökt efter att de ändrade på sitt system.

Vartefter jag har överfört har jag flyttat foton till mappar på hårddisken.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev ChristerE:

Hanteras e-posten med IMAP behövs ingen export och import, då synkas originalen i e-postservern till den nya datorn när konto för aktuell e-postlåda skapats i Outlook.


Hämtar man e-posten med POP kan export och import fungera. Det går också att kopiera .pst-filen i den gamla datorn och ersätta den som skapades med nya kontot i Outlook, i nya datorn (hämtning med POP sparar e-posten i en .pst-fil). Det har i alla fall fungerat när jag bytt dator. Man får se upp så filnamnen är lika, ifall man gjort någon ändring av filnamnet, och se till att Outlook inte är igång under tiden.

Nu har jag saligt glömt vilket som är IPOP och IMAP.

Pop är väl den som man har om man installerat typ Telias eller som vi har net@once "leverantör".

Nu har jag använt endast gmail då jag började få så många spam och blev inte av med dem.

 

Vad som förbryllar mig är att då jag skickar via web-OUTLOOK så blir avsändaradressen min gmail adress? Man bör ju ha en annan mailadress till outlooken?

Samt jag har ju den på cd fastän jag inte har aktiverat. Så om jag nu skulle aktivera därifrån blir det då kaos?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, skrev mariannes:

Nu har jag saligt glömt vilket som är IPOP och IMAP.

Pop är väl den som man har om man installerat typ Telias eller som vi har net@once "leverantör".

POP eller IMAP har inte direkt med leverantörerna att göra. Med POP hämtas e-posten, och raderas vanligtvis samtidigt på e-postservern. Med IMAP hanteras e-posten direkt på servern, vanligtvis med synkning med datorn för att kunna hantera e-posten offline. Kan lite jämföras med webbmejl men man använder ett e-postprogram.


Längre tillbaka var det POP som användes av e-postleverantörerna och senare har stöd för IMAP och webbmejl lagts till. Kan vara därför du nämner t ex Telia. Tjänster som Hotmail och Gmail började som webbmejl och har senare fått stöd för POP och IMAP (tror inte det senare fanns med från början). Numera har många e-postleverantörer (de flesta?) stöd för alla dessa varianter, man använder det som passar en bäst.
 

 

5 timmar sedan, skrev mariannes:

Vad som förbryllar mig är att då jag skickar via web-OUTLOOK så blir avsändaradressen min gmail adress? Man bör ju ha en annan mailadress till outlooken?

Låter märkligt, med webbmejl bör det väl bli den aktuella tjänstens mejladress som avsändare. Med e-postprogrammet Outlook är det en annan sak, där kan man lägga med e-postlådor hos flera olika leverantörer.
 

 

5 timmar sedan, skrev mariannes:

Samt jag har ju den på cd fastän jag inte har aktiverat. Så om jag nu skulle aktivera därifrån blir det då kaos?

Det är inget problem att använda Outlook parallellt med att hantera e-posten med webbmejl. Men om du t ex använder POP så raderas mejlen på servern (vanligtvis) och kan sen inte läsas med varken webbmejl, eller med e-postprogram i någon annan enhet. Det går att "spara på servern", men då är det bättre att använda IMAP för att inte krångla till det hela.
 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...
2020-09-12 19:13, skrev Flyfisherman:

Ja allting egenproducerat, inlagt/kopierat från annan källa eller nedladdat som tex. dokument, bilder, filmer, musik etc. kan du börja med att överföra (kopiera) till extern enhet tex. USB-sticka.

E-post bör du också kunna exportera ut om du har en lokal epost mapp på datorn (behövs inte om du använder någon on-line epost klient liksom G-mail eller MS-outlook) samt bokmärken från webbläsaren.

Hej!

Köpet av ny apparat blev försenat men nu äntligen är det gjort.

Tar vara på dina råd härifrån! De försvinner väl inte på ett tag...

Vi har pratat i en annan tråd också angående min skärm som blev grön...

Jag önskar mig lycka till ....

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...
2020-09-12 19:13, skrev Flyfisherman:

Hej,

Ja allting egenproducerat, inlagt/kopierat från annan källa eller nedladdat som tex. dokument, bilder, filmer, musik etc. kan du börja med att överföra (kopiera) till extern enhet tex. USB-sticka.

E-post bör du också kunna exportera ut om du har en lokal epost mapp på datorn (behövs inte om du använder någon on-line epost klient liksom G-mail eller MS-outlook) samt bokmärken från webbläsaren.

 

Finns ju bra stora USB-stickor nu för tiden så du kan ju börja med att högerklicka > sedan egenskaper på mapparna där dessa filer ligger så så ser du storleken på mapparna/filerna och hur stort lagringsmedia du behöver.

Förslag USB 3.0 Sandisk 32GB eller 64GB https://www.prisjakt.nu/c/usb-minnen

Finns också på Kjell o Company https://www.kjell.com/se/produkter/dator/lagring/usb-minnen?sortBy=popularity&count=30&v_kapacitet_ad1967=32|64

Behövs större lagringsutrymme så föreslår jag en USB 3.0 extern hårddisk istället på minst 1TB eller mer så du kan ta fullständiga backuper i framtiden och ha på denna som bara skall vara inkopplad vid behov: https://www.prisjakt.nu/c/externa-harddiskar

Finns också på Kjell o Company.

 

Och säkerhetskopia skall man alltid ha på annan plats, för disken i en dator kommer att gå sönder det är bara en tidsfråga eller så kan man få andra problem med datorn som gör att man måste återställa systemet och då går ju allting förlorat.

 

Alla dina installerade program tex. bildbehandlingsprogram, ordbehandlingsprogram, antivirusprogram etc. måste du installera på nytt på din nya dator. Beroende på hur licensavtalen ser ut så kan du först behöva avinstallera dessa från den gamla, innan du ominstallerar på den nya datorn. Du får nog leta fram licensnycklarna/aktiveringskoderna som följde med vid köpet av programmen. Är det gratisprogram måste du ladda hem och installera dessa på nytt.
M.a.o. så går det inte att överföra installerade program eller operativsystemet direkt.

 

Operativsystemet följer med om du köper en laptop eller märkesdator.

Mvh

 

2020-09-12 19:13, skrev Flyfisherman:

Hej,

Ja allting egenproducerat, inlagt/kopierat från annan källa eller nedladdat som tex. dokument, bilder, filmer, musik etc. kan du börja med att överföra (kopiera) till extern enhet tex. USB-sticka.

E-post bör du också kunna exportera ut om du har en lokal epost mapp på datorn (behövs inte om du använder någon on-line epost klient liksom G-mail eller MS-outlook) samt bokmärken från webbläsaren.

 

Finns ju bra stora USB-stickor nu för tiden så du kan ju börja med att högerklicka > sedan egenskaper på mapparna där dessa filer ligger så så ser du storleken på mapparna/filerna och hur stort lagringsmedia du behöver.

Förslag USB 3.0 Sandisk 32GB eller 64GB https://www.prisjakt.nu/c/usb-minnen

Finns också på Kjell o Company https://www.kjell.com/se/produkter/dator/lagring/usb-minnen?sortBy=popularity&count=30&v_kapacitet_ad1967=32|64

Behövs större lagringsutrymme så föreslår jag en USB 3.0 extern hårddisk istället på minst 1TB eller mer så du kan ta fullständiga backuper i framtiden och ha på denna som bara skall vara inkopplad vid behov: https://www.prisjakt.nu/c/externa-harddiskar

Finns också på Kjell o Company.

 

Och säkerhetskopia skall man alltid ha på annan plats, för disken i en dator kommer att gå sönder det är bara en tidsfråga eller så kan man få andra problem med datorn som gör att man måste återställa systemet och då går ju allting förlorat.

 

Alla dina installerade program tex. bildbehandlingsprogram, ordbehandlingsprogram, antivirusprogram etc. måste du installera på nytt på din nya dator. Beroende på hur licensavtalen ser ut så kan du först behöva avinstallera dessa från den gamla, innan du ominstallerar på den nya datorn. Du får nog leta fram licensnycklarna/aktiveringskoderna som följde med vid köpet av programmen. Är det gratisprogram måste du ladda hem och installera dessa på nytt.
M.a.o. så går det inte att överföra installerade program eller operativsystemet direkt.

 

Operativsystemet följer med om du köper en laptop eller märkesdator.

Mvh

 

2020-09-12 19:13, skrev Flyfisherman:

Hej,

Ja allting egenproducerat, inlagt/kopierat från annan källa eller nedladdat som tex. dokument, bilder, filmer, musik etc. kan du börja med att överföra (kopiera) till extern enhet tex. USB-sticka.

E-post bör du också kunna exportera ut om du har en lokal epost mapp på datorn (behövs inte om du använder någon on-line epost klient liksom G-mail eller MS-outlook) samt bokmärken från webbläsaren.

 

Finns ju bra stora USB-stickor nu för tiden så du kan ju börja med att högerklicka > sedan egenskaper på mapparna där dessa filer ligger så så ser du storleken på mapparna/filerna och hur stort lagringsmedia du behöver.

Förslag USB 3.0 Sandisk 32GB eller 64GB https://www.prisjakt.nu/c/usb-minnen

Finns också på Kjell o Company https://www.kjell.com/se/produkter/dator/lagring/usb-minnen?sortBy=popularity&count=30&v_kapacitet_ad1967=32|64

Behövs större lagringsutrymme så föreslår jag en USB 3.0 extern hårddisk istället på minst 1TB eller mer så du kan ta fullständiga backuper i framtiden och ha på denna som bara skall vara inkopplad vid behov: https://www.prisjakt.nu/c/externa-harddiskar

Finns också på Kjell o Company.

 

Och säkerhetskopia skall man alltid ha på annan plats, för disken i en dator kommer att gå sönder det är bara en tidsfråga eller så kan man få andra problem med datorn som gör att man måste återställa systemet och då går ju allting förlorat.

 

Alla dina installerade program tex. bildbehandlingsprogram, ordbehandlingsprogram, antivirusprogram etc. måste du installera på nytt på din nya dator. Beroende på hur licensavtalen ser ut så kan du först behöva avinstallera dessa från den gamla, innan du ominstallerar på den nya datorn. Du får nog leta fram licensnycklarna/aktiveringskoderna som följde med vid köpet av programmen. Är det gratisprogram måste du ladda hem och installera dessa på nytt.
M.a.o. så går det inte att överföra installerade program eller operativsystemet direkt.

 

Operativsystemet följer med om du köper en laptop eller märkesdator.

Mvh

Hej!

Jag måste börja med att tacka för den hjälpsamhet som du och andra här har visat!

 

Börjar med att berätta att jag nu har en ny dator, en Acer Swift 3 och det känns helt fantastiskt. För det första så väger denna en bråkdel av vad min gamla gör. 

 

Jag prenumererade på Office 365 Family. Där har jag ju den senaste versionen av Office så jag kan glömma Office 2010...Har då även OneDrive i molnet och Dropbox sedan förut i molnet. Från Google har jag Foto som sparar i molnet. Har också överfört filer o foton på ett USB.

 

Det har fungerat bra med att komma igång även om det är jättemycket nytt att lära sig o sätta sig in i.

 

Jag ser ju nu vilket "ånglok" jag har jobbat med i flera år. Men den har varit ganska snäll tills den sista tiden då den började bli "andfådd".

 

Hör och häpna; den har fungerat smärtfritt nu ett bra tag! Det verkar faktiskt som att den blev för varm. 

Cilla rekommenderade att sätta ett grillgaller under den så att det blir luft under. Håller locket uppe hela tiden även om det kanske inte behövs nu. Den är långsam men fungerar bra så nu har jag båda igång.

 

Så nu återstår att avinstallera Office 2010 på den gamla och installera en Family på den också. Jag kan lika bra göra det eftersom den fungerar. 

 

Jag återkommer kanske med flera frågor framledes. 

Tack, jag har haft mycket nytta av era råd!

Redigerad av mariannes
såg att jag har citerat flera gånger....
  • Gilla 1
  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...