Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

3 program fryser när jag vill skriva ut


Morgankane
 Share

Go to solution Solved by Flyfisherman,

Rekommendera Poster

Har använt min laptop i ett par år och aldrig haft följande problem, som dök upp för en vecka sen.
Adobe Photoshop, Open Office och Acrobat reader, fryser när jag skall skriva ut.
Trycker på skriv ut, på menyn, sen stannar programmet.
Det går inte att stänga det, inte ens med aktivitetshanteraren.
Jag måste starta om datorn.
Har installerad senaste OO och AR, men inte photoshop, då jag börja misstänka problem med skrivardrivrutin eller själva Windows.
Ändrade skrivarproccesor i kväll efter ett tips, men de hjälpte inte.
Nu är jag trött på felsökning och omstarter.
Win är också uppdaterad med de senaste uppdateringarna.

Är det någon som har tips om vad detta kan bero på?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Solution

Har du en hårddisk eller ssd?

Hur gammal är datorn?

Är det en laptop eller stationär?

Kanske hårddisken håller på att ge upp?

I tex. en laptop kan ofta hårddisken ha kortare livslängd än på en stationär motsvarighet pga. högre värme och omildare behandling.

 

I sådana fall kan t.o.m. dom mest knepiga fenomen uppstå liksom detta.

Börja med att spara undan allt viktigt på extern enhet och sedan kollar du statusen med något hårddisk-program.

Det bästa är förstås ett diagnostikprogram från tillverkaren, men annars kan du köra gratis hdtune_255.exe för att få en snabb överblick. Kom ihåg att bocka ur ev- 3:e partsprogram under installationen.

 

Posta ett skärmklipp av denna när du kört testen, så kommer någon att hjälpa dig att tolka resultatet.

Kom ihåg att inte använda disken mer än nödvändigt innan du tagit säkerhetskopia på viktigt innehåll.

All diskanvändning, läsning som skrivning kan göra en dålig disk ännu sämre. Det gäller i synnerhet ett disk-diagnostikprogram.

 

Om det inte visar på några diskproblem kan du testa att köra systemfilsgranskaren, se denna tråd hur du skall göra:

Guide - SystemFileChecker (SFC) i felsäkert läge på Windows

Återigen ta backup innan.

Redigerad av Flyfisherman
Lagt till länk
  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hej och tack så mycket för många förslag.
Det går att skriva ut från anteckningar. I går skrev jag ut bilder från fotovisare, så skrivaren i sig verkar var ok. Den är standardskrivare.

Har kört lenovos test av hela datorn, och allt är ok där.
Hårddisken är en standard roterande disk, ingen ssd.
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du skriva ut till en annan skrivare, t ex Microsoft print to PDF, i stället för till den vanliga skrivaren?

För att försöka ringa in problemet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nej jag tror inte det går, därför t. ex. O.O. stannar innan jag kommer till att välja skrivare.
Trycet på välj skivare och OO: frös.
Har i mappen eneheter o skrivare ändrat standardskrivare, så jag får starta om igen :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker det verkar som att programmen blir konfunderade över vilka skrivare som finns. Finns där någon annan skrivare än den fysiska skrivaren? Någon PDF-printer från tredjepartsmjukvara?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok. Så jag försökte nu med Acrobat reader, då Windows klarar stänga den efter att det stannar, men O.O. måste jag starta om datorn.
Har ändrat skrivare till Nitro PDF Creator, och Microsoft XPS Document Writer, i mappen

Enheter o skrivare, men det hjälpte inte.
I samma bråkdel av sett sekund, möjligtvis så snabbt som 0,05 sek, så stannar programmet, när jag trycker på skriv ut.
Så det är otroligt momentant.
Sen står timglasset där det skall vara en muspil, och skärmen blir matt, dvs. allt det du ser i reader eller office blir grått, men fullt läsbart.
Konstiga grejer.
Tänkte försöka göra en återställning tillbaka till Augusti och se vad som sker.
 

Avvaktar flera inspel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Konstigt om det skulle bli konfunderat över vilken skrivare som finns.
Då måste den ha sovit i ett par år och är nyvaken ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

48 minuter sedan, skrev Morgankane:

Konstigt om det skulle bli konfunderat över vilken skrivare som finns.
Då måste den ha sovit i ett par år och är nyvaken ?

nej inte om det tillkommit någon skrivare som inte är riktigt installerad/konfigurerad

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, jag har inte kört FSC, då jag inte får till detta med start som beskrivit.
skriver jag boot i startmenyn, får jag upp flera exe filer och navigeringsegenskaper mm.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, det är inte nödvändigt att köra SFC i felsäkert läge utan man kan börja i normalt läge och då räcker det med att:

1. Öppna Kommandotolken.

2. Skriv kommandot: sfc /scannow

 

Om det blir något annat meddelande än att inga fel hittades så kopiera meddelandet och klistra in det i ditt svar här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Cecilia.
Nu har jag kört sfc i normalt läge. Tog ungefär en timme.
fick meddelande efteråt att några filer kunde inte repareras.
gick genom loggen, och såg det för det mesta var filer som berörde processorn och alla säkerhetsnedladdingar.
Såg ingen som hade med skrivare eller utskrifter att göra.
Men tydligen var det många processor filer som var kopior, eller fel av nåt sort, så jag får säkert köra sfc igen i felsäkert läge.
Beträffande försök på att skriva ut i acrobat, så var det samma problem.

Skall göra en omstart och kolla.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

HURRA !
Efter omstart så kan jag nu skriva ut från Acrobat och O.O.
Photoshop har jag inte hunnit testa än.
Jag tackar så hjärtligt mycket för all hjälp.
Kanske skall jag köra samma SFC igen från felsäkert läge, kanske fixar den de filer den inte kunde göra i går?
 

Ni alla var till stor hjälp, tack för ert bidrag!
(Hoppas jag kommer ihåg detta nästa gång något strular. man börjar bli litet till åren och rostig beträffande felsökning, programmen fungerar ju för det mesta felfritt nu. Annat var det på nitti och tvåtusentalet, då mycket tid gick åt att leta fel och ominstallera program.)
 

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad kul!

 

Ja, SFC brukar kunna fixa mer i felsäkert läge än i normalt läge.

 

Hur man startar i felsäkert läge (safe mode) i Windows 8:

https://www.howtogeek.com/107511/how-to-boot-into-safe-mode-on-windows-8-the-easy-way/

https://www.lifewire.com/start-windows-8-or-8-1-in-safe-mode-2626256

https://support.microsoft.com/en-us/help/2809468/how-to-easily-enter-safe-mode-in-windows-8-one-click-series

https://www.bleepingcomputer.com/tutorials/start-windows-8-in-safe-mode/

Jag har inte kollat sidorna men det är bra webbplatser och någon av dem borde ta upp ett sätt som fungerar i din dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har nu försökt köra SFC igen, men den säger att en fil skall repareras först, och att jag måste starta om, något jag nu gjort 2 gånger. Så vad hindrar den att laga filen?
Jag kommer till felsäkert läge och command prompt genom att hålla ner shift och trycka på av knappen digitalt, sen starta om. Så just det går fint.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör du sfc genom att starta kommandoprompten som Administratör?

Nu vet jag inte hur det ser ut hos dig men om du startar kommandoprompten från

Windows Start > skriv bara rakt av cmd så skall du högerklicka på cmd.exe och välja 'Kör som Administratör'

 

Har du kontrollerat statusen på hårddisken som jag tipsade om i mitt första inlägg i tråden?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hej igen.
Jag kör nu cmd i felsäkert läge.
hittade bra instruktion på nätet. Får uppflera val, en är nr. 6, command promt i felsäkert läge. Övning gör mästare :)
Har nu kört FSC tre gånger, och det verkar som den reparerar rätt många filer.
Det tar kortare och kortare tid att köra programmet. Så det blir färre filer att fixa tydligen.
Nu är det bara ett litet fåtal kvar, så jag är nöjd så långt.
Skall testa photoshop just in case.
MVH
Morgan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 minuter sedan, skrev Morgankane:

hej igen.
Jag kör nu cmd i felsäkert läge.
hittade bra instruktion på nätet. Får uppflera val, en är nr. 6, command promt i felsäkert läge. Övning gör mästare :)
Har nu kört FSC tre gånger, och det verkar som den reparerar rätt många filer.
Det tar kortare och kortare tid att köra programmet. Så det blir färre filer att fixa tydligen.
Nu är det bara ett litet fåtal kvar, så jag är nöjd så långt.
Skall testa photoshop just in case.
MVH
Morgan

Yep, Photoshop fungerade också, så då är helgen räddat.
Hårddisken är i gott skick också.
Tackar igen för all hjälp.

Redigerad av Morgankane
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...