Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Startskärmen?


riga
 Share

Rekommendera Poster

Hej!

Vad är felet när startknappen (Win-flaggan), sökknappen( förstoringsglaset) inte fungerar när man trycker på den.

 

Hjälp snälla

 

Hasse

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, skrev riga:

Hej!

Vad är felet när startknappen (Win-flaggan), sökknappen( förstoringsglaset) inte fungerar när man trycker på den.

 

Hjälp snälla

 

Hasse

Hej Hasse.

det händer ibland att Window fastnar i detta läge. Lösningen kan då vara att hålla ner CTRL Alt Delete och starta om datorn. De gångar jag stött på problemet har ofta inte det heller hjälpt. Då håller man iställlet strömbrytaren inne i 20 sekunder och startar sen datorn som vanligt. Starta sen, så snart som möjligt, om datorn en gång(OBS starta om är inte samma som stänga av och sen på).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet du vilken version av Windows 10 du har?

Om inte pröva om det här fungerar:

Håll nere Windows-tangenten och tryck på R.

I det lilla fönster som kommer upp skriv: winver

 

Hur länge har det varit så här?

Gjorde du något särskilt innan det slutade att fungera t ex installerade eller uppdaterade något?

Får du upp en meny om du högerklickar på Windows/Start-knappen?

Redigerad av Cecilia
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, skrev riga:

Hej igen!

Det går inte att högerklicka för att få fram en ny flik heller??

 

Hasse

Kan du förklara lite mer vad du menar, var högerklickar du?

 

Just nu, skrev riga:

Hej!

Gjorde inget ovanligt bara stängde av.

 

Hasse

 

Ja, men installerade du något eller gjorde något annat medan du använde datorn?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra att det var så nyligen.

Tryck Windows + R-tangenten igen.

Skriv in kommandot:rstrui

 

Det ska starta programmet som kan göra en systemåterställning till en viss dag.

Följ det som står där och välj att göra en systemåterställning till det senaste tillgängliga datumet när allt fungerade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gjorde faktiskt en återställning i går utan resultat. Då fanns det 2 återställningspunkter att välja mellan. Nu när jag skriver in  rstrui så finns inga kvar? märkligt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, skrev riga:

Jag gjorde faktiskt en återställning i går utan resultat. Då fanns det 2 återställningspunkter att välja mellan. Nu när jag skriver in  rstrui så finns inga kvar? märkligt

När man gör en systemåterställning kan man inte göra en gång till till samma datum eller ett senare datum.

 

Så en systemåterställning till ett datum när det fungerade hjälpte inte.

 

Du svarade aldrig på om du får fram en meny när du högerklickar på Windows/Start-knappen (lätt att missa den frågan när det är så många inlägg).

 

1 minut sedan, skrev riga:

Öppna systemskydd står det om du vill skapa en!

Skall man gå in där eller.....

Visst kan du skapa en systemåterställningspunkt om du vill det. Kan ju vara bra att ha om någon föreslår något som gör saken värre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vid högerklick på startknappen kommer det upp en meny, ja

Men som jag skrev så hade jag två punkter att välja mellan igår nu finns det ingen kvar inte ens den som jag valde bort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra att du får upp den menyn.

 

Där går det också att starta om datorn och om man håller nere Skift-tangenten när man klickar på Starta om så får man upp fler val (Advanced Startup Options).

Det ska då gå att starta i felsäkert läge (Safe mode). Se här: https://www.tenforums.com/tutorials/2304-boot-into-safe-mode-windows-10-a.html Option One

 

Om datorn är ansluten till internet via en router så kan du välja Safe mode with Networking så har du tillgång till internet.

 

Testa om Start/Windows-menyn fungerar.

I så fall kan du pröva med att skapa ett nytt användarkonto (Inställningar - Konton) för att se om det användarkontot fungerar i normalt läge efter en omstart av datorn.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...