Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Skulle uppdatera win 10 pro nu startar inte datan.


Fcnest
 Share

Go to solution Solved by Fcnest,

Rekommendera Poster

Hej!

Har råkat ut för en sak som jag inte förstår mig på.

skulle uppdatera win 10 igår men efter att den hade gjort det så kan jag nu inte starta win 10 fläktarna låter har bild på monitorn så grafik kortet verkar ju funka men det står på skärmen att win försöker med sin reperations åtgärd men händer ingenting har försökt att installera om win men förgäves går ej.

Så tänkte fråga er experter vad det kan vara för fel.

mvh

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Reparation kan ta timmar.

Om det ändå inte hjälper, håll in strömbrytaren i 20 sekunder och starta sen som vanligt.

du kan behöver upprepa 4 gånger sen startar Windows i felsäkert läge och du kanske kan utföra åtgärder manuellt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack ska försöka men vet att jag har försökt mig på att ominstallera den från en USB sticka.

Får upp en sån blå skärm varje gång och att win ska försöka starta om men efter det så slocknar burken blir tokig på sånt här.

 

tusen tack för tipset

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, skrev Fcnest:

Tack ska försöka men vet att jag har försökt mig på att ominstallera den från en USB sticka.

Får upp en sån blå skärm varje gång och att win ska försöka starta om men efter det så slocknar burken blir tokig på sånt här.

Prova ett annat USB minne om du har möjlighet. Prova annars att "skapa om" USB:t från ISO-filen. Jag fick liknande problem en gång och höll också på att bli tokig. Till sist insåg jag att det var USB minnet det var fel på och bytte till ett annat. Då funkade det direkt.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Solution

Blev överlycklig när min kunniga kompis kom och hjälpte mig men hur han gjorde vet jag ej ?.

tror han installerade om win på ngt sätt men varför inte det funkade för mig förblir en gåta

Datorer är nog allergiska mot mig..

  • Gilla 1
  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo kanske ?

men nu till frågan när jag installerade om win och det inte lyckades första gången så har jag nu två portioner med Windows på och jag har försökt att ta bort win old men går inte inte alla filer och den win old är på 40 gb

går det att ha två win?

tacksam för svar

Filip

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Det är inte 2 partitioner med Windows, utan det är en mapp med gamla Windowsinstallationen du ser.

Windows.old är till för att kunna ångra en uppgradering och tas bort automatiskt efter en tid, tror det är 30-dagar?

Men annars kan du manuellt ta bort en sådan:

 

Start > skriv bara rakt av disk > i listan som kommer upp högerklickar du på Diskrensning och välj 'Kör som administratör' > ny ruta klicka ok => sedan är det bara att bocka i Windows.old och annat du vill rensa undan.

Redigerad av Flyfisherman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och när du ändå håller på så skapa en ny återställningspunkt, i fall något strular framöver med tex. en drivrutin eller annat så kan du återställa systemet till just den tidpunkten då återställningspunkten skapades. En sådan bör man förövrigt skapa innan man installerar nya drivrutiner eller gör nåt större ingrepp i inställningar eller program.

 

Start > skriv bara rakt av skapa > i listan som kommer upp klicka 'Skapa en återställningspunkt' > klicka Skapa > skriv nåt i rutan vadsomhelst > Verkställ och Ok.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

tack för svar men står att jag måste ha behörighet för att ta bort den försökte ta bort hela mappen men går inte?

står att du måste ha behörighet från System för att ändra mappen?

Filip

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 minuter sedan, skrev Flyfisherman:

Hej,

Det är inte 2 partitioner med Windows, utan det är en mapp med gamla Windowsinstallationen du ser.

Windows.old är till för att kunna ångra en uppgradering och tas bort automatiskt efter en tid, tror det är 30-dagar?

Men annars kan du manuellt ta bort en sådan:

 

Start > skriv bara rakt av disk > i listan som kommer upp högerklickar du på Diskrensning och välj 'Kör som administratör' > ny ruta klicka ok => sedan är det bara att bocka i Windows.old och annat du vill rensa undan.

Innan man tar bort Windows.old är det bra att testköra den nuvarande installationen ordentligt så att man dels vet att allt fungerar och dels att man inte saknar några filer som man behöver leta reda på i Windows.old.

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oki 

jag har ju massa annat på den hårddisken så kan inte göra en diskrensning där utan om det går att ta bort mappen så hade det varit bra men har försökt och går inte men får vänta då som du säger så kanske den tas bort.

tack ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej du inte kan bara ta bort Windows.old genom att försöka ta bort mappen i utforskaren.

Du kan bara göra det så som jag beskrivit ovan om du följer instruktionen exakt, möjligen finns det ett sätt till, men detta är det bästa och tryggaste sättet samt enklaste.

Och givetvis måste du vara administratör på systemet.

 

Och precis som Cecilia påpekar så kan det vara bra att låta Windows.old vara ett tag tills du ser att systemet är stabilt och fungerar utan mankemang.

 

Förövrigt diskrensnings-verktyget är också bra att använda om man vill rensa undan gamla tempfiler etc.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oki då vet jag  men har ett program som heter avg tune up använder det flitigt kan det vara ett kompliment för diskrensnings programmet i win?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, skrev Fcnest:

Oki då vet jag  men har ett program som heter avg tune up använder det flitigt kan det vara ett kompliment för diskrensnings programmet i win?

Visst det rensar också i papperskorgen bl.a. men det programmet är jag tveksam till att använda överhuvudtaget och det samma gäller alla typer av sk. optimeringsprogram, som ofta kan ställa till med mer trubbel än dom försöker att åtgärda.

Alla verktyg man egentligen behöver finns ju redan i Windows och mitt råd är att avinstallera detta och inte köra med någon typ av 3:e parts optimeringsprogram eller program som ändrar och stökar i Windows registret.

Kan förvisso finnas något program som kan vara bra på en specifik sak, men inget jag kommer på just nu.

Mvh :)

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra att du sa det för använder lite program som optimerar datorn sen som du säger vet man ju inte om man kan lita på dem men ja.

Tack för svar

Mvh

Filip

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...