Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hittar inte USB-minnet i routern


RexxoMagnat
 Share

Rekommendera Poster

Jag har satt i ett usb-minne i Routern TG799vac Xtream och loggar jag in i routern finns den med där, och jämte usb:n finns en adress till den men den fungerar inte, varken i "kör" eller i någon webbläsare. Någon som kan hjälpa mig? Har Windows 10.

Grejen är att jag vill kunna skicka filer från mobilen via WiFi (android) till usb-lagringen som jag förstått ska gå att göra och sen komma åt filerna på datorn men fattar inte hur så skulle vara jättetacksam om någon vänligt ville hjälpa mig.1879115135_Skrmklipp.thumb.JPG.8b234b28a911f94ccedc153e82a370cf.JPG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev RexxoMagnat:

Jag har satt i ett usb-minne i Routern TG799vac Xtream och loggar jag in i routern finns den med där, och jämte usb:n finns en adress till den men den fungerar inte, varken i "kör" eller i någon webbläsare. Någon som kan hjälpa mig? Har Windows 10.

Jag tror du behöver aktivera "Samba Filesharing" i din Router. I din skärmbild står det att den är avstängd.

Därefter bör du kunna komma åt ditt utdelade USB minne som enligt din skärmbild ska finnas under \\192.168.1.1\SanDisk_UltraFit_1_f5e8

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, skrev Automan:

Jag tror du behöver aktivera "Samba Filesharing" i din Router. I din skärmbild står det att den är avstängd.

Därefter bör du kunna komma åt ditt utdelade USB minne som enligt din skärmbild ska finnas under \\192.168.1.1\SanDisk_UltraFit_1_f5e8

 

 

Det hjälpte tyvärr inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, skrev Mikael63:

Tror ingen har lyckats med detta i Telias router..

Föreslår Resilio i datorn och i telefonen.

https://www.resilio.com/individuals/

Jo det finns en tråd på Telias community där folk lyckats, men har inte fått svar där ännu. Men ska kolla in länken du gav, tack.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, jag har hittat trådar där och där man inte har lyckats. Jag har försökt flera gånger själv.

Detta lyckades fint med min förra router från Telia men inte med nuvarande.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 minuter sedan, skrev Mikael63:

Okej, jag har hittat trådar där och där man inte har lyckats. Jag har försökt flera gånger själv.

Detta lyckades fint med min förra router från Telia men inte med nuvarande.

 

 

Okej ja det är märkligt att vissa har så svårt att lyckas med detta. Men en av dem trådarna https://www.telia.se/privat/community/thread/14283-ansluta-usb-enhet-till-tg799vac-xtream

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du spar instälningar/ startat om efter instälningar i Rauoten 

Så Rauoten  föstår  du gjort något nytt !

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 timmar sedan, skrev RexxoMagnat:

Det hjälpte tyvärr inte.

Vad har du för format på USB minnet? Blir det någon skillnad om USB minnet är formatterat för FAT32 eller NTFS ? Har du provat med andra märken av USB minne och sett om det gör någon skillnad?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

17 timmar sedan, skrev RexxoMagnat:

Okej ja det är märkligt att vissa har så svårt att lyckas med detta. Men en av dem trådarna https://www.telia.se/privat/community/thread/14283-ansluta-usb-enhet-till-tg799vac-xtream

jag inser att jag var lite för snabb med min kommentar:

17 timmar sedan, skrev Mikael63:

Tror ingen har lyckats med detta i Telias router..

Detta gäller min nuvarande Telia-router, Sagecom och jag förutsatte dumt nog att du också hade en sådan.
(Jag vet inte riktigt vad Telia kallar min router om jag ska vara ärlig)

 

**

 

17 timmar sedan, skrev Mikael63:

Detta lyckades fint med min förra router från Telia men inte med nuvarande.

Stämmer nog bättre med den du har om det är, som Teliatråden, en Technicolor.

 

Jag hade en Sandisk Cruzer 4GB (den modell som jag faktiskt inte litar på) och formaterad som FAT32 skulle jag tro.

Tror inte den återfanns under 192.168.1.1 utan 192.168.1.253 eller .254 och då som 192.168.1.25*/a1/det namn jag satt

 

Har du en Androiodtelefon?

Denna app https://play.google.com/store/apps/details?id=com.ape.apps.networkbrowser

är väldigt bra på att själv upptäcka utdelningar på nätverket.

 

ps.

det var inte ofta denna lösning användes men det var smidigt om det skulle delas någon fil mellan min Linux och frugans Mac, utan att gå via moln, länk, e-post eller fysiskt USB.

Nu har jag satt upp en lösning med en Raspberry Pi som en NAS och det var betydligt enklare än vad jag hade föreställt mig. Se annan tråd.

Redigerad av Mikael63
ps
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev Automan:

Vad har du för format på USB minnet? Blir det någon skillnad om USB minnet är formatterat för FAT32 eller NTFS ? Har du provat med andra märken av USB minne och sett om det gör någon skillnad?

Jag kör med NTFS. Nu har jag grejat runt i routern och lyckas så routerns usb dyker upp i nätverksplatser, men jag kan inte lägga till filer, har heller ingen adress till den för åtkomst från mobilen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Mikael63:

jag inser att jag var lite för snabb med min kommentar:

Detta gäller min nuvarande Telia-router, Sagecom och jag förutsatte dumt nog att du också hade en sådan.
(Jag vet inte riktigt vad Telia kallar min router om jag ska vara ärlig)

 

**

 

Stämmer nog bättre med den du har om det är, som Teliatråden, en Technicolor.

 

Jag hade en Sandisk Cruzer 4GB (den modell som jag faktiskt inte litar på) och formaterad som FAT32 skulle jag tro.

Tror inte den återfanns under 192.168.1.1 utan 192.168.1.253 eller .254 och då som 192.168.1.25*/a1/det namn jag satt

 

Har du en Androiodtelefon?

Denna app https://play.google.com/store/apps/details?id=com.ape.apps.networkbrowser

är väldigt bra på att själv upptäcka utdelningar på nätverket.

 

ps.

det var inte ofta denna lösning användes men det var smidigt om det skulle delas någon fil mellan min Linux och frugans Mac, utan att gå via moln, länk, e-post eller fysiskt USB.

Nu har jag satt upp en lösning med en Raspberry Pi som en NAS och det var betydligt enklare än vad jag hade föreställt mig. Se annan tråd.

Jag kör med en SanDisk jag med, en liten jäkel på 16 gb. Testade formatera till fat32 och exfat men då fanns den inte med i routern. Tyvärr så hjälpte ingen av dem adresserna. Däremot har jag mekat runt i Routern och lyckats så routerns usb dykt upp nu vid nätverksplatser, men jag kan inte lägga till filer och så vet jag heller inte adressen. Ger snart upp. Jag har en android så ska kolla in länken du skickade, tack

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...