Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur flytta e-post till Worddok?


VIM
 Share

Rekommendera Poster

Hej, jag behöver hjälp med att flytta ett e-postdokument till ett dokument skrivet i Word. Jag har försökt högerklicka och "kopiera" vilket inte fungerar. Hur ska jag göra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det själva e-postmeddelandet eller en bilaga till det du vill kopiera? Vad använder du för e-posttjänst? Gmail, hotmail, e-postappen i Windows 10 eller något annat?

 

Går det inte att markera hela texten Ctrl+A och därefter klistra in det i ditt andra dokument?

565627180_HotmailCtrlA.thumb.png.8d465b675b16ef1fbc9ef3967e51eeae.png

Som jag nyss gjorde med ett meddelande i Hotmail, dvs Outlook.com. Imorgon är det nallebjörnarnas dag:)

Redigerad av mbgtmari
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej mbgtmari och tack för ditt intresse för mitt problem. Jag använder Mozilla Thunderbird och Windows 10 och har gjort precis som du säger: CTRL+A = kopiera allt till dokumentet men det fungerar inte.

 

Tack även till dig Pelle Penna jag behöver redigera. jag är mycket dålig datoranvändare så jag kan inget om skärmdumpar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du svarade inte på frågan om det var ett e-postmeddelande eller en bilaga du ville kopiera. Jag utgår därför från att det gällde det första. Den metod jag använder fungerar med ett e-postmeddelande i Thunderbird också.
1. Jag öppnar ett tomt worddokument.
2. Jag placerar detta dokument längst till höger på skrivbordet genom att föra muspekaren över vänstersidan på dokumentet så en handtagspil, som pekar både till höger och vänster, dyker upp. Detta handtag använder jag därefter för att föra dokumentet till höger.
3. Nu klickar jag på min Thunderbirdsikongenväg så Thunderbird öppnas på vänstra sidan av skrivbordet. (Jag loggar förstås in på TB med mitt TB-lösenord.) Jag öppnar det e-postmeddelande jag vill kopiera.
4. Då ser det ut så här på mitt skrivbord.

342919903_TBochtomtdokument.thumb.png.811fb9be2312eed0e25d7d269023b0f1.png

5. Jag håller ner tangenten Ctrl samtidigt som jag trycker på a-tangenten. Då blir hela meddelandet markerat, som du kan se i min skärmbild från hotmailkontot. Sedan trycker jag på tangenterna  Ctrl+C så allt kopieras.

 

6. När jag därefter för musen till mitt tomma worddokument klistrar jag där in det markerade TB-meddelandet genom att klicka på tangenterna Ctrl+V.
 
Fungerar inte detta för dig? I så fall precisera vad det är som inte fungerar!

P.S. Jag öppnar nu förstås bara ett gammalt SEB-mejl för att det är opersonligt och därför kan tjänstgöra som exempel. Privata mejl visar jag inte gärna upp omaskerade i en offentlig skärmbild.

 

Att C i Ctrl+C står för copy, dvs kopiera, är inte så svårt att lista ut. Inte heller att A i Ctrl+A står för kopiera allt. Däremot vet jag inte vilket ord V står för i Ctrl+V, som klistrar in. ComputerSweden vet det inte heller och tror därför att bokstaven V bara är vald för att den ligger intill x och c på tangentbordet. Så kan det nog vara.

https://it-ord.idg.se/ord/ctrl-v/

Redigerad av mbgtmari
Tillägg
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack till Cecilia och mbgtmari för hjälp. Jag förstod nog inte frågan och skillnaden mellan bilaga till e-post eller e-postmeddelande. Jag har alltså skannat och mailat, från biblioteket, bilaga till mitt nya e-postkonto - xxx@gmail.com - och är det så att det är ett annat tillvägagångssätt hoppas jag att du förklarar som du gjort ovan.

Redigerad av Cecilia
Tagit bort mejladress, det är privat information som inte spamspindlar ska kunna plocka upp /Cecilia, moderator
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev VIM:

Jag har alltså skannat och mailat, från biblioteket, bilaga till mitt nya e-postkonto - xxx@gmail.com

Detta är helt obegripligt för mig. Vilket bibliotek talar du om? Det kommunala biblioteket (en byggnad) där du bor eller menar du något bibliotek i din dator? Om du postar en skärmbild av hur det ser ut när det blir fel kanske det blir tydligare för mig.

Redigerad av Cecilia
Tagit bort mejladress, det är privat information som inte spamspindlar ska kunna plocka upp /Cecilia, moderator
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror att VIM menar det fysiska biblioteket för det är nog det enda som blir förståeligt.

 

När man skannar så blir det ofta en bild och inte ett textdokument. Kan det vara så, går det att se vad bilagan har för filändelse?

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som ni båda förstår så är det inte lätt för alla äldre och DATOROKUNNIGA att förstå alla frågor och förklaringar men jag gör ännu ett tappert försök.

1)Biblioteket är stadens bibliotek.

2)Skärmbild/skärmdump är totalt obekanta uttryck för mig.

3)Bilagan består av ett antal sammanhängande e-postdokument utan filändelse, såvitt jag kan se.

4)Jag är er båda evigt tacksam för er hjälp och väntar på nästa hjälp.

5) OBS!!! JUST NU SÅG ATT DET STOD PDF SOM SLUTORD I MEDDELANDE/DOKUMENTET/E-POSTEN.

 

Redigerad av VIM
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

PDF är en filtyp som du lätt kan titta på i din dator utan att hålla på med Word-dokument.

Är det någon särskild anledning till att du vill ha in det i ett Word-dokument?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Går det att öppna PDF-filen, markera allt, kopiera och klistra in i Word-dokumentet?

I vilket program öppnas PDF-filen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du orkar och kan ladda ned och installera Libre Office kontorsprogram, så brukar det gå att redigera pdf-filer om de inte är låsta i det programmet som heter Draw (tror att det heter så). Det är ju en helt komplett programserie snarlik Microsofts Word, Excel mm. och kostar inget.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen VIM!

Jag misstänker att ditt svar är "nej" på Cecilias fråga: "Går det att [öppna PDF-filen], markera allt, kopiera och klistra in i Word-dokumentet?" Det kan i så fall bero på att pdf-dokumentet är skrivskyddat och det därför inte går att kopiera det. Blir texten inte markerad (som i min hotmailbild) efter att du tryckt Ctrl+A tyder det på att den är skrivskyddad och därmed inte går att kopiera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du googlar på redigera pdf så hittar du olika varianter där du kan ladda upp en fil och sedan få tillbaka den, eller ladda ned och installera program

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1)Jag kan markera text i pdf-filen.

2)Hur kan man avmarkera eventuellt skrivskydd?

3)Det är enastående att jag får alla dessa tips från er och att ni har tålamod med okunskapen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 minuter sedan, skrev VIM:

1)Jag kan markera text i pdf-filen.

Men det var ju bra. Hur går det med fortsättningen av svaret på Cecilias fråga:  "Går det att [öppna PDF-filen, markera] allt, kopiera och klistra in i Word-dokumentet?"

 

Skrivskydd kan bara den som skrivit pdfen avmarkera. Det är ju till för att skydda dokumentet från kopiering.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1)Jag trodde att då det går att markera text i filen att den då var öppnad men kanske jag har fel.....?

2)Kopiera, klistra in går inte. Jag har haft worddokumentet uppe på skärmen med pdf-filen bredvid och försökt att dra filen över men det funkar inte. Inte heller "kopiera + klistra in" fungerar.

3)Tänk att det ska vara så förbannat svårt för mig att göra något som de flesta klarar av. Jag får "spader".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, dra över över en pdf-fil till ett dokument går inte.


Betyder det du skrivit att hela texten blir markerad, dvs mörk, när du tryckt på Ctrl+A ?

 

Om skrivskydd

Om du högerklickar i den öppna pdf-filen så får du upp ett antal val, däribland Dokumentegenskaper (Document Properties om det står på engelska). Klicka på Dokumentegenskaper. Där visar fliken Säkerhet (Security) om kopiering av innehållet är tillåtet eller inte.

Redigerad av mbgtmari
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 timmar sedan, skrev Pelle Penna:

Om du googlar på redigera pdf så hittar du olika varianter där du kan ladda upp en fil och sedan få tillbaka den

Ett sådant program, som förvandlar en pdf till ett docx är onlineocr. Filen får inte vara större än 50 MB men jag antar att din fil är mindre än det. Man laddar upp sin pdf-fil på den här sidan https://www.onlineocr.net/default.aspx

Det skulle du kunna prova. Jag testade själv nyss med en pdf-fil (gr basfraser) på 506 kB och det var enkelt

1804565421_Outputfiledownload.png.6f65f8bfe2ab565a081f6e35f9bc8bd4.png

Steg 1 Ladda upp filen Steg 2 Välj språk och format, dvs docx Steg 3 Konvertera/omvandla

Hela instruktionen (på engelska):
Convert PDF to Word Convert PDF to DOCX online:
1. Select a PDF to be converted.
2. Click the Convert button.
3. The file is sent to our server and the conversion starts immediately.
4. The conversion takes time which depends on the file size, your Internet connection speed and available resources on our servers.
5. When the file is converted it's returned to the same browser window (don't close your browser). 6. If the file cannot be converted the reason of the fail is shown in red.

857170547_Openinggrbasfraser.png.4809726a3b7206f0bc9e89a657ffa674.png

Jag kan välja att öppna det konverterade dokumentet direkt i webbläsaren men jag kan också ladda ner det till hämtade filer eller så kan jag göra båda sakerna.

Dokumentet finns kvar i webbläsaren så länge jag själv finns kvar där.

1594426498_ppnargrbasfraseriLibreOffice.thumb.png.9eba9bed982f128729d618cbe4164a72.png

Här öppnar jag min grekiska basfraser-fil i LibreOffice, men det går ju lika bra att göra det i Microsoft Word.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...