Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Jobba hemma vs jobba hemma


.M
 Share

Rekommendera Poster

Lite knasigt, jag var ledig igår måndag och ägnade en ganska stor del av helgen och måndagen åt att koda fåniga program som exempelvis räknar fram primtal osv. Inget seriöst egentligen, bara en kul utmaning.

 

Men att ta med datorn hem från jobbet och sitta hemma en dag och göra nästan exakt samma sak, på samma plats som där man gör fåniga små algoritmer är förvånansvärt tråkigt. Av någon anledning är det svårare att fokusera på att skriva program för jobbets räkning när jag sitter själv hemma än att skriva program för min egen skull när jag sitter själv hemma.

 

Någon annan som upplever det så?

Redigerad av .M
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jobb-jobb är alltid tråkigare än hemma-jobb! *)

Jag antar att du skulle tycka det vore roligare att på jobbet koda fåniga program som räknar fram primtal?

(Men inte ägnar vi väl oss åt privata grejor på jobbet, va? ? )

 

Tidigare när jag någon enstaka gång jobbade hemifrån hade jag oerhört svårt att hålla disciplinen.

Det blev många "ska-bara-typ-alfons". Diskmaskinen, tvättmaskinen, något meckande osv.

Nu fungerar det betydligt bättre även om det är lätt hänt att glida iväg åt annat håll.

Däremot blir det nog - ändå - effektivare att sitta hemma.

 

På jobbet (ja eller de senaste sex-sju åren har det varit ute hos kund) började jag 07:00. Morgonkaffe till 07:20-07:30 ungefär. (jodå med kunden) Sedan dra igång datorn och börja jobba. Fika 09:00 till ca 09:30. Lunch 11:00 och här blev det oftast att man återgick till datorn så snart man ätit men kanske privatsurfade till 12:00. Ibland inte utan jobbet tog vid.

Sedan fika 14:00 till ca 14:30 och därefter jobb. Här blev det oftast mest gjort. 15:30 när det var dags att summera dagen, skriva tid å sånt så var man liksom mest igång.

 

Hemma, som nu till 99.9 %, gärna lite sovmorgon men fikarasterna består av en kopp kaffe medan man jobbar. Har faktiskt hänt att jag ätit en lättare lunch med en youghurt-tallrik vid tangentbordet! Det blir alltså, kanske lite bakvänt, mer gjort hemifrån.

 

Jag som alltså har suttit ute hos kunder, ofta ensam i någon varm skrubb, en längre tid har inga problem med "avsaknaden" av kollegor.

 

*) Eller.. f@I\I vet... beror nog på när jag tänker efter.. finge jag välja mellan att ex. tapetsera vardagsrummet och rita kretsschema på jobbet så väljer jag tveklöst det senare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, skrev .M:

Lite knasigt, jag var ledig igår måndag och ägnade en ganska stor del av helgen och måndagen åt att koda fåniga program som exempelvis räknar fram primtal osv. Inget seriöst egentligen, bara en kul utmaning.

 

Men att ta med datorn hem från jobbet och sitta hemma en dag och göra nästan exakt samma sak, på samma plats som där man gör fåniga små algoritmer är förvånansvärt tråkigt. Av någon anledning är det svårare att fokusera på att skriva program för jobbets räkning när jag sitter själv hemma än att skriva program för min egen skull när jag sitter själv hemma.

 

Någon annan som upplever det så?

När man får leka utan krav på prestation så är (nästan) allt roligt. Jag sitter också hemma idag, men det går ruskigt trögt att koda. I stället glider tankarna hela tiden över på helt meningslösa sidoprojekt. Går in en sväng i köket för att sätta på lite kaffe och får syn på den där trasiga voltmetern som kanske går att laga... ?

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, skrev Mikael63:

(Men inte ägnar vi väl oss åt privata grejor på jobbet, va? ? )

Enligt sociologen Roland Paulsens forskning pysslar skrivbordsarbetare med vad han kallar "tomt arbete" i genomsnitt runt två timmar per arbetsdag. Tomt arbete innefattar typ cyberslacking, kolla privat epost och Facebook, ringa privata samtal, läsa tidningen, etc (inklusive skriva på forum... ?).

Värst är väl kanske de som fick sparken från Luftfartsverket 2009 efter att ha ertappats med att porrsurfa ungefär 75 procent av sin arbetstid. ?

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...