Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Pelle Penna

Vidarebefordra mail i Gmail

Rekommendera Poster

Pelle Penna

Kan någon komma med lösning och instruktioner.

I en förening har vi gmail och jag vill att alla mail som kommer till vår epostadress ska vidarebefordras till tre olika mailadresser.

Har läst att funktionen VIDAREBEFORDRA endast kan ske till en epostadress och om man då istället vill vidarebefordra till flera så får man använda funktionen FILTER. 

Sagt och gjort. Jag har skapat filter för tre olika användare och där kriteriet är just att när något mail med vår epostadress anländer så ska detta då skickas vidare. 

Problemet är att det bara är en person som får mailet, i detta fall jag, eftersom jag fyllde i först.

Jag kan inte förstå hur jag ska göra. Kan någon av er hjälpa?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Mikael63

Några tankegångar, utan att ha testat själv.

Är det så att du har skapat en regel som först vidarebefordrar och sedan raderar mailet? Tänker då att det kanske skickas till en mottagare och sedan tas bort och därför inte kan skicka till någon annan? (Långsökt men...)

Om det lyckas att vidarebefordra till dig själv så skulle du ju kunna vidarebefordra till person nummer två. Åtminstone.

Är detta något du har satt upp i Gmail "på webben" eller i en klient (som alltid är igång) någonstans? Skillnader? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Pelle Penna
1 minut sedan, skrev Mikael63:

Några tankegångar, utan att ha testat själv.

Är det så att du har skapat en regel som först vidarebefordrar och sedan raderar mailet? Tänker då att det kanske skickas till en mottagare och sedan tas bort och därför inte kan skicka till någon annan? (Långsökt men...)

Om det lyckas att vidarebefordra till dig själv så skulle du ju kunna vidarebefordra till person nummer två. Åtminstone.

Är detta något du har satt upp i Gmail "på webben" eller i en klient (som alltid är igång) någonstans? Skillnader? 

Orginalet sparas på gmails inkorg

Alternativ nr två ska jag kolla på om det är möjligt med min mail som jag hämtar från one.com via Office outlook

Detta är gjort på webben.

Tack för idéer

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Mikael63

Om du själv står som nr 1 av 3 - testa att plocka bort dig själv bara för att ev. bekräfta att det bara skickas till en (1) mottagare, att det inte är så att de andra två inte får mail av någon helt annan orsak.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
ChristerE
5 timmar sedan, skrev Pelle Penna:

Har läst att funktionen VIDAREBEFORDRA endast kan ske till en epostadress och om man då istället vill vidarebefordra till flera så får man använda funktionen FILTER. 

Finns det någon inställning för om fler filter ska köras när ett är avklarat, eller om exekveringen ska avslutas när första filtret som uppfyller något kriterium körts?

Ett annat sätt att lösa problemet kan vara att koppla föreningens e-postadress till en e-postgrupp i stället för till en e-postlåda (om det är möjligt att göra). Men då är frågan ifall de tre användarna svarar från sina egna e-postadresser, eller ser mejlen som avisering om inkomna mejl men loggar in till föreningens e-postlåda för att svara.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Stafstaf

Läs bilden ! Få man ett svar ! Googel support:

Screenshot_20200908-045411_Chrome.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Pelle Penna
4 timmar sedan, skrev Stafstaf:

Läs bilden ! Få man ett svar ! Googel support:

Screenshot_20200908-045411_Chrome.jpg

Jodå. Så långt är jag med, men börjar fundera på om jag missuppfattat funktionen med filter och att det bara går att styra till en person.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Mikael63

Hm. kan man skapa EN grupp med tre medlemmar? Och ange den gruppen i filtret?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...