Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Saker man ska se upp för när man bygger dator


Macke.4
 Share

Rekommendera Poster

En kompis ska bygga en dator och bad om min hjälp det enda är att jag aldrig byggt en själv.

Jag har bara gjort småsaker på min stationära dator ex bytt ram minne och hårddisk. Så jag vet inte mycket om hur man bygger en dator eller vad man ska undvika.    

Min kompis har ännu inte bestämt sig för många av delarna men han har bestämt / valt ett ASUS ROG Strix B550-F moderkort och en ryzen 7 3700 x processor. 

Jag undrar är vad man ska undvika när man bygger datorn och vad man ska göra före man börjar bygga.

 

Tack i förväg : Macke

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Kolla på YouTube och sök på tex ”Inet bygga dator” eller ”Sweclockers”. Det är en  bra början att kolla på dom filmerna och det finns flera där också.

Mvh Efx

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är också viktigt att läsa moderkortets manual noga.

 

Om moderkortet går att köpa i något paket ihop med processor och RAM-minnen så förenklar det för då vet man att de tre delarna passar ihop.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det handlar inte om att undvika saker när man bygger egen dator. Det handlar om att förbereda sig så mycket att man gör rätt från start.

Med andra ord, vara påläst innan köp av delar görs.

 

Precis som Cecilia skriver underlättar det om man köper ett paket med CPU, minnen och moderkort. 
Är man påläst kan man plocka ihop delarna själv.

 

Viktigt är att välja nätaggregat som klarar uppgiften.

Köp av grafikkort måste matchas mot lådans storlek. Det måste finnas tillräckligt utrymme i lådan för grafikkortet, om det är en speldator som skall byggas, som exempel.

 

Moderkortet måste få plats i lådan. Moderkort finns i flera varianter där ATX och uATX är de vanligaste. 
En låda som klarar maximala storleken uATX kan inte hantera ett moderkort i storleken ATX.

 

Bestäm också hur många minnesmoduler som skall köpas in. Om planer på att sätta i mer minne vid senare tillfälle kan det vara värt att satsa på moderkort med plats för fyra moduler.

 

Köps moderkort, minne och CPU separat måste det säkerställas att moderkortet stöder minnena och CPUn. Det räcker inte med att det är rätt socket (hållare) för CPU. BIOS på moderkortet måste stödja CPUn.

 

Kylare till CPU har olika storlekar. Lådans ”höjd” från moderkortet måste klarar en eventuell separat köpt kylare.

 

Sist i detta svar, men också det viktigaste, investera i ESD-skydd! En skadad komponent ger upphov till intermittenta fel som är mycket svåra att diagnostisera. 

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...