Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Värmeledande pasta


Mikael63
 Share

Go to solution Solved by Mikael63,

Rekommendera Poster

Nej, det är inte frågan om sådan värmeledande pasta som används mellan ex. halvledare och kylfläns.

Eller, jo, sådan skulle kunna fungera men priset blir då ganska högt.

 

Jag har för mig att det har funnits en pasta som ska/kan användas så som jag kommer att behöva göra men hittar nu ingen "särskild" sådan.

 

Har beställt en termostat (annan tråd, återkoppar i den i ett senare läge) med en ännu så länge okänd diameter på temperatursensorn.

Den torde dock vara ( i sammanhanget) betydligt mindre än det insticksrör där jag ska "montera" den.

Jag skulle därför behöva en pasta som leder värme bra och som inte blir, eller är, "rinnig" vid temperaturer runt 35 grader. Samtidigt får den inte vara för fast. Tänker mig att jag fyller insticksröret och för in sensorn med ex. en grillpinne av trä och att överflödig pasta då pressas ut.

 

I något byggforum tipsades det om kopparpasta (typ Jula, Biltema, Mekonomen) och det ligger väl närmast till hands (40 kr )men är ändå lite nyfiken på om det finns andra, kanske "bättre", produkter och som kanske är avsett för just denna applikation?

Kopparpastan är ju tänkt att i första hand ha en smörjande funktion. 

 

Tillägg: silikonfett borde väl vara värmeledande?

Redigerad av Mikael63
silikonfett?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, insticksröret är monterad i elpatronen och elpatronen är monterad horisontellt. Det är därför pastan inte får bli rinnig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

https://www.energibutiken.se/sv/diverse/54-varmeledande-pasta-for-tempgivare-3ml.html

 

Citat:

Värmeledande pasta 3 ml

Denna pasta passar utmärkt att använda vid montering av tempgivare mot rör, tankar eller tempfickor. En liten klick pasta räcker för att förbättra mätnogrannheten, framförallt vad gäller reaktionstiden vid hastiga temperaturförändringar.

Tekniska data:

  • Arbetstemperatur: -30 till +280 °C max 300°C
  • Konsistens: pastös
  • Innehåll: 3 ml
  • Behållare: Spruta
  • Värmeledningsförmåga: 1.93 W/mK
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra när man monterar anliggningsgivare (jag har två sådana utanpå elvärmaren) men 3 ml räcker inte långt i "mitt" rör. Kanske ska avvakta för att se diametern på givaren.

 

Tillägg:

Ah, verkar vara "grövre" än vad jag förutsåg, 6 mm.

Då torde jag klara mig med en liten klick.

 

Redigerad av Mikael63
6 mm
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Solution

Det blev silikonfett.

Men det var så pass besvärligt att få in detta fett i insticksröret då innestående luft pressar emot. Skulle tro att den mängd jag sköt framför med sensorn inte gör någon nytta men, ja nu blev det så. Kan i och för sig testa med men det hela är lite bökigt.. 

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...