Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Tappar koppling till server vid varje uppstart på morgonen


tobson
 Share

Rekommendera Poster

Stort problem som jag ej löser, försökt söka runt men inget hjälper.

 

Oavsett om datorn är inkopplad eller ej så upprättas ej anslutning till servern, utan måste också startas om för att detta ska ske. (Tydligen fungerade detta bra sedan senaste windows-uppdateringen lades in, tror den heter

Datorn är en Surfacebook med senaste funktionsuppdateringar etc från windows update. (2004?)

 

Hit me! tips mottages !!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

18 timmar sedan, skrev Mikael63:

Vilken server?

Är det en filserver (eller liknande på hemmanätverket) anser jag att man får stabilare resultat med en sk. batch-fil än om man bara litar på att Windows ska komma ihåg detta.

Se ex. https://eforum.idg.se/topic/348941-bat-fil-för-att-alltid-mappa-upp-en-utdelad-mapp/

 

 

Ja det är en filserver med mera. Ligger mycket annat med, program etc.

Men i ett företagsnätverk

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

VPN-uppkoppling?
Jag måste koppla upp mig via VPN till företagsnätverket och om jag inte själv stänger förbindelsen när jag slutar för dagen så loggas jag ut automatiskt på natten.

Att köra med en batch-fil till en server på företagsnätverket är något jag gör varje dag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, alla andra datorer fungerar med automatisk koppling till servern förutom 1 surface dator. Fattar inte va felet är.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Datorn kommer tydligen åt servern via VPN.

Men varför vill den inte koppla upp sig längre till servern när man startar upp på morgonen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2020-09-05 på 07:04, skrev tobson:

Ja det är en filserver med mera. Ligger mycket annat med, program etc.

Men i ett företagsnätverk

 

3 timmar sedan, skrev tobson:

Datorn kommer tydligen åt servern via VPN.

Men varför vill den inte koppla upp sig längre till servern när man startar upp på morgonen?

 

Bra fråga, men har ni ingen helpdesk på företaget? Det låter utifrån din beskrivning som att detta gäller ett företag och en server inom detta företag. Föreslår att du kontaktar helpdesk eller IT support om ni har någon sådan och hör om de kan hjälpa dig med detta problem.

 

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr kan inte Helpdesk heller råda bot på det, därför jag räcker ut en hand för hjälp här. (innan datorn formateras om)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, för helpdesk är "blåsa om datorn" standardlösningen oavsett problem...

Känner igen det och därför brukar jag i stället kringgå uppkomna problem. Som ex. att själv, via skript, mappa upp nätverksresurser.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Nu var datorn blåst, men eftersom Surface verkar lite för smart så kom den ihåg att själv lägga in windows 2004. Problemet kvarstår. Men lösning nu är att gå in i Tjänster och sen högerklicka på workstation och starta om, då tar den upp kontakten med servern igen.

 

Märkligt? why?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om din dator uppdaterar sig självt så kanske det har med vilken smb version som används. Smb är ett protokoll som windows använder sig av för att prata med fil-servrar och nyare windows stänger av äldre versioner av smb automatiskt. Så det kan vara så enkelt att det är missmatch mellan din dators windows konfiguration och filserverns.

 

Har andra datorer på ditt företag samma version av windows?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hejsan,

 

Ja, det finns fler. Men surfacen har varit värst, nu har en HP Zbook också börjat tappa kontakten.
Men att starta om workstation i tjänster fixar problemet direkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Fortfarande inget som blir bättre.
MEN!

 

Om jag skriver in IP adressen(\\192.168.XX.XX\) till servern eller själva adressen \\XX01\projekt

Så når datorn de. Men alltså inte för de anslutna nätverksenheterna.

För att de ska funka måste ja som sagt köra "gå in i Tjänster och sen högerklicka på workstation och starta om, då tar den upp kontakten med servern igen."

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

38 minuter sedan, skrev tobson:

Om jag skriver in IP adressen(\\192.168.XX.XX\) till servern eller själva adressen \\XX01\projekt

Så når datorn de.

Ja, det är det man gör med en sådan fil jag tipsade om tidigare...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...