Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem med Whatsapp och SMS.


stjo57
 Share

Go to solution Solved by stjo57,

Rekommendera Poster

Jag har ett litet men irriterande problem.
Jag använder Google (messages.google.com) för att kunna skicka SMS från datorn. Det har funkat jättebra men helt plötsligt för ett tag sedan när jag skulle skriva eller läsa ett SMS på datorn så kommer det ett felmeddelande om att mobilen inte är ansluten. Då måste jag först gå in på mobilen och starta SMS, då känner datorn att mobilen är ansluten.
Exakt samma sak med Whatsapp (där jag använder både dator och mobil). Även där måste jag öppna Whatsapp på mobilen för att sen kunna gå in på datorn och skriva eller läsa. 
Detta händer flera gånger om dagen. När jag precis har varit inne så går det bra men sen är det precis som det låser sig efter en stund igen och då kommer det heller inga aviseringar när jag får SMS eller mess på Whatsapp. Inte förrän jag har gått in och öppnat apparna på mobilen.
Det är inte så med andra appar som jag har både på mobil och dator, bara SMS och Whatsapp.
Jag lägger in en bild på meddelandet som kommer.
Vad kan jag göra?
image.png.902a40247be2fd8a41c90e74fd357df3.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Använder också Whatsapp Web och har precis samma problem. Webbsidan på datorn tappar kontakten med mobilen och Whatsapp-appen mycket ofta och man måste väcka upp mobilen och uppdatera webbsidan för att dem ska hitta varandra igen och ansluta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, skrev Cecilia:

Kan det vara så att mobilerna stänger av WiFi efter ett tag för att spara på batteriet?

Nej det är samma "Telefonen är inte ansluten"-fel som dyker upp med jämna mellanrum varesig man använder bara mobilnätet eller bara WiFi. Och det dyker upp på webben (Whatsapp web) även när mobilen är aktiv och inte i viloläge.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 minuter sedan, skrev Lighthouse2:

Nej det är samma "Telefonen är inte ansluten"-fel som dyker upp med jämna mellanrum varesig man använder bara mobilnätet eller bara WiFi. Och det dyker upp på webben (Whatsapp web) även när mobilen är aktiv och inte i viloläge.

Men innan har det funkat perfekt! Förstår inte vad har hänt...haft problem kanske 1 månad nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter ett tips så ändrade jag en inställning för vissa appar under där man kan spara på batteriet. Jag har ändrat det nu och det ser ut att funka nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Solution
21 timmar sedan, skrev stjo57:

Efter ett tips så ändrade jag en inställning för vissa appar under där man kan spara på batteriet. Jag har ändrat det nu och det ser ut att funka nu.

Inser att jag skrev lite dåligt men tipset var alltså att man gå in under Inställningar och att det ev. där kan finnas inställning för att spara batteri genom att begränsa vissa funktioner i vissa appar när man stänger av mobilen och att ändra inställningar för de aktuella apparna där var lösningen. Sen vet jag inte hur den inställningen har ändrats när mina problem började för jag har inte ändrat något där men min mobil ändrar inställningar själv ibland tycks det som ?

Redigerad av stjo57
  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2020-09-02 på 19:07, skrev Lighthouse2:

Använder också Whatsapp Web och har precis samma problem. Webbsidan på datorn tappar kontakten med mobilen och Whatsapp-appen mycket ofta och man måste väcka upp mobilen och uppdatera webbsidan för att dem ska hitta varandra igen och ansluta.

Lösningen som jag fick kanske gäller även för dig?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...