Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ny hårddisk, kan ej installera Windows. Hjälp!


ÖhmanE
 Share

Rekommendera Poster

 

Hej, jag har nyligen köpt en ny hårddisk (Corsair MP600 M.2 1tb). Innan hade jag Samsung Pm961 ssd m.2 och den fungera hur bra som helst men var tyvärr för lite utrymme. 

Jag har ändrat i Boot priorities så att den nya hårddisken prioriteras.

När jag försöker starta på den nya hårddisken så visar den följande: 20200902_124503.thumb.jpg.28d2414d3382e937901076c61e33c69e.jpg

 

När startar datorn med Windows-usb i datorn så visar de följande: 20200902_124804.thumb.jpg.3abbd5c3da2ac31bad1064bc3dc46ad3.jpg

 

Och när jag bootar från windows-usb via bios så får jag först välja 64bit eller 34bit, sen laddar den filer och sen visar den följande: 20200902_124920.thumb.jpg.394af556f88153a8980646f37ce2f44f.jpg

 

Behöver hjälp!

 

Har dessa datorkomponenter 

Intel core i7-8700

Msi b250 bazooka

Msi geforce gtx 1060 6gb

Corsair vs550, 550w psu

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du måste installera Windows på nytt på den nya disken eller klona den gamla disken.

När du startar datorn och vill att den skall starta från en disk som inte har något operativsystem får du felmeddelandet i din första bild.

 

När du startar från ett USB-minne måste USB-minnet vara fixat på sådant sätt att den stöder start från detta. Det kräver vissa funktioner för att fungera.

 

Sista bilden visar på nytt att USB-minnets funktion inte stöds av datorn eller att USB-minnet inte är fixat för att starta operativsystem från.

 

Antingen fixar du ett startbart USB-minne med Windows-installation på eller så klonar du din gamla disk till din nya.

 

Du kan hämta Media Creation Tool för Windows 10, om du använder Windows 10, genom att gå in på länken nedan och klicka på "Ladda ned verktyget nu".

Kör programmet och det är självinstruerande.

USB-minnet måste vara minst 8GB stort.

Redigerad av X-Men
Fixat felstavning samt tagit bort "10" från Windows då TS kan ha en annan version
  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, usb-minnet jag har är från Windows, jag tänkte att de kunde räcka men tydligen inte.

 

Grejen är de att jag har bara en port för att sätta i en ssd m.2 hårddisk, min andra hårddisk är också en ssd m.2.

 

Hade du kunnat länka ett exempel på ett sådant USB-minne som du pratar om?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ingen speciellt USB-minne. Sådana finns i nästan vilken affär som helst.

Det du behöver göra är att köpa ett USB-minne på minst 8GB, om du inte redan har ett sådant.

Därefter hämtar du Media Creation Tool, som jag länkade till i mitt första inlägg och kör programmet i en dator som fungerar.

Programmet är det självinstruerande.

När Media Creation Tool är klar med att skapa ett startbart USB-minne ansluter du det till din dator, startar datorn från USB-minnet så startar Windowsinstallationen per automatik.

 

Förstår du nu hur du skall göra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har 2 diskar i datorn så kommer Windows boot manager att lägga sig på den andra disken och inte på din nya C-disk där Windows installeras - om den nyare disken installeras som disk nr 2 och beroende på hur det såg ut innan.

Det betyder att den disken med Boot manager måste ligga först i startordning och inte disken med Windows installerat.

Det är därför jag brukar rekommendera att endast ha en disk inkopplad vid Windows installation, då installeras allting på en och samma disk.

 

Korrupt eller saknad Bootmanager kanske kan åtgärdas med:

https://iunlocked.org/hur-man-fixar-boot-manager-saknas-i-windows-10/

 

Eller EaseUS Partition Master Free

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 timmar sedan, skrev ÖhmanE:

Okej, usb-minnet jag har är från Windows, jag tänkte att de kunde räcka men tydligen inte.

Du skriver att minnet du har är från Windows. Betyder det att du har köpt en Windows installation på ett USB minne?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...