Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ny dator men kolsvart skärm.


AK-61
 Share

Rekommendera Poster

Hej!

 

Igår fick jag hem ny pc från "netonet". Idag kopplade jag in kablar och skärm. Startade datorn och den kommer igång, men det konstiga är att bilskärmen är kolsvart.

Ingen BIOS eller uppstart syns- Windows 10 Home installerad. Provade att sen koppla in båda mina skärmar och startade om datorn. Bara svarta skärmar. Nu börjar jag fundera på om mina skärmar kan vara för gamla för den nya datorn. Båda är samsung platta skärmar. Det märkliga var sen när jag kopplade tillbaks båda skärmarna till gamla dators så var ena bildskärmen gul/grön färg, men efter omstart blev den normal färg igen.

Den här datorn är det:

file:///C:/Users/Alf/Desktop/NyPC/ASUS%20ROG%20Strix%20(G15DH-NR103T)%20-%20ROG-gamingdator%20med%20Ryzen%207%20och%20RTX%202070%20Super.htm

Grafikkort är en NVIDIA GeForce RTX 2070 SUPER

Kan det var så illa att jag fått en måndags exemplar!

 

Tacksam för svar!

 

Mvh!

 

Alf

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Din länk fungerar inte, den pekar på en fil på din dator och den kan förstås ingen komma åt.

 

Har du prövat med samtliga kontakter för skärmar?

Du kanske har skärmanslutning både från grafikkortet och från moderkortet.

 

6 minuter sedan, skrev AK-61:

Det märkliga var sen när jag kopplade tillbaks båda skärmarna till gamla dators så var ena bildskärmen gul/grön färg, men efter omstart blev den normal färg igen.

Brukar bero på att kontakten inte är instoppad tillräckligt långt utan det blir lite glapp.

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Kolla om du kan tvinga att byta källa på skärmen via dess knappar.

2. Testa annan frekvens. Jag råkade ut för detta (samma symtom) när jag skulle koppla in en "gammal" skärm. Den skärmen hade inte stöd för den frekvens som datorn använde.

image.png.bcc03a3b987b37f8756f3489acbaed52.png

 

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

 

Blev fel länk där och det stämmer att det är denna dator. Ursäkta fel länken.

https://www.netonnet.se/art/gaming/gamingdator/stationar-gamingdator/asus-rog-strix-g15dh-nr103t/1013213.12917/?utm_source=adtraction&utm_medium=affiliate&utm_campaign=prospecting_traffic_M3_se&at_gd=7462228307010ADDA98A28EC434A7D272A21506A

 

Jag har kollat skärmarnas anslutningar. FÖrst provade jag bara en skärm och sedan kopplade jag dit den andra också med omstart emellan. Ingen reaktion på någon av skärmarna.

Jag kan prova sen med att ändra frekvensen på skärmarna och se om det hjälper.

Jag har provat att leta efter manualer för datorn men hittar inga heller på nätet.

 

Alf

 

 

55 minuter sedan, skrev Cecilia:

Din länk fungerar inte, den pekar på en fil på din dator och den kan förstås ingen komma åt.

 

Har du prövat med samtliga kontakter för skärmar?

Du kanske har skärmanslutning både från grafikkortet och från moderkortet.

 

Brukar bero på att kontakten inte är instoppad tillräckligt långt utan det blir lite glapp.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag kollat frekvenserna på skärmarna på gamla datorn.

Den stora skärmen körs i 60Hz och verkar inte gå att ändra och den lilla 60Hz men kan ändras till 75Hz.

 

Alf

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

60 Hz är en vanlig frekvens i alla fall.

 

13 minuter sedan, skrev AK-61:

Det medföljde en enkel beskrivning var skärmarna skall kopplas in och där kopplade jag in kontakterna!

 

Alf

Ser du någon mer likadan kontakt någonstans på baksidan?

 

Enligt NetonNet har datorn dessa skärmanslutningar:

3 x DisplayPort
1 x HDMI
1 x VGA

Vad har du använt?

 

Manual hittar du här: https://www.asus.com/se/ROG-Republic-Of-Gamers/ROG-Strix-GA15-G15DH/HelpDesk_Manual/

 

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för manualen Cecilia!

 

Jag har letat efter en sådan!

Jag provade först VGA porten högst upp sen provade jag att koppla in andra på DVI-D porten som sitter bredvid VGA porten.

 

Alf

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

28 minuter sedan, skrev AK-61:

Tack för manualen Cecilia!

 

Jag har letat efter en sådan!

Jag provade först VGA porten högst upp sen provade jag att koppla in andra på DVI-D porten som sitter bredvid VGA porten.

 

Alf

De portarna är förmodligen inaktiverade eftersom du har ett separat grafikkort. Du måste ansluta till hdmi eller DisplayPort. 
 

  • Gilla 1
  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cecilia!

 

kan det vara så illa att VGA porten inte är i drift. När jag läser manualen står det för siffra 12:

ASUS grafikkort (endast på utvalda modeller). Skärmutgången på detta tillvalda ASUS grafikkort kan variera mellan olika modeller.

NVIDIA® GeForce® RTX 2070 Super

Det finns uttag på skälva grafikkortet nu ser jag med andra kontakter?

 

Alf

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den enkla snabb manualen stod det att skärm kopplas i VGA porten bara.

Jag tror du har löst problemet åt mig. Då måste jag nog skaffa adaptrar som passar mellan skärm och grafik kort

 

Alf

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev AK-61:

Då måste jag nog skaffa adaptrar som passar mellan skärm och grafik kort

Vad har du för skärmar? Fabrikat & modell.

 

Tänker att om du bara har VGA-anslutning på dessa så blir det väl lite överkurs med NVIDIA GeForce RTX 2070 SUPER?

Då skulle du ju lika gärna kunna aktivera och använda det inbyggda VGA-kortet?

Redigerad av Mikael63
förklaring till frågeställning
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

40 minuter sedan, skrev Mikael63:

Vad har du för skärmar? Fabrikat & modell.

 

Tänker att om du bara har VGA-anslutning på dessa så blir det väl lite överkurs med NVIDIA GeForce RTX 2070 SUPER?

Då skulle du ju lika gärna kunna aktivera och använda det inbyggda VGA-kortet?

Eller ta ett foto på kontakterna så att det går att se vad det är för några.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

 

Jag tror jag nämnde att det var Samsung skärmar i första inlägget. Det blir adapter först och så småningom blir det ny skärm också.  Kontakterna är för VGA Portar på båda och den ena har en adapter till grafik kortet i gamla datorn men det är inte HDMI. Den andra VGA kontakten sitter i andra uttaget som är VGA Port.

Vi får se hur det ser ut efter jag skaffat en adapter.

Alf

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

46 minuter sedan, skrev AK-61:

Jag tror jag nämnde att det var Samsung skärmar i första inlägget.

Jo.. men Samsung torde ha tillverkat hundratals olika modeller, med olika anslutningsmöjligheter...

Har en skärm fler anslutningsmöjligheter kan man ju försöka ta till vara på dessa. Om skärmen ex. har Displayport - också - men ingen kabel där just nu är det bättre att satsa på en sådan kabel i stället för en VGA-adapter.

 

Men du gör ju som du vill...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att  få svarta skärmar ! Kan beror på vilken port ut gång man väljer!

 

Efter är en färdigt pc som väldigt kraftfullt spel maskin! Grattis till bra dator. 

Dessa datorer.  Är inställda på använda grafikkort som standard.  

Sitter du in kabeln via moderkotet portar.  Så brukar bli svart skärm. Då är tvungen gå in i bios. För att ändrs inställningar  !

 

Du nämnder Samsung plata skärmar 

Troligen har dessa minst två kontakt portar på sig ...

Vilka är dess? 

Screenshot_20200902-224919_Chrome.jpg

Screenshot_20200902-224950_Chrome.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

25 minuter sedan, skrev Stafstaf:

Att  få svarta skärmar ! Kan beror på vilken port ut gång man väljer!

Det är redan utrett. 
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...