Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Startmenyn är låst


Crister L
 Share

Rekommendera Poster

I startmenyn går det inte längre att lägga till eller ta bort "ikoner". Kakel kallas de visst. Även om man ändrar kommer samma startmeny tillbaka vid omstart. Googling ger inga direkt konkreta förslag till åtgärder. Det finns några avancerade alternativ, men det vågar jag inte att ge mig på. Någon med samma problem som kanske har en lösning?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ikonerna stör väl inte om de finns i startmenyn? Men visst går de ta bort eller avinstallera. Jag har Windows 10 senaste versionen, dvs  2004,  och om jag klickar på MS Edge-ikonen

1379718072_MSEdgeikonen.png.f19f078f41ce0df06a045ee74e89b9d3.png

får jag upp valet att Avinstallera.

 

Jag har bara en platta, ett kakel, dvs en tile och den kan jag också ta

1602121608_Tabortentile.png.00a9df97265f6a59bd0bfa98b8c02d70.png

bort eller avininstallera.

Redigerad av mbgtmari
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Crister L:

I startmenyn går det inte längre att lägga till eller ta bort "ikoner". Kakel kallas de visst.

Tror att de på svenska brukar kallas paneler, men på engelska heter de tiles. Om du menar de fyrkanter som finns till höger om listan med installerade program.

 

Kan du länka till någon sida med de avancerade alternativ som du inte vill göra?

 

Har du sett den här tråden?

https://www.tenforums.com/general-support/96844-how-do-i-keep-tiles-reappearing.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inlägget är från 2017 och det har hänt en del sedan dess. Jag har senaste uppdateringen. Jag kan leva utan en fungerande startmeny, men det är j*vligt irriterande i en annars perfekt maskin.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Konstigt att du har fått det på det viset. Kan du posta en skärmbild, liknande mina, av hur det ser ut i din Startmeny?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 minuter sedan, skrev Crister L:

Inlägget är från 2017 och det har hänt en del sedan dess. Jag har senaste uppdateringen. Jag kan leva utan en fungerande startmeny, men det är j*vligt irriterande i en annars perfekt maskin.

Har du väntat 4 timmar efter en omstart?

Eftersom det aldrig har varit ett vanligt problem är det inte säkert att det är fixat bara för att det har gått 3 år.

 

I tråden https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_10-start/pinunpin-to-start-menu-not-working-in-windows-10/2d5507fb-939b-4d53-98a8-78e1ab93adde

 finns dels ett tips om att det kan bero på antivirusprogrammet och dels ett förslag i första svaret från NightCrawler som har hjälpt många.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...