Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Märklig rand vid skanning


Pelle Penna
 Share

Go to solution Solved by Automan,

Rekommendera Poster

Jag har en HP Officejet Pro 6970

Om jag tar en bunt papper och stoppar i dokumentmataren och gör skriver ut kopior så blir allting ok.

Om jag istället skannar för att spara som en pdf i datorn så uppstår en grå rand på vänstra sidan av alla papper. Jag förstår inte vad som är skillnaden att skanna eller kopiera. Borde ju vara samma teknik

image.png.ba232a399487ba483a168033fe055620.png

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nån skillnad i inställningarna, kopieringen kanske använder "streckat" vilket ger en snabb och tydlig svartvit kopia medan skanningen använder gråskala som då även tar med små defekter?

 

Tar en kopiering exakt lika lång tid som en skanning? Kanske kan ge en fingervisning?

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Felet har uppstått någon gång för något år sedan. Är ju inte något större problem. Ska testa lite och återkommer

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Solution

Hej!

Hittade följande från HP, visserligen inte för just din skrivare, men verkar kunna uppstå vid scanning

 

Citat

Issue

Vertical lines or streaks appear on copies and/or scans when copying and/or scanning from the automatic document feeder (ADF) of an HP LaserJet Enterprise, HP PageWide Enterprise, HP LaserJet Managed, or HP PageWide Managed MFP.

 

Citat

Cause

This multifunction printer uses a separate piece of glass (ADF glass) when making copies or scans through the ADF. HP has determined that 99% of all lines and streaks on copies made by feeding the original documents through the ADF are caused by debris on the ADF glass. Debris can include dust, paper or toner dust, residue from sticky note adhesive, correction fluid or tape, ink, fingerprints, and more. Even the tiniest of specks can cause the light reflected off the original to be distorted, resulting in a line, streak, or smudge on copies or scans made from the ADF.

 

Citat

Solution

In many cases, debris is not readily visible, can be very easy to miss, and might not be removed with just a quick wipe. A soft, lint free cloth moistened with water is usually sufficient to clean debris but more stubborn debris might require additional steps.

 

Källa: https://support.hp.com/us-en/document/c04038806

 

Prova göra rent glasskivan och se om det gör någon skillnad. 

 

 

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev Automan:

Hej!

Hittade följande från HP, visserligen inte för just din skrivare, men verkar kunna uppstå vid scanning

 

 

 

 

Källa: https://support.hp.com/us-en/document/c04038806

 

Prova göra rent glasskivan och se om det gör någon skillnad. 

 

 

Intressant men oförståeligt eftersom den skannar ju även vid enbart kopiering, men jag ska försöka att kolla glasskivan

Tack för tipset

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Borde vara glasskivan i arkmataren i såfall(om du har och använder den).  
Annars borde det inte bli rand hela vägen. 
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Automan. 
Det fanns uppenbarligen en glasskiva till som jag inte tänkte på, men där satt det lite smuts. Din länk fixade detta.

  • Tack 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...