Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Måla på plast

Dag Erlandsson
 Share

Recommended Posts

Dag Erlandsson

Har en fråga. Tv’n Samsung The Frame har en vit ram i hårdplast. Hur kan man enklast få den i guldfärg? Går det att spraya den? Vill slippa hålla på med någon grundfärg, bara kort och gott spray eller måla. Hur gör man och vad köper man? Ramen är löstagbar.

136A84B2-CE97-43CC-B98B-BD770A293C26.jpeg

Edited by Dag Erlandsson

TV:n är ny med garanti?

Skulle inte ge mig på ett sånt projekt under garantitiden. Tveksam till att göra det efter garantitiden också. Men, om absolut måste, så skulle jag skruva isär tv:n och sprutlackera enbart ramen. Det betyder att om det sitter tryckknappar och sensor på ramen så ska även dessa skruvas loss.

Edited by Thirteen

Dag Erlandsson
9 minuter sedan, skrev Thirteen:

TV:n är ny med garanti?

Skulle inte ge mig på ett sånt projekt under garantitiden. Tveksam till att göra det efter garantitiden också. Men, om absolut måste, så skulle jag skruva isär tv:n och sprutlackera enbart ramen.

Ramen är löstagbar ?

Då blir det en fråga om kunskap om ytbehandling av plast och erfarenheten av sprutlackering, beroende på krav på resultatet.

Som Thirteen säger, tänk på att din TV är ny och har garanti. Går den sönder och du har sprutlackerat om ramen så är det inte säkert den längre ingår i garantin. Kolla upp det före!

Men är ramen avtagbar och du vill ha guldfärg så är det inte mer svårt än att du lägger ut tidningspapper på golvet och lägger ramen ovanpå, och köper en sprayburk med vald färg i en färghandel /ClasOhlson och sprayar i 2-3 lager. Det är lätt och blir snyggt (har sprayat många blomkrukor bl.a).

Edited by Lighthouse2
Många stavfel rättade, tangentbordet glappar

Jag skulle inte välja färg med annat lösningsmedel än vatten då jag inte vet hur plasten kommer att reagera med annat lösningsmedel.

2 timmar sedan, skrev Dag Erlandsson:

Tv’n Samsung The Frame har en vit ram i hårdplast. Hur kan man enklast få den i guldfärg?

Till den modellen går det ju att välja ram, den kallas också The Frame. Kanske finns det någon annan variant som passar dig bättre.

https://www.samsung.com/se/lifestyle-tvs/the-frame/design/

(Håller mig inte till ämnet, jag vet, men kanske okej att tänka/föreslå utanför boxen/ramarna ibland.)

Dag Erlandsson
1 timme sedan, skrev ChristerE:

Till den modellen går det ju att välja ram, den kallas också The Frame. Kanske finns det någon annan variant som passar dig bättre.

https://www.samsung.com/se/lifestyle-tvs/the-frame/design/

(Håller mig inte till ämnet, jag vet, men kanske okej att tänka/föreslå utanför boxen/ramarna ibland.)

Dessvärre fanns inte guldfärg.