Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bitcoins?


kiwi01
 Share

Rekommendera Poster

 

Det lilla jag vet om bitcoin är att det tidvis har förekommit stora kampanjer där man falskeligen hävdat att namngivna kända personer har gjort sig en förmögenhet, allt för att locka oss vanliga dödliga att satsa pengar som förmodligen aldrig återgäldar sig.
För någon dag sedan blev jag kontaktad av en flyktig bekant som bad mig ta emot en stor summa pengar till mitt bankkonto och sedan transferera dem vidare till ett annat land i form av bitcoins. Då skulle jag slippa kontakt med min egen bank.
Mitt svar var ett tvärt nej, med motiveringen att det är bara kriminella som håller på med sånt och att jag inte ens vet hur man gör.
Hen svarade att det inte finns något kriminellt i det, det är ett vanligt sätt att föra över pengar, det finns maskiner överallt. Jag var inte ombedd att satsa pengar, men lovad ett mindre belopp för besväret.

Mitt svar är fortfarande nej då jag inte vill hålla på med något som jag inte förstår. Men jag bara funderar lite – kanske är jag bara fördomsfull? Vad kan vitsen med denna procedur vara? Att tvätta pengar? Annat?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte heller något om detta, men precis som du skriver så luktar det skumt

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bara det faktum att din bekant inte använde sitt eget konto gör ju att det stinker. Varför skulle denne betala för något som han eller hon kan göra gratis, enklare och snabbare?

 

Det ser inte ut som någonting annat än penningtvätt och du gjorde naturligtvis helt rätt i att säga nej. De där typerna som lurar okunniga innehavare av BankID använder ju "målvakters" konton för att få undan pengarna utan att behöva använda sina egna, och köpa bitcoin är ju perfekt för att avsluta spåret för polisen när de försöker spåra pengarna de stulit.
Så, nej jag kan inte se att det skulle finnas något som helst ärligt motiv i detta. Vore jag du skulle jag tipsa polisen om din bekant.
Ibland är det bra att ha fördomar.

Redigerad av Hakinger
  • Gilla 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Utöver misstänkt penningtvätt så låter det som en del av klassiskt bedrägeri. 

 

En bedragare lurar någon på pengar som förs över till ditt konto. Du blir medhjälpare genom att köpa bitcoins för detta och genom att därefter föra över dem till ett anonymt konto.

Den enda person som polisen kan spåra är då du. Medan din flyktiga bekantskap bara kan knytas till det hela genom din utsaga och då såklart säger att du bara ljuger.

  • Gilla 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Cluster:

Utöver misstänkt penningtvätt så låter det som en del av klassiskt bedrägeri. 

 

En bedragare lurar någon på pengar som förs över till ditt konto. Du blir medhjälpare genom att köpa bitcoins för detta och genom att därefter föra över dem till ett anonymt konto.

Den enda person som polisen kan spåra är då du. Medan din flyktiga bekantskap bara kan knytas till det hela genom din utsaga och då såklart säger att du bara ljuger.

Ja, det är vad jag också tror.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...
elektronikfreak

Själva tanken med krytovaluta typ Bitcoin, Ethereum, Litecoin m fl är ju genial. Dvs att man kan överföra en "global" valuta mellan privatpersoner i princip helt gratis och utan bankernas växlingsavgifter. Fördelen är väl också att valutan kan stiga våldsamt i värde men lika negativt är det också att den kan fall nästan lika kraftigt i värde.

 

Att sätta sina sparslantar i kryptovaluta kan väl både vara positivt och negativt. Det positiva är väl just att kryptovalutan kan stiga något extremt i värde. Det MEST NEGATIVA är att ex inte svenska bankernas insättningsgaranti, som är instiftad av Finansinspektionen, och som idag ligger på 950K kronor på vanliga sparkonto hos de vanligaste svenska affärsbankerna, INTE GÄLLER för kryptovaluta. Denna insättningsgaranti gäller iof sig INTE för vanliga svenska sparkassor heller den delen.

 

Källa: Konsumenternas.se
 

Sedan är väl nästa fråga OM man ska "placera" pengar i software wallets/webbaserade wallets eller hardware wallets och min personliga uppfattning är att man bör hålla sig borta ifrån allt som har med software wallets/webbaserade wallets och ENBART satsa på hardware wallets och verkligen bevara "seeden" dvs de 18 - 24 "orden" som är "nyckeln" till hårdvareplånboken.
Möjligen ENBART använda software wallets/webbaserade wallets för små belopp som man skickar och tar emot. Men det är nog upp till var och en att ta det beslutet.

 

Att det finns extremt stora belopp svarta pengar placerade i kryptovaluta är bara fakta. Ännu mer negativt är all knark som säljs via deep web/dark net görs i kryptovaluta liksom extrema summor som omsätts i form av trafficking och terrorism. Hade inte kryptovalutan funnits hade istället affärsbankerna fått hantera dessa slantar.

 

Däremot all reklam som görs för "kändisar" som tjänat miljonbelopp på kryptovaluta är självklart BEDRÄGERI. Du kan ju själv ställa dig frågan varför någon skulle investera sina pengar hos ett totalt okänt kryptovalutaföretag som garanterar 100%, 1000% eller 10000% uppgång på ditt sparade kapital på några månader?

Är det FÖR bra för att verka sant så kan du GARANTERAT förvissa dig om att det är ett GROVT BEDRÄGERI på gång.  ☹️

 

Lev försiktigt i dessa hemska Covid-19 tider. ?

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...